Hej,

Jag har tänkt mig att äntligen installera ett nätverk och då använda befintlig flexislang där det idag är draget tele. Någon som vet om det är möjligt att få igenom en Kat5e Siames genom en 16 mm slang? Om ja, fungerar/håller det att använda befintlig telekabel (4x0,5) som dragtråd direkt eller bör jag först dra igenom en dragfjäder?

Hälsningar
Joffa
 
OK, tack! Jag väl köpa in några lösmeter och göra ett testskott innan jag slår till på en 300 meters rulle ...
 
Nu vet jag inte hur mycket en "siames" skiljer sig från 2 st separata cat 5e, men det borde väl gå att dra 2 st vanliga cat 5e i en 16mm-slang. OM den inte innehåller för mycket hinder.
 
it-snubben skrev:
Nu vet jag inte hur mycket en "siames" skiljer sig från 2 st separata cat 5e, men det borde väl gå att dra 2 st vanliga cat 5e i en 16mm-slang. OM den inte innehåller för mycket hinder.
Det brukar vara samma mått. En siames är dock lättare att dra igenom eftersom den alltid lägger sig "platt" i krökarna. Två lösa kablar kan tvinna sig runt varandra och kinka sig. Min erfarenhet.
Däremot tror jag att det är lite tajt att dra Cat5e-siames i en 16mm flexslang. Potatismjöl kan hjälpa.
 
Undrar lite över måtten på siamesen; http://www.elbutik.se/product.html?product_id=132709 sägs vara 2x4x0,5. Det skulle ge 8-9 mm i diameter, hur kommer det sig att det är så besvärligt att få igenom det i ett rör som är 16mm? Jag vet att det ÄR svårt men det måste bero på annat än just diametern, eller?

Om man nu kör med mjöl, hur tillsätter man det bäst? Frågar eftersom jag vill försöka få igenom två kablar, antingen två cat5e eller en+koax i flexslang.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Undrar lite över måtten på siamesen; [länk] sägs vara 2x4x0,5. Det skulle ge 8-9 mm i diameter, hur kommer det sig att det är så besvärligt att få igenom det i ett rör som är 16mm? Jag vet att det ÄR svårt men det måste bero på annat än just diametern, eller?

Om man nu kör med mjöl, hur tillsätter man det bäst? Frågar eftersom jag vill försöka få igenom två kablar, antingen två cat5e eller en+koax i flexslang.

Kjell G
Min siames Cat5e från Draka är 5,3x11mm

Potatismjöl (inget annat) dammsuger man igenom först och drar kabeln sen. Om det behövs vill säga. Skulle man köra fast, kan man backa någon halvmeter, suga i potatismjöl och sedan köra vidare med kabeln.
Det finns en del tips om att använda silikonolja på det här forumet. Avstå detta till varje pris. Det fungerar väldigt bra vid kbeldragningen, men om 5 år när oljan har krupit några meter till och all elektronik slutat fungera ångrar man sig. :)
 
Finns olika siameser. Vissa är mindre än 2Xcat5 lagda brevid varandra och andra är större, De som är större kan bli en ordentlig utmaning
 
Onlinebutikerna har oftast inga uppgifter alls om kablarnas ytterdiameter (och inte om tillverkare) så det krävs lite detektivarbete via E-nummersök för att sedan via tillverkarnas hemsidor hitta uppgifter om mått. Expressel säljer Kat5e Siameser från Draka i två olika utföranden: 5,1x10,5 respektive 5,1x11 mm. Har beställt lite av den första för att testa men med tanke på att 16 mm slang uppges ha en innerdiameter på 10,7 mm så känns det som om det kan bli väl tufft ... Någon som vet var man kan köpa smalare Siames?
 
Nu vet jag inte vad ditt syfte med kabeldragningen är, och helt klart är ju att gigabit är mer framtidssäkert.

Men om du "nöjer dig" med 100 Mbit så räcker det med att dela en kabel och sätta ett dubbeluttag i varje ände. Så har jag gjort, fungerar utmärkt.
 
Nackdelen är att du binder dig till data med den lösningen då det inte går att tex plugga i en telefon uttaget. Det är lite dumt tycker jag om man ändå ska dra
 
Japp, jag skulle ju givetvis helst ha dubbla kablar till varje rum. Har inte kommit till skott ännu men det ser tyvärr rätt tight ut ...
 
Ibland så är det helt enkelt så att det inte går att dra dubbla kablar. Men att splitta en kabel till dubbla uttag är ingen bra lösning. Då skulle jag hellre montera ett enkeluttag och använda en separat splitter i aktuellt uttag vid behov.
 
Tack för tippset, det är nog så det får bli!
 
japp eller om man bara ska köra data så är ju en 5 port switch inte dyr idag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.