Hej! Funderar på att köpa ett hus med källare som är byggt 1935 och är dränerat 1988. Huset ligger högt och jag har förstått att en dränering håller ca 20-30 år. Kan man spola ur den och förlänga livslängden så att man har igen det ekonomiskt? Om man dränerar om, kostar det lika mycket som att lägga en ny dränering där det inte tidare funnits någon? Har förstått att det kostar ca 100 - 150 000.

Tacksam för svar.
 
100k känns jävligt mycket för en dränering sen vet jag ju inte hur stort dit hus är. Har fått priser på material till mitt eget (ett normalhus från 58) och hamnar väl på en 20-25k. Och det är med isodrän.
 
Är det dränerat 1988 så skulle då inte jag fundera på att dränera om, dom som lever på att påta i jorden har lyckats väldigt bra med sin marknadsföring.
 
Huset är ca 65 kvadrat i botten, men jag tänkte nog leja bort dräneringen. Men det kanske är dyrt ändå.
 
Finns det någon anledning att dränera om? Vårt hus är byggt -70 och hade således en 38år gamal dränering när vi nu bytte i våras. Det blev svindyrt och med facit i hand skule jag gjort det själv men det är ju lätt att vara efterklok.

Så om man utgår ifrån dom åratalena så håller ju din dränering i 18 år till =)

Har du ingen fukt i källaren eller dålig lukt finns ingen anledning att göra något. Kolla du upp med tidigare ägare vad som gjordes vid förra dräneringen för ett det är en väldig skildnad på dränering och dränering.
 
Har försökt kolla med mäklaren men han vet bara att den är gjord -88, får undersöka vidare. Problemet är att den gamla pannan gick sönder och började läcka förra året och har orsakat en begränsad fuktskada i källaren. Vill helst undvika att göra dränering om det går. Hur mycket gick det på för dig när du lejde bort, Beppo?
 
Dränera om när det behövs och inte innan, men det gäller bara om det är oinredd källare, har du inredd så vill man ju göra det innan. Denna dränering kanske håller 15 år till, onödigt att slänga ut 150k i förtid.
 
Bezt skrev:
Dränera om när det behövs och inte innan, men det gäller bara om det är oinredd källare, har du inredd så vill man ju göra det innan. Denna dränering kanske håller 15 år till, onödigt att slänga ut 150k i förtid.
Ja, skulle den hålla 10-15 år till vore jag helnöjd. Kan man inte skjuta på detta och underhålla om man spolar ur dräneringen? Någon som gjort detta eller har koll på det?

Källaren är inredd med tvättstuga, litet hobbyrum, liten dusch och två små förråd där allt är väldigt slitet, men man skulle ju med tiden vilja inreda vissa delar till boarea.
 
Redigerat:
Men vad är orsaken till att du ska dränera om, är det bara en allmän oro? Om det idag inte finns fukt i källaren så är det inga problem. Din dränering kan fungera i 20-50-100år till beroende på markförhållanden och hur den blev utförd.
Det som är avgörande om du vill inreda boutrymme i en källare är fukt och ventilation, och då är det minst lika viktigt att källarväggen är isolerad på utsidan.
Vet du vilket arbete som utfördes när man dränerade om, t.ex. isolerades grunden med någon form av Pordrän/Isodrän eller sattes det någon Platonmatta?
 
AndersS skrev:
Men vad är orsaken till att du ska dränera om, är det bara en allmän oro? Om det idag inte finns fukt i källaren så är det inga problem. Din dränering kan fungera i 20-50-100år till beroende på markförhållanden och hur den blev utförd.
Det som är avgörande om du vill inreda boutrymme i en källare är fukt och ventilation, och då är det minst lika viktigt att källarväggen är isolerad på utsidan.
Vet du vilket arbete som utfördes när man dränerade om, t.ex. isolerades grunden med någon form av Pordrän/Isodrän eller sattes det någon Platonmatta?
Ja, det är nog en allmän oro eftersom det enda jag vet är mäklaren som sagt att enligt säljaren har dränering gjorts -88 och att den bör hålla 20-30 år. Sen den fuktskadan som finns efter den läckande pannan förbättrar väl inte omständigheterna heller.

Bra tips om källareväggens isolering. Är det något man bör göra om den inte är isolerad, vilket jag tvivlar på att den är?
 
Det går inte att generellt säga att en dränering stoppar si eller så många år. Beror helt och hållet på hur den är utförd. Markförhållanderna är också av stor betydelse. De finns de som inte har någon dränering alls, gynnsamma markförhållanden, sand eller grus där ev. vatten lätt rinner undan. Finns även de som inte allt för länge sedan gjort en omdränering där fuktskador trots det visar sig efter kort tid . Man har inte gjort rätt, ej följt anvisningar och förmodligen även snålat in.
I ditt fall tycker jag mig kunna utläsa att du inte har några problem med dräneringen i nuläget. En läckande panna, som förmodligen står inne i källaren påverkar inte dräneringen. Ser nu att du funderar på att köpa detta hus. Finns ingen antydan till fuktgenomslag i källaren är dräneringen i dagsläget ok. Du skriver även att huset ligger högt, vilket också är positivt. Antar då att marken lutar från huset så ytvattnet kan rinna undan. Angående att spola ur dräneringen så måste du då ha en spolbrunn eller att dräneringsrören är dragna upp till markytan för att kunna göra detta. Att spola ur dräneringsrören skall man inte behöva göra, i så fall mycket mycket sällan. Antagligen har man då felaktigt anslutit stuprören till dräneringen och kanske fått in löv eller kanske inte använt geoduk för att utestänga möjligheten för finmaterial att kunna komma in i dräneringen.
Skulle gissa att det kostar lika mycket att dränera om som att dränera där det inte funnits tidigare.
Fundera även på vad du skulle vilja använda källaren till innan du gör något. Skall man bo där är det optimala att isolera källarenväggen på utsidan. Finns tankarna även på golvvärme, i ett äldre hus, blir det genast lite knepigare eftersom det inte finns någon isolering under plattan, (källargolvet).
 
JanneL skrev:
Det går inte att generellt säga att en dränering stoppar si eller så många år. Beror helt och hållet på hur den är utförd. Markförhållanderna är också av stor betydelse. De finns de som inte har någon dränering alls, gynnsamma markförhållanden, sand eller grus där ev. vatten lätt rinner undan. Finns även de som inte allt för länge sedan gjort en omdränering där fuktskador trots det visar sig efter kort tid . Man har inte gjort rätt, ej följt anvisningar och förmodligen även snålat in.
I ditt fall tycker jag mig kunna utläsa att du inte har några problem med dräneringen i nuläget. En läckande panna, som förmodligen står inne i källaren påverkar inte dräneringen. Ser nu att du funderar på att köpa detta hus. Finns ingen antydan till fuktgenomslag i källaren är dräneringen i dagsläget ok. Du skriver även att huset ligger högt, vilket också är positivt. Antar då att marken lutar från huset så ytvattnet kan rinna undan. Angående att spola ur dräneringen så måste du då ha en spolbrunn eller att dräneringsrören är dragna upp till markytan för att kunna göra detta. Att spola ur dräneringsrören skall man inte behöva göra, i så fall mycket mycket sällan. Antagligen har man då felaktigt anslutit stuprören till dräneringen och kanske fått in löv eller kanske inte använt geoduk för att utestänga möjligheten för finmaterial att kunna komma in i dräneringen.
Skulle gissa att det kostar lika mycket att dränera om som att dränera där det inte funnits tidigare.
Fundera även på vad du skulle vilja använda källaren till innan du gör något. Skall man bo där är det optimala att isolera källarenväggen på utsidan. Finns tankarna även på golvvärme, i ett äldre hus, blir det genast lite knepigare eftersom det inte finns någon isolering under plattan, (källargolvet).
Tack så mycket för ett utförligt svar. Ska kontakta ägare och höra mig för om dräneringen.
Vad ska man tänka på vid ventilationen av källaren?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.