Vi letar spis o det var enkelt till att börja med. "den är snygg" sen började vi läsa o grubbla o nu vet vi ingenting längre!:eek:

Vi vill ha vit spis med få knappar eller pop ut vred så där begränsar vi oss redan i urvalet. Jag har förstått som så att induktion är dyrare att köpa men mycket bättre o mer lättskött hemma än glashäll. (grytor som funkar på induktion har vi redan)

Sen läser man vidare o så kommer man till 230 eller 400 volt... nog bör en 230V spis vara "slöare" än en 400V? Vi bor i villa o där är det väl vanligare med 400V? (finns framdraget redan)

Vad har ni för tankar om våra grubblerier? Har nån ett bra förslag på spis rent av?
 
Rekommenderar absolut induktion. Lika imponerad varje gång jag använder den, och då kom jag från en modern gashäll tidigare, som borde vara det bästa när det gäller snabbhet/reglering mm.

Det är en kombinerad häll och ugn du är på jakt efter alltså? Du borde nog absolut ha 400v i så fall. Ugnen brukar klara sig bra med enfas 230v 16A, men hällen brukar vilja ha resterande 2 faser på 16a. Detta gäller om man har två separata enheter alltså... Men det kan ju ses som en måttstock. Beror ju på hur bråttom du har varje gång grejerna skall användas.

Kör på induktion iaf tycker jag.
 
Oki, dår är det som jag tänkt... Induktion o 400V är det vi ska sikta in oss på...

Men varför säljs det MASSOR av 230V spisar på nätet hos olika leverantörer? De med 400V är ju nästan sällsynta!:mad: Är det annorlunda om man går in i en "vanlig" affär tro?
 
Sommarstugor och gamla mindre lägenheter har ju ofta bara en fas och därför går det endast med 230V. 230V är ju också vanligt i Sydeuropa så Bosch, Gorenje osv kör stora serier med sådana... I vanliga fysiska affärer (Elgiganten, Hemma, etc) finns många 400V - ofta från BSH (Bosch-Siemens) eller E-lux (AEG, Electrolux, Husqvarna, ElectroHelios).

Självklart skall du välja induktion med 400V om du har möjlighet - prestandan är mycket bättre och spisen använder man ju varje dag!
 
Vi pratar spis här tycker jag det verkar som? En induktionsspis från HVA eller Elux är vad ni skall ha, tro mig! ;)
 
Med 3-fas (400V) kan belastningen fördelas och ni slipper bekymmer med säkringar som löser ut. Välj 400V!
 
230 eller 400V. Enfas eller trefas. Det hela beror på vad som är framdraget, det avgörs inte av den spis ni väljer! Eller så väljer man spis och sedan drar om elen till spisuttaget.

Är ni osäkra så kontakta en elektriker. Ni kan inte koppla på en enfas 230V-spis på en trefas 400V-anslutning. Även om ni kan koppla så att ni får 230V enfas ut ur gruppen så är säkring och ledningar för klena.

400V trefas har normalt 2.5 kvmm och är avsäkrad med 3x16A. Enfas 230V för spis är normalt avsäkrad med 1x20A och grövre ledningar.
 
Svanand skrev:
Oki, dår är det som jag tänkt... Induktion o 400V är det vi ska sikta in oss på...

Men varför säljs det MASSOR av 230V spisar på nätet hos olika leverantörer? De med 400V är ju nästan sällsynta!:mad: Är det annorlunda om man går in i en "vanlig" affär tro?
Är det inte så att alla hällar är 230V för det är ju trots allt spänningen i i fasen, men att det är 2 faser, dvs 230V är ju fortfarande 230V även om det är 2 faser. Bäst är att kolla på effektförbrukningen, ligger den kring 7000W så är det tänkt för 2 faser. Håller dock med dig om att märkningen 230V är olycklig för det skapar lätt känslan av att det är en enfas häll (även om vissa väl iof går att köra på 1 fas men det är nog ovanligt att så sker).

/pJ
 
improwise skrev:
Är det inte så att alla hällar är 230V för det är ju trots allt spänningen i i fasen, men att det är 2 faser, dvs 230V är ju fortfarande 230V även om det är 2 faser. Bäst är att kolla på effektförbrukningen, ligger den kring 7000W så är det tänkt för 2 faser. Håller dock med dig om att märkningen 230V är olycklig för det skapar lätt känslan av att det är en enfas häll (även om vissa väl iof går att köra på 1 fas men det är nog ovanligt att så sker).

/pJ
Nix, de flesta hällar är i Sverige tänkta för 2-fas 400V.

Sen är det så att de flesta (för att inte säga alla?) spisar, hällar och ugnar går att koppla om fritt mellan de olika standarder som finns i Europa. Ingen tillverkare har råd att göra landsspecifika produkter.

Normalt så känns det dock som att det mesta kommer kopplat för enfas 230V, eller helt utan sladd. Det är dock enkelt att koppla upp de alternativ som ges, tex 3-fas 400V, 2-fas 400V osv.

Ju fler faser och ju högre spänning man kan utnyttja, desto lägre ström och klenare kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.