Överklagan göres till länsrätten, senast 3 veckor efter man tagit del av beslutet.
Mer info, sök på www.lansstyrelsen.se "överklagan plan och bygglagen"
Har för mig att det finns vissa kommuner ( ca 10 st) som är sk frikommuner. Beslut från en sådan kommun går inte att överklaga.
 
Hemmakatten
Nja, överklagan skall gå till LänsSTYRELSEN, men överklagandet lämnas till kommunen som sedan skickar det till länsstyrelsen. Blir det ett avslag hos länsstyrelsen så överklagar man till Länsrrätten.
 
Steff76 skrev:
Man hade helst velat haft ett förhandsbesked eller nåt innan man plöjer ned en massa ståler i projektet.
Förhandsbeskedet är ju just att du inte får bygga som du önskar. Att få bygglov för något som klart och tydligt går utanför planens bestämmelser är alltid undantag eller - om man har tur - att man lyckas hitta och utnyttja något kryphål i plantexten eller förarbetena. Vill du försöka med det så får du helt enkelt riska tid och pengar.

Att du har grannar som fått undantag eller på rent felaktiga grunder (händer inte helt sällan) fått bygglov som de inte borde, ger dig ingen fördel. Detta är rättsligt prövat i högsta instans och fastställt, så det kan du nog slå ur hågen som argument.

De gånger man lyckas komma undan detaljplanens ok, brukar vara om man kan skruva det till att det man vill göra förvisso bryter mot detaljplanens bestämmelser men överensstämmer med planens syfte. Dock tror jag detta är extremt svårt i områden av identiska småhus, som verkar vara fallet här. Där är SBK så vitt jag har hört mycket noga med att hålla linjen och planens bokstav. Så ett tips är att du även skaffar fram förarbetena och handligarna kring planprocessen, och inte bara detaljplanen. Där kan det finnas fakta som gynnar ditt case, om du har tur.

Jag är förvisso ingen varm vän av det svenska planeringssystemet (vilket framgår av andra inlägg jag gjort här), men jag har en del erfarenhet av det genom mitt yrke. Så länge planen ger tydlighet och förutsägbarhet för vad man får och inte får göra, och tjänstemännen hanlägger ärendena korrekt utifrån plan och förvaltningslagstiftning, tycker jag inte man skall kritisera stadsbyggnadskontor eller enskilda tjänstemän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.