Vi ska bygga på en tomt som ligger i skogen utanför detaljplan. Frågan
är hur man löser vatten- och avloppsfrågan?

Kommunalt vatten och avlopp kostar 110k att ansluta sig på, sen måste
det grävas ledningar 200 meter till anslutningspunkten. Borra egen brunn
och ha till exempel trekammarbrunn lär väl bli billigare än så.

Jag tycker många verkar förespråka kommunalt vatten och avlopp, men
varför egentligen? Tycker det verkar rejält dyrt med kommunalt.
 
Brunnsborning ligger väl på uppemot en tusenlapp per meter ? (Vår är 90 m...)

Infiltration som vi har kommer du kanske undan med 70 000 kr...

Men, har du polare med brunnsborr, svärfar med grävskopa och kör själv lastbil medan frugan jobbar på vvs-firma - så blir det förstås billigare (Bäst att säga så innan någon kommer och hävdar att de minsann fått det billigare ;-) )

Problemet med att bara ligga 200 meter från anslutningspunkten är att du är så nära detaljplan att den kanske om 5-10 år flyttar sin gräns dit - och då åker du på kommunalkostnaden ändå, tvingande...
 
Det är sällan man har något val, antinge finns det inget kommunalt VA eller så måste man ansluta sig.

Fördelen med kommunalt är att man får vatten även vid strömavbrott. Vi har kommunalt vatten, men enskilt avlopp. Det är bara en tidsfråga innan avloppet måste göras om, hoppas de har anslutit gatan till kommunalt avlopp då. Mycket mindre trassel.
 
Några frågor måste man ställa sig:
Värdet på huset? Betydligt mer vid kommunalt anslutet och mer lättsålt.
Således, skall man sälja eller flytta inom överskådlig framtid av någon orsak?
Avloppet kan jag inte hitta en enda fördel med att ha enskilt, i långa loppet blir det dessutom dyrare med en slamsugningskostnad eller tömning av tank.

Eget vatten kan vara toppen att ha om man vill slösa på vatten och vattna sommaren lång. men att ställa bekvämligheten med kommunalt alltid fungerande vatten med bra vattenkvalitet mot eget vatten är som att jämföra häst och vagn med en bil, jodå om man kommer dit man ska men det är som på 1800-talet, typ ;)

Sammanfattningsvis, kan man leva med att ha det "spartanskt" och inte bryr sig så mycket om värdet på huset/fastigheten för tillfället (kanske har likviditetsbrist för tillfället) kan man mycket väl ha eget vatten/avlopp men i långa loppet vinner kommunalt med just hästlängder självklart i bekvämlighet men även ekonomiskt.
 
På vilket sätt är det "spartanskt" att ha eget vatten och avlopp? Är ju inte precis så man märker nån skillnad i vardagen precis....

En fördel med komunalt är ju som nån sa tidigare att man får vatten även vid strömavbrott.

Kan ju även säga att om det gick att välja mellan enskilt och komunalt så hade jag också valt komunalt, mest för att slippa "eventuellt" strul med egna avloppet (infiltrationen), men jag tror att om man har gjort allt ordentligt och håller lite koll på grejjerna, så funkar det nog minst lika bra!
 
Det är inte det minsta spartanskt att ha eget vatten och avlopp, vad får du det ifrån?
 
En annan aspekt är smaken... tacka vet jag det egna källvattnet (har grävd brunn) istället för det kommunala "klorvattnet"... svårt att sätta en peng på men det är livskvalitet tycker jag att dricka välsmakande eget vatten! Om eget VA så slipper man ju även de ofta förtäckta skatteutag som kommunen kallar avgift.
 
Angelven skrev:
Brunnsborning ligger väl på uppemot en tusenlapp per meter ? (Vår är 90 m...)

Infiltration som vi har kommer du kanske undan med 70 000 kr...

Men, har du polare med brunnsborr, svärfar med grävskopa och kör själv lastbil medan frugan jobbar på vvs-firma - så blir det förstås billigare (Bäst att säga så innan någon kommer och hävdar att de minsann fått det billigare ;-) )

Problemet med att bara ligga 200 meter från anslutningspunkten är att du är så nära detaljplan att den kanske om 5-10 år flyttar sin gräns dit - och då åker du på kommunalkostnaden ändå, tvingande...
Okej, så det kan kosta såpass mycket med brunnsborrning. Det låter dyrt!

Jag tror knappast att detaljplan kommer flyttas eftersom vi är det enda lilla huset
som finns inne i skogen. Men det klart att man vet ju aldrig...

Angående värdet på huset så tror jag det kommer vara värt mycket även utan
kommunalt vatten eftersom det ligger mycket fördelaktigt ur pendlingssynpunkt.
Men visst; Med kommunalt vatten slipper man strul och då kan det ju vara värt
en extra peng.

Frågan är vad det kostar att gräva ledning 200 meter. :confused:
 
200m? Vi har 250m tillsammans med grannen. De har en brunn med pump som pumpar avloppet tillbaka samma väg i ett något större rör. Vi valde att behålla det enskilda, för att slippa tillsynen av pump (och kostnader). Så om ni skal ansluta, är det fall till avloppsnätet, eller måste ni bygga pumpbrunn?

Jag trodde kommunen bestämde hur det skall vara för att ni skall få bygglov, men ni får alltså välja?
 
Friedschen skrev:
Okej, så det kan kosta såpass mycket med brunnsborrning. Det låter dyrt!
Njae - du kan säkert komma undan med hälften om du rotar runt lite, har tålamod, låter borraren ta det när det passar och inte har bråttom, inte bor i Stockholm etc.

Det här är lite granna en "hur-långt-är-ett-snöre"-diskussion - svarat blir att det beror på snöret ;-)

Man (jag, andra här på forumet, i tidningar etc) brukar säga att generellt, mellan tummen och pekfingret, så kostar det samma med eget som att ansluta om det inte är speciella förhållanden (som att dina 200 meter för anslutning är berg...)
 
Tack för alla svar!

Verkar som att kommunalt kan vinna i längden.
 
När det gäller avloppet skulle jag nog välja kommunalt när det finns. Reglerna och tillsynen av egna brunnar och infiltrationer kommer skärpas rejält de kommande åren. Speciellt om du ligger nära en sjö eller vattendrag. Kan bli investeringar där som fördyrar om du ens får tillstånd för egen brunn när kommunalt finns så nära?

Sen är det ju inte gratis att pumpa upp vatten själv från brunn. Har du riktig otur är det järn eller annat i den nyborrade brunnen som missfärgar eller smakar och du åker på 20-30 tusen i filterkostnader med återkommande underhåll. Elkostnader och avskrivningar på pump och hydropress.
 
... radon - vi hade över 2000 Bq i vårat :(

25000 kr för en radonett, installerad och klar.
 
pjac skrev:
En annan aspekt är smaken... tacka vet jag det egna källvattnet (har grävd brunn) istället för det kommunala "klorvattnet"... svårt att sätta en peng på men det är livskvalitet tycker jag att dricka välsmakande eget vatten! Om eget VA så slipper man ju även de ofta förtäckta skatteutag som kommunen kallar avgift.
Hos oss var det tvärtom. När vi köpte vår sommarstuga visste vi att vi skulle bli tvungna att ansluta oss till kommunalt avlopp. Vi valde det kommunala vattnet också. När vi flyttade in upptäckte vi att brunnsvattnet innehöll svavelväte, ofarligt men äckligt. Vi var själaglada när vi fick in det kommunala vattnet efter ett år.
 
pjac skrev:
En annan aspekt är smaken... tacka vet jag det egna källvattnet (har grävd brunn) istället för det kommunala "klorvattnet"... svårt att sätta en peng på men det är livskvalitet tycker jag att dricka välsmakande eget vatten! Om eget VA så slipper man ju även de ofta förtäckta skatteutag som kommunen kallar avgift.
Yeah right!

Hur många tusen brunnar tror du inte det i vårt land, där vattnet smakar riktigt illa. Som dessutom ger missfärgningar på porslin, kläder mm, mm.

Visst, har man en brunn som ger gott och tjänligt vatten så går det ju an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.