Jag ska fräscha upp lägenheten innan försäljningen. Nu är det mörkbruna lister/socklar längs med golv och dörrar - väldigt 80-tal... Mäklaren och jag är överrens om att vitt skulle ge ett betydligt lyft för lägemheten.

Eftersom jag har lite brått och inte vill lägga ner alltför mycket energi eller pengar undrar jag om någon har synpunkt på ifall man ska måla listerna (på plats utan att montera ner dem), eller ifall man ska köpa nya, färdigmålade och sätta dit.
 
Att måla de befintliga listerna måste vara det smidigaste och snabbaste sättet. ;)
 
Immobil skrev:
Att måla de befintliga listerna måste vara det smidigaste och snabbaste sättet. ;)
Tror du det?

Man ska:
Tvätta listerna med målartvätt
Ha ut maskeringstejp (om man inte tar loss listerna)
Måla, antagligen tre strykningar
Vänta på att färgen torkar (kan gå snabbt om man har rätt färg)

Det är ganska mycket jobb.

Jag tror det går snabbare att riva ut de gamla listerna och sätta dit nya färdigmålade.
 
för att byta ska man:
riva av allt utan att skada väggarna (ommålning av väggar?)
såga till
spika
finspackla spikhål och dylikt
maskera med tejp
färdigmåla
... ;D
håller med Immobil ;D
gaia
 
gaia skrev:
finspackla spikhål och dylikt
maskera med tejp
färdigmåla
Varför? Listerna är ju redan målade. Möjligtvis kan man måla en gång för att täcka spikskallarna men då kan det räcka med att dutta lite färg direkt på spikskallen.
 
No ja, man kan klara det utan superfinish ;)
gaia
 
gaia skrev:
håller med Immobil ;D
8) Tack! ;D
 
Hemmakatten
Måla några lister är ju en baggis! Visst, man måste tvätta av, ev. spackla o slipa lite, maskera o måla 2-3ggr, men det går ju ganska fort. Målar man på morgonen går det att måla en andra gång senare på dagen. Enda problemet som jag ser det är att man får ont i knäna av att krypa runt på golvet, i alla fall om man har många lister att måla. :)

Det finns att köpa maskeringstejp fastsatt på plastremsa på rulle. Plasten finns i olika bredder från ca 30cm upp till  säkert 150cm. Mycket enkel att använda. Sätt maskeringstejpen som vanligt på golvet, vik sedan ut plastskyddet och golvet är nu skyddat från listen och en bit utåt.

Maskeringstejp på tapeten använder jag mycket sällan eftersom våra tapeter/väggar är vita/ljusa och det går bra(efter lite övning) att vinkla penseln så att det blir rakt. Har man mörka tapeter bör man förstås maskera även för dessa.

Är resten av lägenheten fräsch? Håller med Nithin om att ifall tapeterna också är från 80-talet så kommer det att se konstigt ut med bara nymålade lister.




 
Hej allihopa,

Jag valde måla. Anledning nummer 1 var att bilen var utlånad och att få hem 70 meter list på bussen verkade vara orimligt.

Jag har tvättat med målartvätt, maskerat mot golvet endast, målat två lager. Har nu en strykning kvar samt ömma knän.

Det som har varit klart jobbigast är runt dörrarna. Där jag ändå hade fått måla eftersom dörrfodrerna var i "fel" färg.

Kostnader:
färg <200 kr
målartvätt ca 3 kr

Tidsåtgång:
Lär sluta på ungefär 10 h.

Att byta lister skulle nog tagit lika mycket tid. Framför allt eftersom handlandet skulle varit avsevärt krångligare (för mig).

Någon som vet vad vanlig enkel vitmålad list kostar? Bara som jämförelse...

Övriga lägenheten är betydligt fräschare. (Badrum 2002, samtliga golv 2000/2005. Väggar och tak 1994.)
 
jarlh skrev:
Någon som vet vad vanlig enkel vitmålad list kostar? Bara som jämförelse...
Ca 20 kr/m på ByggMax.
 
Se där, då tjänade jag minst 1000 kr på att måla i stället för att byta ut.
 
jarlh skrev:
Se där, då tjänade jag minst 1000 kr på att måla i stället för att byta ut.
::) Vad var det jag sa? ??? ;D
 
Arbetet är klart och snyggt blev det. Tog dock längre tid än vad jag räknat med, ca 15 timmar.

Jag är mycket nöjd med att jag valde måla och inte byta till nya lister. För det första hade det ändå varit en hel del målning i dörrkarmar. Det var ju mer arbete med fyra dörröppningar än samtliga socklar.

För det andra är jag tydligen ingen bra snickare. Det rum som fick nytt golv skulle få tillbaka sina lister, och det var krångligt nog fast listerna redan hade rätt längder. Att såga rätt och spika upp nya lister hade nog blivit rätt fult till slut. (Dessutom ser det gärna "ditmonterat" ut.)
 
Jag har också målat om listerna i en lägenhet som jag skulle sälja.
Maskerade på golvet och mot tapeten så använde jag en bredspackel som skydd där jag målade.
Funkade kanon.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.