Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej....
Jag är ett styck hemmapulare med en styck fråga::confused:
Ska flytta en lysknapp från en vägg till en annan. Anledningen är placeringen som i dagsläget känns superdum. Jag har valt att sätta den höger om dörren in till rummet.
Knappen är flyttad och kabeln dragen i flexrör( trädd genom reglarna ) MEN;

Den gamla apparatdosan då?? Den som skarvningen hamnar i....vid gamla knappen...
Hur göra med den? En släkting med behörighet har lovat att hjälpa mig men jag vill ändå ventilera lite här. Detta måste ju vara ett tämligen vanligt problem så det borde ju finnas en uppsjö av trådar och svar men jag har då inga sett!!?
Min fråga är: skarvar man bara ihop ledarna med toppklämmor eller dylikt, sätter ett täcklock på dosan och låtsas som det regnar....ahh glömde nämna det kanske viktigaste.....Håller på att byta ut alla väggar från gammalt spån till gips så regelverket e ju helt blottat. Ska man dra ny kabel ända från start e det en fråga om runt hela rummet 5 varv känns det som. Får man skarva i en sluten kopplingsplint och sedan bygga in densamme i väggen???????Man vill ju inte ha synliga täcklock mitt på väggen om ni fattar.... Mkt angelägen om snabba svar då hjulet snurrar så att säga.......!!!!:eek:

TACK!
 
T
De gånger jag flyttat strömbrytare från en sida dörren till en annan har jag plockat bort gipset från någon sida (den som är i mest behov av renovering, typ) och dragit ett nytt rör från den dosa den gamla strömbrytaren var kopplad i, alternativt kapat det gamla röret och skarvat på det. Sen är det bara att dra i ny FK, ta bort den gamla dosan och lägga nytt gips/gipsa över det gamla hålet.

Begriper inte varför man skulle spara den gamla apparatdosan och koppla i den...
 
T
Och nej, du får inte bygga in en skarv, ha skarvar mitt i rör och liknande fullösningar.
 
Kan du inte dra upp ett elrör mot taket och sätta en "skarvdosa" där, och sedan gå vidare från den till nya dosan?! Som sagt, du får inte skarva i vägg eller rör.
 
En trappkopplad brytare på var sida om dörren,=valfrihet :D Nja...

Låter lite dumt att låta dosan finnas kvar. Kan du inte ta bort dosan helt och bara ha en rörmuff istället? Sedan låta din elektrikersläkting dra i nya ledningar ända från närmaste kopplingsdosa (takdosan?).
 
ahlite skrev:
Hej....
Jag är ett styck hemmapulare med en styck fråga::confused:
Ska flytta en lysknapp från en vägg till en annan. Anledningen är placeringen som i dagsläget känns superdum. Jag har valt att sätta den höger om dörren in till rummet.
Knappen är flyttad och kabeln dragen i flexrör( trädd genom reglarna ) MEN;

Den gamla apparatdosan då?? Den som skarvningen hamnar i....vid gamla knappen...
Hur göra med den? En släkting med behörighet har lovat att hjälpa mig men jag vill ändå ventilera lite här. Detta måste ju vara ett tämligen vanligt problem så det borde ju finnas en uppsjö av trådar och svar men jag har då inga sett!!?
Min fråga är: skarvar man bara ihop ledarna med toppklämmor eller dylikt, sätter ett täcklock på dosan och låtsas som det regnar....ahh glömde nämna det kanske viktigaste.....Håller på att byta ut alla väggar från gammalt spån till gips så regelverket e ju helt blottat. Ska man dra ny kabel ända från start e det en fråga om runt hela rummet 5 varv känns det som. Får man skarva i en sluten kopplingsplint och sedan bygga in densamme i väggen???????Man vill ju inte ha synliga täcklock mitt på väggen om ni fattar.... Mkt angelägen om snabba svar då hjulet snurrar så att säga.......!!!!:eek:

TACK!
Täcklock är snyggt, då vet man att det finns teknik i väggen, inte bara gips..
 
Täcklock i plexi med en blå ledlampa i. Yäääää.
 
Själklart skarvar du röret på lämplig plats, dra nya trådar från kopplingsdosan. Jag ser inte riktigt problemet, väggarna var ju öppna. Några meter tråd hit eller dit lär inte vara det som knäcker din budget.
 
Hej, jo det e klart att det bästa e att dra nytt från kopplingdosan i taket, vilket oxå kommer tillämpas. Tänkte bara om det fanns några genvägar. Saken är den att där knappen satt förut har det tjänstgjorts som lite kopplingsdosa...ex matningen till lampan är skarvad i dosan för att sedan vara inkastad i ett intilliggande rum, till dess lampa och dessutom är knappen jag flyttat av trappmodell. Är ju helt novis känner jag men i gamla dosan finns 2st svarta (nolla?) , 2st gråa varav matning i den ena, och 2st gula (tändtråd?) I min lata värld hade jag helst sluppit dra nytt in till andra rummet etc. kablarna e ju idag så korta att de inte räcker upp till taket....svårt att förklara...u need to see it. Men alltså i alla tänkbara fall där man vill flytta befintlig el, gäller alltså INGA GÖMDA SKARVAR!!!!!!!!!!!!!!! korrekt?

Att jag yrar är för att jag gjort en utbyggnad och slagit ut en vägg mellan nya och "gamla" huset till ett enda stort rum och tänkte alltså stjäla el från det gamla rummet in till det nya, och det är i själva genomgången det skiter sig....men alltså erat råd: DRA NYTT DITT PRAKTPUCKO!!!!
See u och tack för alla svar!!!!
 
Spot on, det där sista :)
 
  • Gilla
Richard Ahl
  • Laddar…
ahlite skrev:
Men alltså i alla tänkbara fall där man vill flytta befintlig el, gäller alltså INGA GÖMDA SKARVAR!!!!!!!!!!!!!!! korrekt?
Ja

SS 436 40 00 ELINSTALLATIONSREGLERNA
526.3
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapslade skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem.
 
snaggletooth skrev:
Ja

SS 436 40 00 ELINSTALLATIONSREGLERNA
526.3
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapslade skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem.
Om man nu skall gå till botten med saker och ting så skulle det vara intressant med en definition av "massafylld" resp. "inkapslad".
 
jakobnm skrev:
Om man nu skall gå till botten med saker och ting så skulle det vara intressant med en definition av "massafylld" resp. "inkapslad".

Ja det kankse finns nåt litet kryphål där nån stans så vi glada hemmapulare kan börja gjuta igen våra dosor vi har i väggarna så vi slipper massa fula doslock i kaklet eller på väggarna.

Det vore ju perfekt......
 
Det känns snom detta öppnar för en ny kilometer lång tråd om en utpopisk möjlighet att få bygga in skarvar.

Låt os bara konstatera att i en normal bostad, så skall skarvar var åtkomliga.

Jag stänger tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.