Nu är det inflytt snart i vårt nya hus o då kommer det bli dax att bygga altan direkt. Var vid huset igår och måttade och kom fram till att altanen kommer att bli 8x15 meter, dvs 120m2. Dock kom massor av frågor upp.

1. Jag hade tänkt fästa bärlinan mot huset i grunden men hur gör jag? Det är en "vanlig" gjuten platta med kantelement, 300mm isolering, armeringsjärn och golvvärme. Hur ska jag bära mig åt för att "träffa" betongen och inte bara frigolit eller ännu värre, golvvärmen?

2. Räknat ut att det kommer gå åt 40 plintar. Är det smartade att mura upp grunden till altanen med lekablock? Högsta punkt kommer vara ca 1,3 meter och lägsta inne mot väggen ca 30cm.

3. Om jag använder plintar - fördelar/nackdelar med att köpa färdiga istället för gjutrör?

4. Under ena halvan av altanen är det sprängsten (svårt att gräva), andra halvan lera (sjunker lätt). Hur lösa detta? Borde tänka på ngt?

Inflytten i huset sker om drygt 3 veckor. Finns en husblogg där jag kommer att lägga upp bilder ikväll på den plats där altanen kommer stå. Se nedan.
 
1. Går inte. Sätt plintar invändigt också
2. ingen aning
3. Gjutrör är enklare att få stadigt
4. Sprängsten=lägg grus och ställ sen dit en leca sten. Du behöver inte gjuta om underlaget är berg eller sprängsten. Det rör sig inte oavsett frost osv. Där det är lera gräv ner till frostfritt alternativt ner till berg/sprängsten och borra ner amreringsjärn och gjut sen ovanpå
 
Ok, måste jag börja tänka om lite med bärlinan där.
Jag kom på en fråga till - vad är det för ngt jag ska fylla gjutrören med. Såg på byggmax hemsida att det finns 5-6 sorter cement/betong. Jag gissar att det är antingen finbetong eller murcement jag ska änvända?
 
antingen köper du vanlig cement och sen en kärra med sand och blandar betong själv eller så köper du färdigblandad betong (behöver inte vara fin betong) SJälv brukar jag släng ner lite sten och grus och annat smått och gott också.
 
hejsan.
hjälper till här lite.

1. använd gängstång m8 å sätt fast med kemankare.
golvärmen ligger ej under syllen, men kolla på ritningen hur långt ut samt djupet i betongen. brukar ligga 10 cm ner i gjutningen. då e det inga problem.

2. 40 plintar? skall du ställa en pansarvagn på?
du får ge mig en planritning så skall jag visa hur å vart dom skall sitta.


3. färdiga: ja då skall du sätta en marksten 300x300 i botten sen denna på. enkelt å bra men gräva mera.
gjuta: japp e marken bra då tycker jag att man gör detta då jag sj tycker det e enklare.

4. sprängsten e ok. lägg ut makadam i jämt lager å padda till sen kan du lägga en markplatta 300x300 som du ställer en färdig plint på. bara den får plats för höjdens skull, annar använd 2 st 2"4" å slå ihop.
i leran gräver du ner frostfritt å kanske lägger en platta i botten mä om du känner dig osäker.

hoppas att detta kan vara till hjälp?

mvh
snickar estwing

freeZell skrev:
Nu är det inflytt snart i vårt nya hus o då kommer det bli dax att bygga altan direkt. Var vid huset igår och måttade och kom fram till att altanen kommer att bli 8x15 meter, dvs 120m2. Dock kom massor av frågor upp.

1. Jag hade tänkt fästa bärlinan mot huset i grunden men hur gör jag? Det är en "vanlig" gjuten platta med kantelement, 300mm isolering, armeringsjärn och golvvärme. Hur ska jag bära mig åt för att "träffa" betongen och inte bara frigolit eller ännu värre, golvvärmen?

2. Räknat ut att det kommer gå åt 40 plintar. Är det smartade att mura upp grunden till altanen med lekablock? Högsta punkt kommer vara ca 1,3 meter och lägsta inne mot väggen ca 30cm.

3. Om jag använder plintar - fördelar/nackdelar med att köpa färdiga istället för gjutrör?

4. Under ena halvan av altanen är det sprängsten (svårt att gräva), andra halvan lera (sjunker lätt). Hur lösa detta? Borde tänka på ngt?

Inflytten i huset sker om drygt 3 veckor. Finns en husblogg där jag kommer att lägga upp bilder ikväll på den plats där altanen kommer stå. Se nedan.
 
Hej!

Vi hade samma fundering i början angående att fästa bärlinan direkt i grunden på en vanligt gjuten platta med kantelement.
Vi tog chansen att borra in bärlinan (45x220) i grunden med expanderskruv direkt i vår nya platta (M16, ca 15m bärlina).
Vi kollade först på ritningen samt lite bilder som vi tog under byggtiden med tanke på golvärmen innan vi började borra i plattan.
Verkar att i skrivande stund fungera bra.

Hälsn

/Mikael//
 
Jag satte plintar även mot huset så hela altanen står fristående.
Blir inte direkt dyrare så jag förstår inte varför det skall vara så viktigt med att borra fast bärlina?
 
Ingen som har påstått detta heller i tråden.
alltid lika skönt att slippa gjuta å väga av så många plintar som möjligt.
sen dumt å gräva för långt in med dränering samt makadammen m.m.
gillar man gräva gör man detta annars en planka i grunden.

mvh
snickar estwing


Linnex skrev:
Jag satte plintar även mot huset så hela altanen står fristående.
Blir inte direkt dyrare så jag förstår inte varför det skall vara så viktigt med att borra fast bärlina?
 
estwing skrev:
Ingen som har påstått detta heller i tråden.
alltid lika skönt att slippa gjuta å väga av så många plintar som möjligt.
sen dumt å gräva för långt in med dränering samt makadammen m.m.
gillar man gräva gör man detta annars en planka i grunden.

mvh
snickar estwing
Färdiga plintar är inte alls dumt. Gjuta plintar kommer jag aldrig mer att göra.
I mitt fall så har jag djup krypgrund och nådde aldrig dräneringen.

Avvägning av de extra plintarna är försumbart i tid. Det görs ju med två 45 reglar på 4" sko som man kapar i rätt höjd. Mäts med fördel ut med en laser.
 
Jo det är lite jobb att gjuta plintar, måste vibrera ner ordentligt eller peta med pinnar så man får bort luftfickorna = tar hårt på armar och axlar. Lätt att börja slarva med med för lös betong så hållfastheten blir sämre. Snåla inte med cement heller och se till att även blanda i grövre kross, inte bara sand, för bra hållfasthet.

Jag kommer för framtida altan använda färdiga plintar där det går och bara gjuta egna där det är berg i dagen.
 
köp färdiga säckar= grovbetong
2 st armerings järn 10mm i.
enklast!
mvh
snickar estwing
 
Jag vet att tråden är lite gamal, så du kanske redan har byggt altanen. Jag har själv byggt en altan med en yta på 44 + 70m2 i L-form
1 Här vet jag inte vad som fungerar bäst. Om du gör den fristående så slipper du bekymra dig om att den sväller och krymper med fukten. Liten procentuell krympning på en altan i den dimensionen skapar stora krafter och rörelser.
2 Mura grunden verkar vara onödigt jobb. Man kommer inte undan förarbetet ändå. Jag hade fördelen att ha en minigrävare till hjälp med grävarbetet och grävde ner de plintar som stod sand och lera. detta tog ca: 1h för altanen på 70m2. Vi grävde ner 70 cm plint. Det viktiga är att gräva till död orörd jord då denna inte sjunker minimalt (naturligtvis skall det vara frostfritt). Mina nivå skillnader tog jag upp med stolpar. Längden på dessa mätte jag ut med grävkillens lantmätarinstrument när plinten var på plats (ett vanligt optiskt instrument). tiden för att mäta upp stolparna var kanske någon timma.
3 Fördelen med plint är att man kan belasta dom direkt då bruket redan brunnit färdigt. Det blir billigare också.
4 Där vi inte kunde gräva ner plinten lade vi 50x50 plattor och byggde korta stolpar som ställdes på dessa. vi isolerade mellan stolpe och betong med lite takpapp.
 
  • liten_plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanon med bilder - flera sådana!
Jag har inte börjat ännu - bävar lite inför grävningen av plintar då många plintar ska ner i mark med 90mm bergkross. Funderar på som du sa att ställa på platta. På bilden ser det ut som du bara har ställt plintarna på marken utan platta under? Eller ska de ner en bit? eller är de redan nere en bit?
 
Vissa plintar har jag grävt ner. Det är dom som står i ytterkant och i jord. De plintarna som står ovanpå marken står på en ca 50 cm djup paddad dränbädd. Jag hittade ingen bild som visar med platta och stolpe. Endast en där man kan se användet av platta. Här ligger regeln på en marmorplatta 55*65cm (Det var vad jag hadde). Materialet under är paddat och ca 40 cm tjockt. Mellan regeln och platta har jag isolerat med takpapp.
 
  • Platta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.