Eller som det heter ower there "blind sliding dovetail"

Har gjort en enkel jig för att kunna fixera ämnena där handelens sink i lodrät läge mot fräsen.
Hondelsens spår fräser jag lätt med att köra fräsen med önskat djup mot en rätskena. frässpåret är bara så stor som fräsen är.
Nu har jag försökt trimma in och köra på testbit fräst en sida sedan lossat biten och vänt den och fräst andra.

Problemet kommer när jag kommer till att handelen skall göras. hur skall brukar man göra för att få rätt mått på det material som skall fräsas bort på varje sida?

Jag har ju ingen Festool fräs med mm justering i sidled från skena, men det skall ju inte behövas.
Har skummat igenom otaliga Youtube klipp forum mm utan något direkt enkelt råd.

Kom med tips :D
 
  • DSC01985.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01986.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01988.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01989.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Woodrat är ju bra men den kräver att du köper den för dyra pengar. Du kan klara dig med den jig du har, det gäller bara att vara vääääldigt försiktig med justering av anhåll om du inte har justerratt för det. Bild 3 tycker jag är bra, du får samma avstånd till mitten på brädan då du vrider brädan 180 grader. Fast å andra sidan så betyder en justering av anhållet med 0,5mm en justering av tapp bredden med 1mm, så det blir till att vara lätt på hand och bara ta 1/10 delar och knappt det.

Nu vet jag inte vilket märke det är på fräsen men om den har ett CC mellan stängerna till anslaget som stämmer med Trend (marknadsstandard) eller DeWalt eller Makita RP1110 (har jag) så kan du för en billigare penning än en Woodrat köpa ett anslag till en DeWalt med 1/10 justering. Köpte den själv till min Makita RP1110 och det gav mig en toppenfräs. Standaranhållet till den suger stort och det verkar som om ditt anhåll suger lika mycket...
 
Med den uppspänning du nu har skulle jag föreslå att du shimsar mellan arbetsstycke och skruvstyckets back. Om jag inte minns fel, så har läskburkar tjockleken 0,1 mm. För övrigt behöver du ett fräsbord om du skall hålla på med sliding dovetails och liknande.
 
De va en del bra tips. Köpa en dyr woodrat käns inte aktuellt dock.
det verkar som man måste köra lite spillbitar innan man kör live för att trimma in.
Fräsen är en ferm och har ingen justering i anhållet mer en en mm skala och att man måste lossa alla 3 vingmuttrarna på foten.

Skall titta på det med anhåll som kan mm justeras.

Men varför skulle jag mehöva ett fräsbord för detta igentligen. Skaffar jag ett måste det ändå moddas så jag kan ha ett högt staket som stöd för när jag fräser bitarna stående.
 
ppalm skrev:
Men varför skulle jag mehöva ett fräsbord för detta igentligen. Skaffar jag ett måste det ändå moddas så jag kan ha ett högt staket som stöd för när jag fräser bitarna stående.
Jag skulle gissa att ett horisontellt fräsbord är en bra lösning på problemet, kan inte ta många timmar att knåpa ihop något i stil med det här.
 
skulle vilja läsa artickeln men har kingen lust att regga mig då jag inte ser vad som händer efter 14dgr. ingen som är medlem på Finewoodworking som kan hjälpa mig?

//P
 
bygga_bo skrev:
Skulle tro att detta är byggt enligt samma princip: [länk]...
Eller rättare sagt, det är samma princip... i början står det "The inspiration for this came from a short article in Fine Woodworking by Ernie Conover, probably in late 2000 or early 2001".
 
Dom där var bra... funderar allvarligt på att göra ett sådant bord. En hel del typer av fräsning blir enkla
 
Ha, ha, dom är roliga amerikanerna. Trekvarts varv ger tresextifjärdedels tum höjdändring... Vad underbart det är med decimalsystem och SI-enheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.