Hej

Jag behöver ett uttag för motorvärmare i carporten. Uttaget ska styras av kopplingur i NORM-central. Jag vill även kunna slå på elen via strömbrytare till uttaget när kopplinguret slagit ifrån för att kunna använda uttaget vid behov (t.ex. mutterdragare, aktivera motorvärme vid annat tillfälle än på morgonen).

Har ni här på forumet någon fiffig lösning? En enkel parallellkoppling funkar ju inte. Finns det något smart relä/kontaktor man kan använda som kan aktiveras manuellt via strömställare på fasaden bredvid uttaget?

Mvh Rypos
 
Redigerat:
Rypos skrev:
En enkel parallellkoppling funkar ju inte.
Det är väl det som fungerar.

Sätt ett relä (ev vis Hager ER123) i normcentralen parallellt med tidurets kontakter och manövrera innifrån med 24 VAC.

Protte
 
Jag vet inte om jag löste det omständigt men jag drog två kablar från garagecentralen där tiduret sitter...

Så ute sitter två uttag, ett på timer, ett som alltid har ström.
 
finns timrar som har från och till förutom timerfunktionen...
 
Det som "prototypen" föreslår, relä med fjärrstyrning parallellt med tiduret verkar vara en lysande idé. Det vore inte dumt att kunna slå på motorvärmaren manuellt inifrån huset om man vill ta en oplanerad biltur en kall vinterdag.

Jag har en fråga dock: tappar inte kopplingsuret minnet efter ett tag om man kopplar förbi det parallellt.
 
Hade ett Theben TR 622 digitalt veckour där jag bodde förut.
Funkade kanon. Hade förprogrammerade tider måndag-fredag.
Har även inbyggd. handmanövrering så man kan slå på/av när man vill.
 
aspa-hasse skrev:
Det som "prototypen" föreslår, relä med fjärrstyrning parallellt med tiduret verkar vara en lysande idé. Det vore inte dumt att kunna slå på motorvärmaren manuellt inifrån huset om man vill ta en oplanerad biltur en kall vinterdag.

Jag har en fråga dock: tappar inte kopplingsuret minnet efter ett tag om man kopplar förbi det parallellt.
?? Om man lägger en slutande strömställare parallellt med urets slutande reläkontakt, försvinner ju inte matningsspänningen till uret.
 
aspa-hasse skrev:
Det som "prototypen" föreslår, relä med fjärrstyrning parallellt med tiduret verkar vara en lysande idé. Det vore inte dumt att kunna slå på motorvärmaren manuellt inifrån huset om man vill ta en oplanerad biltur en kall vinterdag.

Jag har en fråga dock: tappar inte kopplingsuret minnet efter ett tag om man kopplar förbi det parallellt.
Nej, du kopplar förbi kontakterna, inte matningen till själva uret.
 
Jag fattar inte problemet.
Det är ju enklast att dra ut en tråd från uret och en fast fas (samma som genom kontakten på uret) till en brytare ute vid uttaget.
Brytare i till läge ger fast spänning, brytare i från läge släpper igenom matningen från uret. Klockren funktion, enkel o billig!
 
Efter automatiken sätter du antingen ett relä eller en brytare med HAND-0-AUTO-läge. Hager har både brytare och reläer, Kraus-Naimer har brytare.
 
Värst vad alla krånglar till de.. gör som villafors säger.

Om du däremot vill ha mer avancerad styrning tex manuellt slå på uttaget 30min både utifrån samt från köksbordet så kan du sätta ett frånslagsfördröjt relä pararellt med kontakten på uret sen sätta impulsknappar där du vill kunna slå på manuellt.
 
Ja jag gjorde ju typ som villafors sa, fast i stället för en brytare ett helt nytt uttag. På så sätt behöver jag inte bry mig om jag råkar glömma någon knapp på så att motorvärmaren går hela natten.

Ett uttag för verktyg, ett för motorvärmaren.
 
Fast det ÄR väldigt skönt att ha en fjärrmanöver på M-värmaren.
Dubbla uttag är också en bra lösning.

Protte
 
prototypen skrev:
Fast det ÄR väldigt skönt att ha en fjärrmanöver på M-värmaren.
Dubbla uttag är också en bra lösning.

Protte
Det ena utesluter inte det andra ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.