Jag ska bygga ett litet extra rum (ca 1.20mx1.20m) i allrummet i min kolonistuga. Kommer sätta upp 2 nya väggar och har börjat fundera på om jag skall välja en skjutdörr istället för en vanlig dörr då stugan är endast 30kvm. Man skulle ju spara mycket plats på det sättet då man slipper utrymme för att öppna dörren ut mot allrummet. Finns det några skjutdörrar som är enkla att montera eller krävs det specialkunskap för att lyckas?
 
Hej!

Jag har i somras gjort en skjutdörr till ett slags kolonistuga/lusthus/fågelskådartorn. Jag köpte såna här beslag:

http://www.k-rauta.se/verktyg_4184.htm

och sen gjorde jag själva dörren av en träram av reglar och masonitskivor.

Du kan ju köpa såna där beslag (de är inte svåra att installera) och ta din gamla dörr på stugan eller om du hittar nån dörr på Blocket, som du sedan sågar till i rätt storlek (söndersågade gamla dörrar har jag sett på andra kolonistugor, det kan bli väldigt charmigt tycker jag), sätter skjutdörrsbeslagen på och kanske ett sånt här hakregellås:

http://www.smartstep.se/shopimages/329717/f.jpg

så du kan låsa dörren på vanligt sätt, fast det är en skjutdörr. Det har inte jag gjort på min dörr än dock, jag funderar fortfarande på om jag ska ha just ett hakregellås eller vanligt hänglås.

Sen hur man ska lösa att det blir en springa under dörren vet jag inte... jag satte en plåt där så att vattnet som kommer ned från dörren rinner bort men annars är det en liten springa som sagt. Fast mitt hus saknar isolering och är bara ett slags lusthus så det gör inget men du kanske vill kunna bo i din stuga på vintern också?

Lycka till med din skjutdörr! Jag trodde det skulle vara supersvårt att installera min men det visade sig vara rätt lätt. Iaf om man har rätt låga krav på "proffsigheten". Jag vet inte, du kanske har tänkt dig en automatisk skjutdörr som sluter tätt med gummilister osv osv? ;)

/Karl
 
Hejsan!

Var hittar du ett sådant lås Karl?

Mvh
 
Milkshaken
jag har monterat några riktigt bra skjutdörrar från Swedoor.... det är med riktig kullager i släden och allt... man kan tex köpa bara skena med kit, dvs,,, släde, och monterskruvar.... vilket gör att du kan ta en gammal favoritdörr och bygga om för att sätta dit i spåret... Just finishen i deras dörrar är grym....
köper du skena + mont,kit, och DÖRR... så får du en standraddörr som det krävs lite lister för att dölja och få snyggt... Allt är dock riktigt genomtänkt och håller högsta kvalitet...
 
grunch skrev:
Hejsan!

Var hittar du ett sådant lås Karl?

Mvh
Jag funderar fortfarande på vart som är bäst att köpa ifrån... shit vad dyra alla lås skall vara.. jag behöver inget superlås... det ska ju bara hålla nån ute från en liten skitstuga utan något värdefullt i... skulle jag sätta på ett jättebra lås skulle nog nån bara tro att det var fullt med guld där inne eller nåt...
Här hittade jag en sida där man kan beställa online iaf:

http://www.laskompaniet.se/Shop/Index.php?sArtId=fa02
 
Jag har köpt Habo skjutdörrs beslag k40 färdigt kit, men behöver veta hur jag ska regla upp konstruktionen som dörren försvinner in i.
Vill inte att vägen ska bygga mer än 95mm
Har redan en dörr som jag köpt Dooria Addera 4cm tjock.
Sätter man en vanlig dörr karm på den sidan som man stänger dörren? eller köper man en speciell karm?
 
grunch skrev:
Jag har köpt Habo skjutdörrs beslag k40 färdigt kit, men behöver veta hur jag ska regla upp konstruktionen som dörren försvinner in i.
Vill inte att vägen ska bygga mer än 95mm
Har redan en dörr som jag köpt Dooria Addera 4cm tjock.
Sätter man en vanlig dörr karm på den sidan som man stänger dörren? eller köper man en speciell karm?
Jag såg en gång en skjutdörr till ett kök som hade liknande beslag som du har köpt. Den försvann in bakom en stor slät skiva. Du kanske inte behöver ha så mycket reglar om du har en stor hård skiva?
 
Vad ska jag ha för skiva isåfall, och hur fäster jag den? med vikelbeslag i golvet o takregeln?
 
men tror jag såg på Hornbach att dom sålde färdiga skjutdörrar..bara att montera.vet ej priset, kanske mycket billigare att göra själv...
 
Jag kollade vad de skulle kosta för en färdig konstruktion på en firma där jag bor, (tror att de använder Swedoors konstruktioner) den kostade 3300kr tyckte jag var väl dyrt.
 
Haloj, vi har monterat Diplomat skjutdörrar. Det var inga svårigheter som nybörjare. Man skruvar ihop karmen (2 sidostycken och 1 överliggare) Placerar i hålet och ser till att den sitter rakt. Hänger upp dörrern. Monterar sedan på några stålreglar, både vågrätt och lodrätt (inuti väggen, som då fortfarande ska vara oklädd och öppen). Sedan är det bara att klä väggen med skivor. Inga konstigheter. Tror att monteringsanvisningen finns på internet, så du kan kolla in den innan du bestämmer dig.

Ska tillägga att dessa skjutdörrar, pocketkarm/pocketskjutdörrar finns för olika väggtjocklekar. Vi har satt upp mellanväggar av 95mm reglar, så vi valde 95mm pocketkarmar.
 
Redigerat:
Vet du vad Diplomat skjutdörrsparti kostade?
 
Jag ska kolla fakturan när jag kommer hem, så ska du få veta. Återkommer ikväll.
 
EmMi: Hittade du någon faktura? hade varit roligt att få reda på ett pris
 
Hej
Jag köpte häromveckan en skjutdörrskassett (eller pocketkarm som diplomatdörrar kallar den). Priset hos trävaruhandlaren för kassett för väggtjocklek 95 mm i modulmått 8*21 (för dörrblad 725*2040) inkl en slät vit innerdörr blev 3800 kr.

Jag har monterat en likadan tidigare och har för mig att det var smidigt. En granne byggde en egen lösning för dubbla skjutdörrar - och det blev billigare, men han upplevde att han fick lägga ner lika många arbetstimmar på jobbet som jag fick lägga kronor på skjutdörrslösningen. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.