hur kopplar man in ett uppringande inbrottslarm om man har ADSL modem på samma telelinje. båda dom sakerna ska ju kopplas till första jacket. jag har 7 st telejack i huset och ska dom då vara parallel eller seriekopplade för att det ska funka?
 
ADSL ska sitta först, sedan larmet.

Om du har parallellkopplade uttag fungerar inte ADSL som det ska.
Det första uttaget (som ADSL är anslutet till) måste vara korrekt kopplat (serie),
resten kvittar.

Jag rekommenderar att uttaget som larmet sitter i är seriekopplat, det ger lite mindre risk för trubbel.

/Hasse

EDIT: Larmet kan sitta i samma uttag som ADSL-modemet, bara man sätter i modemets mellanpropp först.
 
Redigerat:
Jag vill påstå att uttaget som larmet sitter i SKA vara seriekopplat, annars kan larmet inte ringa ut om någon glömt lägga på en lur tex.

Det går som b_hasse säger utmärkt att sätta det i samma jack som adsl-modemet vilket väl kan vara lämpligt om man har adsl-modem och nätverk i samma teknikrum som larmet. Har man däremot adsl-modemet på kontoret får man nog sätta upp ett seriekopplat teleuttag i skrubben där man placerar larmet (detta uttag blir alltså nummer två). Efter detta kommer sen alla telefoner.
 
Säger det igen:
Alltid larmet först!
Du riskerar att få problem med larmsändning annars, speciellt om du sänder larmprotokoll (SIA, Contact-id m.fl) till larmcentral.
Det du kan råka ut för med larmet kopplat före ADSL-modemet är att din datauppkoppling bryts vid ett eventuellt larm, men då kanske du har annat att tänka på än att surfa på nätet.

Lycka till
 
Erikoolio skrev:
Säger det igen:
Alltid larmet först!
Du riskerar att få problem med larmsändning annars, speciellt om du sänder larmprotokoll (SIA, Contact-id m.fl) till larmcentral.
Det du kan råka ut för med larmet kopplat före ADSL-modemet är att din datauppkoppling bryts vid ett eventuellt larm, men då kanske du har annat att tänka på än att surfa på nätet.
Jag visste inte att det finns larmprotokoll som inte klarar att köra genom ADSL-splittern.
Det låter som om det finns en dålig konstruktion någonstans.
ADSL använder ju frekvenser som inte kan överföras via en telefonlinje (de kommer inte längre än till växeln). Eventuella problem måste alltså bero på att en viss ADSL-splitter filtrerar bort för mycket av de normala telefon-frekvenserna (den ska helst inte filtrera bort något). Troligen finns det skillnader mellan olika ADSL-splitters.

/Hasse
 
Det finns tre huvudtyper av larmöverföring via PSTN

DTMF-baserat, tex Contact ID
Pulsbaserat, tex några av DSC's egna format
FSK, tex SIA

Dom DTMF-baserade använder samma toner som kommer när man trycker på knapparna när man slår telefonnumret.

Dom pulsbaserade skickar olika långa toner mellan 1400 och 2300 Hz

FSK fungerar som ett vanligt modem/fax, men mycket långsammare och säkrare mot störningar (oftast 300 baud).
Man sänder en ton som snabbt växlar i frekvens mellan två toner, dessa finns någonstans i intervallet 1070-2225 Hz

Dom vanliga DTMFtonerna finns i intervallet 697-1633Hz
Vanligt tal är 300Hz till 3.4kHz
ADSL använder 25kHz till 1.1Mhz

ADSL-filtret skickar allt från DC(alltså 0 Hz) till 3.4kHz till telefonerna, och allt över 25kHz till ADSL-modemet.

Det finns alltså gott om marginal från dom frekvenser larmen använder till den gräns där filtret klipper.

Om någon vill läsa exakt hur protokollen är uppbyggda:
http://www.siaonline.org/standards/dc/minutes_dc06_20050407.pdf
http://www.smartelectron.ru/files/DC-05_Contact_ID.pdf
 
mrfrenzy skrev:
Det finns alltså gott om marginal från dom frekvenser larmen använder till den gräns där filtret klipper.
Det kanske inte är uppenbart för alla, men detta måste tolkas som att du vill ha ADSL-modemet först.

/Hasse
 
Korrekt, med adsl-modemet först så kommer både larm, modem och telefoner fungera som dom ska.

Sätter man larmet först kommer det bli avbrott i datortrafiken varje gång larmet ringer ut av någon anledning.
 
En fördel med att ingorera detta med att sätta ADSL filtret först är att filtret kan gå sönder och då slå ut både larm och telefoni. Nu är ju risken för detta liten att det ska hända då man är på långsemester och inte märker detta fort.
Själv skulle jag dock sätta filter och sedan larm. Vill bara belysa den ev problematiken oxå. Har man noja för detta kanske man ska köra med GSM uppringare istället.
 
När ett adslfilter går sönder så är det i 99% av fallen beroende på åska, då går också larmet sönder....

Telekabeln kan klippas, GSM kan störas ut. Det går aldrig bli 100% säker. Nergrävd telekabel som kommer in under mark och rejält åskskydd med GSM som backup är så säkert man kan komma utan bevakad linje.
 
En annan nackdel med att ha larmet först är att signalen till ADSL-modemet tar vägen över larmet med risk för försämrad överföringshastighet, särskilt om man har lång kabel mellan första jacket och larmenheten.
 
mrfrenzy:
Du verkar ha koll på detta med överföring och telefoni.
Min erfarenhet av larminstallationer har dock fått några år på nacken, så det kan ha hänt en del saker.
För när jag skruvade larm (fram till -06) så hände det relativt ofta att vi fick problem med överföringen när ADSL'et satt först, vände man sen på modemet och larmet så fungerade det.

Så min fråga: Har det skett förändringar de senast ca 3-4 åren, så att det fungerar smärtfritt med ADSL'et först?

Kan vara bra att veta då jag just köpt nytt, med inflytt nu i januari och ett nytt larm som skall installeras.
 
min erfarenhet från visonic powermax, honeywells trådlösa o äldre teletec e att dom kan få svårt att ringa ut om de är kopplade före adsl, "överföringsfel"
 
När adsl var nytt förekom det en del dåliga adsl-filter, det kan fortfarande finnas några enstaka få kvar, det är oftast en jättestor mellanpropp eller också en separat kapsling med ett rj45-uttag för modemet och anslutning till telejacket med en mellanpropp. Dessa orsakade ibland problem med fax och larm.

Min erfarenhet är annars precis som K-Aronsson att man snarare kan få problem om man kopplar in något före splittern, prova att paralellkoppla en vanlig telefon med adsl-splittern och lyssna när den syncar - det läcker en del frekvenser in på det hörbara.
Detta gör att om man har larmet kopplat före filtret och det går in och bryter när det är trafik finns risk att det blir stört när dslamen(i telestationen) försöker skicka signaler till modemet.
 
Låter väldigt bekant med gigantiska mellanproppar, skönt att höra att det är ett minne blott.
Kommer underlätta min installation i nya huset med ett par timmar teletråd-tattande mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.