Hej,
1) Är ny på Forumet och skulle vara tacksam för råd vad för uppvärmning man skall välja. Jag skall bygga nytt hus, enplansvilla 140-160kvm, gjuten platta med golvvärme.

De flesta husleverantörer verkar ju installera frånluftsvärmepump, men är det mer ekonomiskt/klokt att installera bergvärme? Vi kommer att ha komunalt vatten så ingen vinst att kombinera vatten/värme ur samma hål (om det hade varit en faktor att ta hänsyn till).

Tacksam för alla synpunkter och val av leverantör/utrustning.

2) Min andra fråga är om frånluftsvärme alt. bergvärme fungerar bra eller dåligt tillsammans med braskamin dvs. min tanke är att elda i kamin relativt mycke under den kalla årstiden för att på så sätt hjälpa till att minimera elförbrukningen.

Har hört att eldning kan ställa till det för värmepumparna mer än det hjälper, eftersom detta plötsliga värmetillskott försvårar för reglerutrustningen, stämmer det?

//Peter
 
1. kortsiktigt är frånluftsvärmepump billigast, då denna är billig att instalera, men mycket dyr i drift.

Det aldra bästa är att instalera ytjordvärme. det är lika effektivt som bergvärme, men betydligt billigare att instalera, specielt om du samordnar så att tomten planasut av samma kille som gräverner kolektorslangen.

2. om man har termostatreglering till en värmepump så kan den lösa på värmeskyddet när alla termostater stänger.
men deta är inget problem, då en värmepump aldrig, jag ska aldrig ska styras av termostater. Det är handhavande fel att ha termostater ihop med värmepump, ialla fall om man vill at värmepumpen ska da lite ström.

radiatorsystemet, i ditt fall golvvärmen, ska strypas in till rätt tempratur, då ger det stor besparing & den kan inte lösa på värmeskyddat.

3 Värt att veta !
vill du få extra bra verkningsgrad på värmepumpen så ska radiatorsystemet överdimensioneras, man ska dimensionera som om huset stor i Norland, fast man bor i skåne!!! så är det bara oavset vad din vvs:are säger.

har du tänkt at elda i kamin ska du defenetivt instalera en innegivare, man bör altid komplitera mad inna givara, men om man eldar är det ett måste om man vill ta nytta av besparingen.

snåla inte på kolektorslangen, desto längre den är desto varmare vatten får du & med det ökar verkningsgraden.
 
Jag föreslår att du installerar en pelletsanläggning, då klarar du dig även när det blir kallt och skall du bygga nytt kan du planera med en anläggnkng som inte kommer att ge ngt extra arbete med påfyllning, uraskning osv, dessutom är det mycket billigare att installera
 
Carla skrev:
Jag föreslår att du installerar en pelletsanläggning, då klarar du dig även när det blir kallt och skall du bygga nytt kan du planera med en anläggnkng som inte kommer att ge ngt extra arbete med påfyllning, uraskning osv, dessutom är det mycket billigare att installera

billigare att instalera än vad då?

vad menar du med att du klarar dig även nr det är kalt? det är ju en dimensionering sak!
 
Nja, en pelletsanläggning tar stor plats och är smutsig (jämför med forna tiders pannrum..). En värmepump är stor som ett torkskåp och ställs i tvättstugan! Jag är säker på att en värmepump är det bästa alternativet här. En pelletsanläggning kan däremot vara intressant om man har ett högtemperaturdimensionerat radiatorsystem, men här rör det sig ju om ett nybygge!

Lycka till med värmepumpen, och se för guds (och frammförallt din egen) skull till att få en installatör som vet vad han pratar om. Det förekommer bl.a. mycket underdimensioneringar efter som firman på så sätt kan lämna den billigaste offerten..

Och som CarMan sa: Snåla inte på kollektorslangen!

Gillar ni långa duschar eller har ett stort blubbadkar så kan det vara värt att satsa på en separat beredare också.
 
Frågan är väl om det är ekonomiskt !
 
Tack för era synpunkter. Valet står emellan Frånluft, Bergvärme eller Markvärme - så det intressanta för mig är vad som är mest ekonomiskt och tekniskt lämpligt för ett hus i min storlek, på ca 10-15års kalkyltid?

Även intressant om någon har några fler synpunkter kring min andra fråga?
 
Problemet med alla små anläggningar är att det kostar för mycket att "bränsle" optimera.

Braskaminer får man inte elda i hur som helst = inte avsedda som huvudsaklig värmekälla, vilket betyder att de kan beläggas med eldnings restriktioner.

Att elda i ett väl isolerat hus och avge värmen till luften brukar bli varmt. Bättre då att ha vattenmantel och acc.tank. Om man inte har egen ved så skulle jag välja en pelletskamin med vattenmantel. (om jag hade råd. Det finns en ny som verkar bra men dyr (testad av äfab)).

Vissa värmepumps tillverkare har vad jag förstått, dockningssatser för acc. . Det är då viktigt att kolla att de är byggda på ett sådant sätt att VPn använder flytande kondensering. Väljer du en acc tycker jag att den ska ha option på sol, antingen via solslingor eller extra portar för extern VVX.
 
peja72 skrev:
Även intressant om någon har några fler synpunkter kring min andra fråga?
Detta är inte konstigare än att du kompletterar din värmepump (om du nu väljer en sådan) men en innetemperaturgivare som någon sa. Då tar pumpen hänsyn till att du producerat värme på annat sätt.

 
kan dra lite priser på ett ungefär.
men innan dess så måste du ha klart för dig att om du inte tar en frånluftsvärmepump så måste du ha en FTX eller frånluftsmodul.
& jag skulle valt en FTX, då jag tror denna är efektivare.

jag vet inte vad en FTX kostar, nån som kan fylla i med det (bara agrigatet, då rör o sånt går åt oavsett vad han väljer.

en frånluftsmodull sköter din ventelation om du inte har FTX & denna lopplar du till din markvärmepump. Den kostar 10 000:-

en frånluftsvärmepump sköter också din ventelation, men kan också sköra husteet värme & tillverka varmvatten, då energin i luften är liten så hjälper en elpatron till med värmen till största delen, man kan generelt säga att du bara får gratis vatten & värmen är bara el.
Denna kostar 35 - 40 000:-

en markvärmepump kan sköta värmen & varmvattnet, normalt så dimensionerar man den lite snålt för att hålla ned framledningstempen & låg framlednings temp ger bättre verkningsgrad, nackdelen är att elpatronen då måste gå in ohjälpa till dom aldra kallaste dagarna på året.
med varmvatten beredare kostar den 40 - 50 000:-

en markvärmepump behöver en kolektorslang på ca 400 m, denna kan du endra förlägga som ytjordvärme, då ligar den ringlas över hela tomten på 1m djup & minst 1m mellan slingorna & 2m från huset.
400m kolektorslang nergrävd & fylld med sprit kostar 15 - 25 000:- (kan bli billigare vid nybygnation)

väljer du istället bergvärme så måsta man ju borra & det gan variera en del, beroende på hur långt till berg du har bland annat, men säg att 160m borra inklusive 6m foderrör kostar ungefär 35 - 45 000:-


en helautomatisk pelletsanläggning inklusive brandsäkert panrum, skorsten, skruvar & föråd m.m. kostar ialla fall inte undet 100 000:- + FTX (helautomatiskt inebär att man inte behöver fylla på & göra rent specielt ofta, men det måste dock göras.


Själv har jag dimentionerat min värmepump, kolektor & radiatorer så att jag inte behöver något eltillskott nån gång.


nån nämde nått om extra vvb.
om du bara duchar så tar inte varmvattnet slut & om du har ett litet badkar så klarar du dig med (gränsfal på värmepumpar som bara har 55 grader)
Ska du har stort bubbelbad rekomenderar jag en värmepump utan varmvattenberedare & sen köper du en lös beredare, kallas ack eller VPA

en lös värmepumpkostar 30 - 40 000:-
en VPA som har 300 varmvatten (en inbygt har ungefär 150) kostar 10 - 15 000:-



om du väljer ytjordvärme + frånluftsmodul & lös varmvaten beredare så kostar det ca: 80 - 100 000:-
& upvärmningskostnaden är ungefär helften mot om du värmt huset med en frånluftsvärmepump
gissningsvis är värme + varmvatten 5000kWh med markvärme & 10 000 kWh med frånluftsvärmepump
15 000 kWh om du värmer med elpatron & 4,5 m3 pellets (vad kostar pellets idag?)
 
angående andra frågan så ska du ha innegivare oavsett var instalatören säger.

det är sälan innegivaren behöver kompensera med mer värme för att det är kallt inne, men ganska ofta så kompenserar den ner för att du inte ska få för varmt & på det spar du energi (pengar)
hur många har inte öppnat fönstrena på en fest7släkt träff eller dyrligt för att det är för varmt, bättre att låta värmepumpen vila & ta tilvara på energin som alla personer & spis/ugnna har genererat.
på våren så värmer solen huset & då kompenserar ialla fall min innegivare regält, då jag har många stora fönster i syd väst.

jag har även testat att elda regält & det funkar bra i mitt hus, innegivaren reagerar U sänket tempen, här är det viktigt att kalibrera innegivaren rätt. Om du låter den kompensera för kraftigt så kan du få kalt i rum som inte kaminen värmer & tvärtom.
 
Fråga två är väl egentligen två frågor:

A. Fungerar det att värma huset med braskamin/kan huset tillgodogöra sig värmen.

B. Fungerar det reglermässigt.

Svaret på fråga B är klart givet i ovan stående inlägg.

Svaret på fråga A är mer varierat.
Ganska många inlägg på forumet handlar om att flytta värme från braskaminen till andra rum. Och om kaminen avger en högre effekt än vad huset behöver blir det varmare än tänk, vilket antingen är skönt eller slösaktigt (hur man nu ser på saken), eller i värsta fall obehagligt.
 
Tycker du skall studera Villavarms hemsida/forumet.

Ej värmepump.

Isolering
FTX
Braskamin.
Ej ingjuten golvvärme utan närmast golvet.

Frågan är om man alls behöver golvvärme i välisolerat hus ?
Hmm

Köp boken Bygg snålt.
Många bra idéer i den.
Sol tror jag starkt på.
M.v.h
 
peja72 skrev:
Tack för era synpunkter. Valet står emellan Frånluft, Bergvärme eller Markvärme - så det intressanta för mig är vad som är mest ekonomiskt och tekniskt lämpligt för ett hus i min storlek, på ca 10-15års kalkyltid?

Även intressant om någon har några fler synpunkter kring min andra fråga?
Hur stor del av uppvärmningsbehovet som täcks utan eltillskott är ofta korrelerat med kostnaden för anläggningen.

En vanlig frånluftsvärmepump på 2 kW täcker ca 40-50 % av energibehovet. Tillskottsel kommer att vara ca 6000-7000 kWh/år. Investeringen ca 40 000 kr

Comfortzone på 5 kW täcker ca 90 % av energibehovet. Tillskottselen kommer att vara ca 1000 kWh/år. Investering ca 60 000 kr. Merkostnaden mot en vanlig FVP tar ca 4 år att tjäna in.

En markvärmepump på 7 kW täcker närmare 100 % av energibehovet utan tillskottsel. Investering ca 80 000 kr. Merkostnaden mot Comfortzone tar ca 20 år att tjäna in.

Sedan tillkommer andra alternativ som t ex pellets som jag har liten koll på.

Sedan kan också spekulera i framtidens elpriser som ju troligen inte kommer bli lägre samt fastighetens värdeökning pga anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.