Med anledning av denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/107463-komplettera-med-uttag.html

Jag vet nu att det är 1.5mm EKK i befintlig dragning, jag ska komplettera med ett lysrör med 2 jordade uttag från en befintlig ledning samt förlänga en befintlig ledning där strömbrytare för befintliga lysrör finns.

Är i princip helt säker på hur jag ska koppla, men en fundering jag inte har fått svar på är hur mycket man kan belasta varje säkring/ledning och om det blir problem med att koppla in en kopplingsbox för att fördela till ytterliggare lysrör samt förlänga en befintlig ledning från en kopplingsbox med säg ca 7m.

FInns det några generella regler/åsikter hur mycket man kan belasta varje säkring eller ledning i antal uttag/meter kabel etc?
 
En 10A säkring kan du belasta med 2300W (10A x 230V). Om du har en säkring som bara är belastad med ett fåtal lampor och några vägguttag, där du normalt inte kopplar in några stora belastningar så är det inga problem med att koppla på fler uttag. Enl. min elektriker så har man en tumregel om ungefär max 10 uttag på en säkring.

Sedan talar du om att förlkänga ledningen med 7m. Då blir det lite vanskligare att ge råd. Då behöver man veta förutsättningarna lite bättre. Risken (som må vara liten) är att utlösningskriteriet för säkringen unte uppfylls.

OM detta ex. är i ett garage som matas med en lång kabel från huset så kan risken att inte klara utlösningskriteriet vara ganska stor. Ett sätt att som hempulare kunna göra det lite lugnare är om man kan se att det redan finns uttag i byggnaden som har lägre total ledning till centralen än vad den nya ledningen har. Risken med det resonemanget är att då har man antagit att den befintliga kopplingen är OK. Vilket inte alls är säkert.

Hela resonemanget om tumregel och 10 uttag förutsätter att man inte har någon strömslukande apparat inkopplad på gruppen. Om man ex. har en tvättmaskin inkopplad så bör man inte ha ngt mer på den gruppen, möjligen någon lampa. Men absolut inte en massa uttag utspridda i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.