Jag tittade lite på Mellby mfl.. men beslöt mig för ett lösvirkesgarage, delvis pga priset.
 
Jag byggde garage i år men hade ju hantverkare så jag gjorde ju inte allt, lång ifrån. Det var en komplicerad lösning och skulle byggas ihop med befintligt hus osv.

Men om jag skulle bygga ett löst garage och stod i valet mellan en byggsats och lösvirke så skulle jag lätt köra på lösvirke. Jag är ingen snickare men hyffsat händig skulle jag väll kalla mig.

Är man hyffsat händig så är det inte svårt att bygga ett garage likvärdigt med en byggsats och det kommer att bli billigare eller så blir det bättre fast till samma kostnad.

Fråga här och läs på olika sidor på nätet så löser sig det mesta. Fråga även i bygghandeln osv.

Men man måste ju ha tiden till det. Det har inte jag.
 
Jag har ju mina funderingar på luftvärmepump till garaget.
De planerna får jag skjuta på ett tag. Först måste energin och ekonomin läggas på att få garaget färdigutbyggt.
Köpte en värmefläkt som kommer få duga tills vidare. Iallafall till nästa vinter.
Hittade den billigt på Tradera.
Ibland är det jäkligt bra att man har 3-fasuttag i alla utrymmen i garaget :)

Byggfläkt/värmefläkt 5000w, ny i kartong, aldrig använd.

Märke Appliance, AVK-5/400

Antal inställningar 2

Inställningsnivå 2500-5000

Termostat

Antifrostsystem 5 grader

överhettningsfunktion

Nätspänning 400v,


Om det är något att ha får jag återkomma till. Just antifrostsystemet tilltalar mig, samt att man kan löda på ordentligt med värme under kort tid ifall man ska ut och jobba i garaget när det är kallt ute.
 
Har en "tjingtjong" a 6400 sek i mitt garage. Funkar alldeles ypperligt o har alltid torrt o varmt, 17 celisius. Naturligtvis så vet jag att den inte kommer att hålla i 10-15 år, men för dessa småpengar så har jag alltid ett varm garage för min taxi o lika så för rek. ang hobby
 
jag håller på med mitt garagebygge och har börjat fundera på uppvärmningen men jag behöver lite tips och råd.

mitt garage är på ca 60 kvm på nedervåningen och sedan blir det en lägenhet på ovanvåningen på 60 kvm.

någon som kan komma med någon bra ide om hur jag ska värma upp det hela? har kollat lite på luft/vatten värmepumpar men de är ganska dyra tycker jag för att vara till ett garage.

kanske kan det tipsas om någon bra firma i göteborg/uddevalla trakten jag kan kontakta för att få ett förslag och en offert kanske?
 
Vill minnas att det finns någon regel som säger att man inte får tipsa om företag och liknande innan man varit medlem X år och gjort x antal inlägg vilket jag nog inte har.

Byggde ett 80 kvm garage med 30 kvm loft (öppet upp till loftet). Skulle köra på luftvärmepump om jag vore dig, med dubbla innerdelar. Kommer lägenheten ovanpå bli permanentboende för någon? Är garaget endast för parkering eller för mek?
http://www.varmepumpsforum.com/ kan du läsa dig till det mesta kring pumparna. Själv köpte jag en daikin caldo x25, kostade mer än de flesta men ångrar det inte en sekund i efterhand. Klarade 25 minus utan några som helst problem.
 
Den regel du efterfrågar säger

"Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam."

Då du har varit medlem i mer än ett år så är det lugnt
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
Robert Gladh
  • Laddar…
Robert Gladh skrev:
Vill minnas att det finns någon regel som säger att man inte får tipsa om företag och liknande innan man varit medlem X år och gjort x antal inlägg vilket jag nog inte har.

Byggde ett 80 kvm garage med 30 kvm loft (öppet upp till loftet). Skulle köra på luftvärmepump om jag vore dig, med dubbla innerdelar. Kommer lägenheten ovanpå bli permanentboende för någon? Är garaget endast för parkering eller för mek?
På [länk] kan du läsa dig till det mesta kring pumparna. Själv köpte jag en daikin caldo x25, kostade mer än de flesta men ångrar det inte en sekund i efterhand. Klarade 25 minus utan några som helst problem.
Är det inte lönt att investera i 2 separata, istället för en med 2 innedelar?

Hade luftvärme i garaget innan huset blev "bergvärmefierat" - då blev det kulvert ut till golvvärmen (som lades ner utifall, när garaget byggdes) i garaget.
Med luftvärme torkar det fort upp om du kör in snöiga, slaskiga bilar, märks rätt stor skillnad mot golvvärmen vi nu använder.
 
Kan vara, köpte faktiskt själv en separat. Har garage och sommarstuga ihopbyggt och behöver en ny till stugan också vad det lider. Blir nog något dyrare i slutändan men inte farligt. Är man ofta i garaget men inte i lägenheten ovanför kan det ju faktiskt räcka med element och en kamin där uppe. 60 kvm går fort att "elda upp". Man kan ju räkna med att golvet kommer ha en behaglig temp på övervåningen om garaget är varmt undertill.
 
Jag skulle föreslå en luft/luftvärmepump med två innedelar. Inte för att det blir billigare än två pumpar men troligen lite tystare. Elradiatorer under fönstren.
 
Robert Gladh skrev:
Kan vara, köpte faktiskt själv en separat. Har garage och sommarstuga ihopbyggt och behöver en ny till stugan också vad det lider. Blir nog något dyrare i slutändan men inte farligt. Är man ofta i garaget men inte i lägenheten ovanför kan det ju faktiskt räcka med element och en kamin där uppe. 60 kvm går fort att "elda upp". Man kan ju räkna med att golvet kommer ha en behaglig temp på övervåningen om garaget är varmt undertill.
Kolla så du får ha kamin i "garaget", kanske om du bygger en brandcell av loftet, men jag är rätt säker att värmekälla med öppen låga ej är tillåtet i garage.
 
FredrikR skrev:
Kolla så du får ha kamin i "garaget", kanske om du bygger en brandcell av loftet, men jag är rätt säker att värmekälla med öppen låga ej är tillåtet i garage.
Det stämmer att man inte får ha kamin garage, frågan är precis som du säger om det räknas som garage ovanför. Trist att montera dubbla gips i tak för att göra en cell.
 
Jo det är tänkt att det ska bli ett permanent boende med egen entré.
Garaget kommet vara för mek och min frus bil så länge den får plats :)

Det går inte att koppla vattenburna radiatorer till en luft/luft pump antar jag?

Men om jag förstår er rätt så är det luft/luft som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med elelement som komplement?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.