Hur blir det om man sätter en taklampa längs väggen egentligen?

Jag har hittat en helt underbar lampa! Jag är inte nåt speciellt shoping-freak, men när jag såg den fanns bara MÅSTE HA i huvudet. Den ser ut att bestå av vita fjädrar, som ängelvingar. Den är 80 cm lång och vi har 240 i takhöjd. Den kommer alltså hänga ner långt. Tycker det blir för lågt både för soffbord (reser sig upp i den) och matsalsbord (ofrivillig tittut-lek när man vill se någon på andra sidan). Nu är jag inne på att sätta den nära väggen, kanske i ett hörn. Är det nån som provat att hänga en taklampa så? Ser det skumt ut? Dök det upp nåt oväntat problem?

Jag har tänkt sätta upp mörkt tyg på väggen bakom lampan, så att konturerna syns mer. Enda husdjuret är en ödla och jag har inga egna barn, så de "riskfaktorerna" behöver jag inte ta hänsyn till.

Vad tror ni, kan det funka? Mina pengar borde kanske egentligen gå till mer basic renoveringsprylar, så jag vill känna mig någorlunda säker på att det blir bra.
 
Visst går det bra!
Köpte för några år sedan en jättesnygg lång lampa i födelsedagspresent till min syster. Hon var lite fundersam vart den skulle hänga, och jag föreslog i ett hörn. Med lite sladdragning så hängdes lampan upp i ett mörkt hörn i vardagsrummet. Det blev kanonsnyggt och ett lyft för hela rummet!
PS Din lampa låter otroligt snygg, var hittade du den?
 
Hejsan!

Är det "Icarus Light White" av Tord Boontje som du menar?

Finns på http://www.inreda.com/ under belysning.

Supersnygg lampa!!!! Vill oxå ha!!! Jag tror att den är supersnygg i ett hörn! Blir som ett konstverk i rummet! Skulle ju kunna hänga över ett lågt soffbord oxå om det inte tittas på TV från denna soffa...... ::)
 
Vilken lampa, otroligt läcker!!!

Ser inga som helst problem med att ha en sån lampa i ett hörn.

Vi kommer nog hänga en lampa i hörnan på vår beställda hörnsoffa...tycker det är riktigt snyggt med lampor i hörn. Hörn blir oftast mörka o tråkiga...
 
Ikaros verkar vara skappad för att hänga i ett hörna - det blir perfekt :)
gai
 
Supertack för alla svar! Det här var precis det jag ville höra.

Jag tänkte likadant om hörnsoffa - hade jag haft en kunde lampan hängt över hörnet på den!

Lottentott, du har helt rätt, det är Icarus Light jag har förälskat mig i. Jag har inte kollat runt så mycket ännu, men jag hittade den förutom på inreda.com även på Lampkultur i Göteborg (www.lampkultur.se). Där är den billigare.. Är det förresten någon som beställt något av Lampkultur, så att jag vet att man kan lita på dem?

Länkar en bild av Icarus. Nästan tveksamt om man ska kalla det lampa, tycker det är som ett belyst konstverk. Mmmmm..
icarus-200.jpg

 
Nu har jag beställt den iaf. Från Lampkultur.
 
Åhhh, vad avis jag blir!!! Hoppas att du blir supernöjd med din fina lampa! :)

Vad blev det för placering nu då har du tänkt dig?
 
Åhhh, vad avis jag blir!!! Hoppas att du blir supernöjd med din fina lampa!
Vad blev det för placering nu då har du tänkt dig?
Tack! Placeringen är inte helt klar än, för än så länge har jag inte ens tillgång till lägenheten där den ska vara. Vet dock ett hörn i vardagsrummet som förmodligen kommer vara rätt mörkt, så det är en stark kandidat. Eller så blir det i närheten av soffan.. Jag lär hoppa upp och ner från stolar överallt i vardagsrummet och pressa sambon på omdömen. :)
 
Lite info för er som funderat på att beställa hos Lampkultur - hämtade ut min lampa Icarus från dem igår.

Om man räknar bort alla påskdagar tog det nio arbetsdagar (tror jag) från att jag betalade förskottsbetalningen till att jag fick avi om paketet. På hemsidan stod det 7-15 dagar, och i mailet jag fick 5-10, så det är helt ok tycker jag. Så om någon funderar på att beställa och betala förskott hos Lampkultur i Göteborg kan iaf jag rekommendera dem.

Icarusen har tyvärr en föga hedervärd placering än så länge. Den hänger inne i en garderob, eftersom alla rum håller på att bli renoverade, alternativt har möbler och flyttkartonger upp till taket. Men den är fantastisk t.o.m. där. :)

Om jag kommer ihåg det så skickar jag upp en bild här sen när vardagsrummet är redo för den. Myser verkligen vid tanken på hur fint det kommer bli, så när jag tappar renoveringsmodet tänker jag bara öppna den där garderobsdörren. Hehe, får en smått religiös bild i huvudet av hur garderobsdörren står på glänt mitt i kaoset och Icarus lyser där inne..
 
måste bara säga att det är en fantastisk snygg lampa! :surprised: :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.