Hejsan

Kort o enkel fråga: Hur bär man sig åt för att ta upp ett gammalt spontat golv på ett sådant sätt att man kan lägga tillbaka det igen? Bräderna är sannolikt från när huset byggdes (1874) och de är ordentligt breda och jättefina. I rummen där de ligger (hela ovanvåningen)finns dock ingen värme så vi har funderat på vattenburen golvvärme.
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
8) Låt golvet ligga, satsa på traditionella radiatorer istället. Plankorna är antagligen 40-50 mm tjocka och rejält spikade. ;)
 
Håller med Immobil...
Även om du lyckas med det som är svårt/omöjligt att genomföra så kommer dom gamla tjocka plankorna att fungera som isolering ??? Det finns ett maxtjocklek på en träplanka som man kan lägga ovanpå värmeslingor och dom gamla plankor är säkert tjockare än golvvärmetillverkarna rekommenderar ;).
gaia
 
gaia skrev:
Det finns ett maxtjocklek på en träplanka som man kan lägga ovanpå värmeslingor och dom gamla plankor är säkert tjockare än golvvärmetillverkarna rekommenderar ;).
gaia
Vill minnas att det är max 25 mm. ;)
 
Jag håller med föregående talare, kanske är det smartare/enklare/bättre att låta golvet ligga och installera tidsenliga radiatorer istället. Ett trägolv känns ju ändå aldrig riktigt kallt.

Om du ändå vill ta upp plankorna så kanske du kan göra som jag gjorde:

1. Bryt sönder första plankan, den går aldrig att få upp hel.
2. Arbeta med en bra kofot. Slå in kossans fot och lätta på brädan, slå tillbaka brädan på plats.
3. Förhoppningsvis stannar spiken kvar och du kommer åt spikhuvudet med kofoten. Arbeta i plankans längsled och lägg en träbit mellan kofot och plankans sida/fjäder så du inte skadar planken.

På detta sätt har jag tagit upp 25kvm 28mm golvplank och det gick bra, plankorna saknar synliga skador. Är era plank grövre är jag inte säker på att metoden är lika framgångsrik även om jag inte kan tänka mig något bättre sätt.
 
  • Gilla
Neroza
  • Laddar…
Totte_S
Kolla först om plankan närmast vägg verkligen är spikad, förekommer att man lämnade den lös just för att underlätta underhåll/utbyte av enstaka plank ;)
 
Vid gud! Jag älskar golv av den gamla typen. Gör ingenting utom att skura och njuta!
Väldigt avundsjuk skåning....

 
Hade en snickare som hjälpte mig med att ta upp en bit golv för att kunna ansluta ett elementrör vid golvnivån. Han sågade ur plankorna snyggt och prydligt för att enkelt kunna lägga tillbaka dessa. Idag ser det ut som vilken skarv som helt i golvet.

Annars får man som de sagt tidigare bryta upp första plankan för att sedan ta bort spikarna med en hovtång i fjädern i nästa planka.

Men försök till varje pris behålla gamla golv...

//Anders
 
Då förstår jag hur jag ska ta upp plankorna på bästa sätt.
Jag ska nämligen ta upp golvet i mitt gamla hus för att skotta bort allt skräp som man isolerade med förut. Som det är nu så är golvet väldigt dragit på vintern och enda sättet är att få bort skiten och isolera ordentligt. :)
 
Neroza Neroza skrev:
Då förstår jag hur jag ska ta upp plankorna på bästa sätt.
Jag ska nämligen ta upp golvet i mitt gamla hus för att skotta bort allt skräp som man isolerade med förut. Som det är nu så är golvet väldigt dragit på vintern och enda sättet är att få bort skiten och isolera ordentligt. :)
Hur gick det med ditt golv-projekt? Jag har kalla golv och har precis samma tanke.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.