_ap_
Tänkte öppna en liten tråd om min installation av min nya flispanna för att andra ska få lite info och för att själv bolla lite frågor inom fliseldningens djungel..

Börjar med lite bilder, här är panna just in baxad och är fortfarande utan själva "brännkamaren" som kommer separat och bultas fast i panna.
 
  • 0 084 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Här är själva brännkammaren monterad, dom gråa motorerna ställer primär/sekundär luften och den den stora orange är den som "tippar" rostret, det sitter även en skakmotor på samma axel som vibrerar sa att askan ska trilla ner.
 
  • 0 082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gratulerar till ett bra köp. Ska komma förbi och inspektera den under vintern. Dina insatser vad gäller underhåll, sotning och sånt kommer nog bli minimala.
 
_ap_
Nu har ju panna varit i drift ett tag och jag är mycket nöjd men även solen har ju sina fläckar.
Nu i söndags precis innan jag skulle fara och jobba så hade en bit fastnat i
"stupet" och blockerat bränsletillförseln, nå väl bara att peta bort och klappa igen locket så startar pannan automatiskt i ett nödprogram som bränner ur eldstaden och kollar att alla funktioner fungerar.
Första riktiga stoppet var ett faktum.
Lite andra inkörnings probelm har oxå funnits, jag har knallat och öka matningen för att få ut rätt effekt och när det har varit mest flis så har säkerhets termostaten löst ut, men det har jag märkt först när jag kollade igenom "error loggen"
där det stog överhettning, system omstart, överhettning, system omstart ett 20tal gånger alltså inget som orsakat ett riktigt stopp utan den har fixat det själv.
Den har nu gått 350 timmar så jag kan inte klaga på driftsäkerheten
kan däremot tycka att en liten bit rackare ska slinka igenom,
det hade den nog oxå gjort om den hade fallit och inte hamnat på tvären.
Förutom att efter 2veckor drift kollat in i eldstaden och petat ner lite aska som samlats där har jag inte gjort något annat.
Nästan lite otroligt då jag förra vintern hade en Baxi Multi Heat som ville ha omvårdnad och påfyllning varje dag.
 
  • 0 729.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Lägger även in några bilder från pannrummet och flisutrustningen..
vem uppfann skarvsladden?! ;)
 
  • 0 735.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Här ser man tydligt locket med brytaren som hade åkt upp då det blev stock.
 
  • 0 744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jagvillha....:)
Har du stort förråd? Är värmeanläggningen placerad i huset eller i separat bygge? Flisar du själv och isf med vad? Har du kört med flis länge? Å så den känsliga frågan, vad kostar en sån här tjusig anläggning?
 
_ap_
De var många frågor, va roligt ;)
Förrådet är så klart för litet ca 20m3 räcker ungefär en månad under dessa förutsättningar.
Pannrummet är placerat i en gammal ladugårds byggnad, kulvert därifrån till
2 boningshus samt 1 garage ca700m2.
Det är min "hemgård" och i mitten på 80 till början på 90 eldade min far med flis i
en förugn som sedan åkte ut och ersattes av vedeldning.
Då jag sedan flyttade hem byggde mina föräldrar ett nytt hus på samma gård och det var då jag började intressera mig för värme, först ordnades större tank till vedpannan och efter några års eldande var jag less då köptes en Multi Heat
men den krävde lika mycke koll som en vedpanna så den åkte oxå ut
och nu är jag som sagt ruskigt nöjd.
Därför tänkte jag skriva lite om installationen här på forumet för att
dom som är intresserade av flis inte behöver ta alla omvägar som jag gjort.
Själva panna kostade 15800 Eur + österrikisk moms på 20% då ingår allt som har
med panna att göra.
Och så det bästa, en bild på flis öhh maskinen.. huggen har levt kvar sen pappas tid som fliseldare..
 
  • 0 765.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plenty money mao... Men så är det väl vad jag förstått flispannornas rolls royce också. Å värmer ni 700kvm så kostar det hur man än vänder å vrider på det.
Hade du pannrummet i ladugårdsbyggnaden även på vedeldartiden?
Gillar tuggen:)
 
Redigerat:
_ap_
Tanken står på samma ställe, flispannan i en renoverad del av ladugården.
Vedpannan står fortfarande kvar och är ansluten till tanken bara att öppna
ventilerna och köra igång, fint om man får ett riktigt haveri.
 
Fan vad nice, måste ta mig tid och komma förbi och se den i skarp drift nu....

Shit, att du stumpat scanian skär ju i hjärtat på en gammel maskin samlare :) Du skulle ha monterat den på förlängda balkar och behållt bakaxeln.... he he Börjat konsulta som flis tuggare :)

Var det dubbel axel eller enkel? Har du kvar axlarna?

/Anders
 
_ap_
axeln är redan såld!! ;)
 
Happ, det var snabba ryck.
 
Skall man tolka att "no news are good news"?
 
_ap_
jepp, men inte länge till.

Dom problem jag haft med den är alla bränsel relaterade.
Då vi eldar en stor andel sågspån rekomenderas cellsluss, på just min panna
är själva stokerskruven av modell G30.
Det ställer till det så fort man får in lite längre bitar, inget över 10cm går igenom utan fastnar när det ska falla ner till slussen.

Hålet ner är ca 10-12cm, på en ETA är öppningen närmare 18-20cm.
Har man jämn flis är det inga problem men så fort man får med en sticka fastnar den.
Flisar man med en hugg utan såll är risken stor att det slinker igenom lite större bitar.

Pannan i övrigt är OK men det känns väl så där när det är samma fel hela tiden,
förra veckan 4st stopp och nu i helgen 3st.
Skulle jag skrivit varje gång den stannat pga "stopp i stup" skulle tråden vara lång.
Det går ju även att montera bort slussen och sätta dit en "brandklaff" men det tycker jag inte man ska behöva om man köpt en "färdig" panna.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.