Nu börjar husplanerna äntligen att formas! Tomten (och även husets orientering) ligger i sydväst med viss sjöutsikt men sluttar ganska kraftigt åt väster. Den ligger i stockholmsregionen.

Tar tacksamt emot synpunkter på planeringen, jag kommer säkerligen att ställa massor med frågor till detta kunniga forum kommande månader...

Tror vi kommer försöka få ett husföretag att bygga huset åt oss, alla tänkbara tips vad gäller sådana mottages också tacksamt.

Skissen är väl inte den snyggaste , den stora uteplatsen nås genom altandörren vid köket.

Ser fram emot smarta tips!

Hälsningar

Västerläge
 
  • Övre plan liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entré och Souterräng liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut att bli ett härligt hus!

Jag har två döttrar och hade nog valt att ha en separat toa nere för när de blir tonåringar... :) Det är ju bra med tvättstuga nära köket, men jag föredrar att ha kläderna på samma plan som sovrummen så slipper man släpa på den (beror naturligtvis på hur mycket du torkar utomhus)

Du bör nog inte ha en murad öppen spis i mitten, kan bli svårt med bärningen då det är tomt under. Föreslår en braskamin med glas på båda sidor så man kan se igenom, då ser man elden redan när man kommer in en kall dag.
 
oj... mitt råd till dig... gå till en arkitekt och be dem rita ett hus!
Beskriv hur ni lever, vad ni vill ha och prioriterar!

Har själv jobbat som planritare/erkitekt och man ser direkt när någon själv har ritat planlösningen.
De flesta som ritar själva ritar alldeles för stora hus med lösningar som inte är de bästa!

Ni kan ju alltid söka på nätet efter något ni gilal och modifiera detta.
 
Tack för synpunkterna!

Ska absolut tänka på tvättstugeplacering och extra toalett.

Vad gäller kontakt med arkitekt så måste jag nog meddela att det är en arkitekt med lång erfarenhet och gott rykte som tagit fram en grundskiss som vi sedan har småpillat lite med över julhelgen :)

JKPK_peter: Vad är det konkret du tycker är felplanerat? Vi har tittat igenom ganska många kataloghus-planlösningar och hittar inget som passar oss lika bra som denna skiss... Visst är huset stort (275 kvm), och det finns risk att budgeten inte kommer att hålla för ett så stort hus, men vi tror nog att vi ska kunna trivas på alla kvadratmetrar...
 
Jag tycker att planlösningen överlag ser väldigt bra ut, borde inte bli svårt att trivas där.

En sak jag funderar på är dock om ni inte ska ha en ingång till stora sovrummet från allrummet också? Känns som att det kan bli jobbigt att behöva gå genom badrummet varje gång man vill nå sovrummet.

Behöver ni två klädkammare I hallen eller kan den vänstra slås ihop med tvättstugan så att den blir lite rymligare? Allting får säkert plats nu också men det är alltid trevligt att ha en rymlig tvättstuga.

Det sista jag tänkte på är gästrummet. Om det helt säkert ska användas som gästrum ser det bra ut men om det kan hända att det istället kommer användas som arbetsrum eller liknande kanske det borde finnas en dörr även ifrån biblioteket.
 
ska försöka göra mig kortfattad och förkalra vad jag anser är lite dumt:
De flesta strävar efter 3 olika delar i huset som de inte vil ska ligga nära varadnra,
1. En föräldradel med sovrum toalett och ett litet extrarum
2. En köksdel med samvarumrum (vardagsrum)
3. Barndel med barnsovrum och wc.

Vi börjar mitt förslag på planlösning, vi börjar nerifrån:
Skulle ta bort föräldrasovrummet och placera upp det till högsta våningen bakom det samvarurummet som är där.
Sov 3 skulle jag placera på sov 1 - då har barnen var sitt rum anslutning till allrum samt att ni slipper bli störda när barnen spelar tv-spel
skulle även bygga klk till bran mot suterängen dvs i gammla klk och sov 3.
Vill ni ha relax skulle den anläggas där basu är idag!
skulle även lägga tvättstuga och förråd denna nedre del av huset. Inte så roligt att släpa tvätt i köket.
Det är inte helelr så bra att använda en rak trappa då denan blir väldigt lång och gör planeringen av huset svårt.
entreplan
skulle koncentrera mig på att försöka få bort korridorstänketSkulle försöka få en separata entre (groventre) då det inte är roligt att ha barnens ovrealler och skor i huvudentren!. Ettstort kök med köksö då huset är så stort. Kanske avskilja bilbiotek med vägg och skjutdörrar.
överplan
skulle förägga sovrum 1+wc+klk här med avskildhet från alla ndra rum

Måste säga att det är svårt att kommentera utan situationsplan och fasadritningar.

Garanterat skulle detta huset kunna minskas med 75 kvm med effektiv planslösning och tänk. Stora ytor gör att man tappar "myset" i huset!

En rolig sak som mångainte tänker på!
sängen i sov 1 placeras oftast mot yttervägg med fönster bakom och på sidorna! istället för att placera sängen på innervägg så man får njuta av utsikten från sängen!

lycka till med planerandet ! hoppas jag itne satt myror i huvudet!
själv är vårt bygga klart sedan 2 år och vi njuter av livet i nybygge!
 
Bra synpunkt med sängplaceringen även om jag sällan ligger till sängs dagtid och tittar ut. Själv skulle jag hellre ha utsikt från badkaret. Har haft det en gång och det var fantastiskt.

Därför hade jag flyttat fram badrummet (om det går av insynsskäl) och lagt det där sovrummet är. Flyttat in sovrummet ett hack så det ligger där garderoben ligger idag och garderoben inne i hörnet. Med genomgång till tvättstugan.

Själv tyycker jag grundidéerna är något av det bästa jag sett. (Har tänkt på huset en del under kvällen faktiskt. Har ni plats att bygga 100 kvadrat garage oxå så börjar jag bli grymt avis :p )

Har idag ett hus med 2 sovrum per plan och mina barn är 3 & 6. Det är alltså dax att de får varsitt rum då 6 åringen börjar behöva det. Problemet är att de fortfarande kan vakna nattetid och därför vill vi ha 3 sovrum på samma plan... När de är tonåringar vill jag säkert något annat men då är det ju bara att flytta en våning...

Vilket ju går i detta hus då det finns ett rejält tilltaget gästrum.
Hade dock gjort den högra dörren till groventre, och därför bytt plats på dusch/WC och KLK (Så den går till grovkläder) Det bör dessutom snygga till fasaden eftersom fönsterplaceringen kan bli symmetrisk (jag vet att jag är gammaldax där)

Jag hade behållit de raka trappona och byggt dem ganska öppna för att få så mycket ljus som möjligt till bakre delen av huset.

Gillar köket som det är. Förstår inte riktigt grejjen med köksöar. Det måste vara för folk som tycker att gästerna skall hjälpa till med disken. Och som gillar att gå runt för att hämta saker. Själv är jag oftast lite sen med maten när gästerna kommer. Då ger man dem ett glas vin och ber dem ställa/sätta sig vid bardisken medans man fixar det sista. Sen sätter man sig till bords och tack vare bardisken ser man inte röran i köket.
 
köksö måste vål inte ha en vask elelr häll... vi har den som en ö där man kan samlas runt servera mat på för plock mat osv. när man är själv så kan man sitta elelr stå och äta... eller leka med sin laptop.. skönt ibland att sta och äta, läsa elelr surfa!... skulle aldrig förstöra en köksö med en vask eller häll!!

kan förstå problematiken runt att vilja ha barne nära när de är små.. därför byggde vi 1-plan *ler* skrev itidigare inlägg att del 1 borde innefatta ett litet extrarum dvs det rum som barnet flyattar i första hand till vid 6 mån till de är 2 år då de kan sova i eget rum utan att börja skrika på natten !
 
Tusen tack för era utförliga svar!

Vi är en mycket ung familj än så länge, och planen är nog att bo kvar under mycket lång tid i huset, vilket vi utgått från i planeringen. Tanken är att bo med barnen på nedre våningen tills de blir större. När det börjar bli jobbigt med allt tv-spelande (och visst har jag glömt rita in en dörr från masterbedroom till allrummet...)har vi tänkt att flytta in i biblioteket/gästrummet som kan göras till ett större sovrum med rejäla garderober. Där kan vi bo även om vi blir gamla och för trötta att gå i trappor ;-)

Köksö har vi också funderat på och tror att det 120cm höga förvaringsskåpet mot matbordet (framgår inte så tydligt på skissen, men är tecknat som en tjock vägg mot spisen) kan ha de funktioner som JKPK_peter efterlyser. Kökets utformning har också utgått från att man har möjlighet att i framtiden tillsluta det med väggar om den öppna planlösningen känns lite passé.

Ska definitivt fundera på att flytta badrummet till fönstermöjlighet (insyn är i i princip inga som helst problem), "tvättstugan" kommer nog få en egen ingång vilket blir en naturlig groventré (med garderoben i anslutning till detta rum). Ska se hur vi kan få in en tvättstuga på nedre planet, förstår definitivt poängen!

Att vi inte har dörr till gästrummet från biblioteket beror på att vi vill ha en hel vägg för bokhyllor i biblioteket. Det frigör ju också möbleringsmöjligheter i gästrummet. I grundplanen fanns det en dörr där...

Det enklaste sättet att skära kvadratmeter (och spara pengar) är nog att ta bort övre plan, men då tappar vi en viktig del av husets karaktär... Men budgeten kanske kommer kräva det, och då blir det nog en större balkong (20kvm) i anslutning till matplatsen.

Ser fram emot ännu fler härliga tips!

(Ett garage på 40 kvadrat ska vi nog få in på tomten, men det blir nog en carport till att börja med...)

/Västerläge
 
Här är lösningen jag pratade om som vi hade i förra huset:



Lite åt det hållet ni hade tänkt. Matplatsen ligger till höger utanför bild.
 
Precis så har vi tänkt oss vårt kök Robsarve!

Har nu investerat i millimeterpapper och tipex för att snygga till skisserna lite. Förändringar har gjorts avseende tvättstugans placering. Det blir nog lite klurigt att flytta badrummet till fönstermöjlighet, men det får vi nog leva med (nackdelen med sluttningstomt).

Vi har haft planer på att flytta master bedroom till övre plan, hade verkligen varit ett grymt sovrum men känner i alla fall inledningsvis att det passar bättre för sociala aktiviteter och grillmiddagar i solnedgången på terrassen.

Biblioteket blir troligen också platsen för en liten arbetsplats, om vi löser det med rumsavdelare eller bygger en vägg med dörrar har vi inte landat i än...

Vi tar gärna emot fler kloka synpunkter och kritiska blickar, ska vi bo där i 50 år finns det anledning att vända på alla stenar...

Mvh

Västerläge
 
  • Entréplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övre plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Souterrängplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det här förslaget tycker jag ser mycket bättre ut. Dock skulle jag ta bort "groventren" och jobba mer på hela lösningen kring hall och de två sidodörrarna. WC till höger skulle jag vilja kunna nå från hallen (med klinker gissar jag) för att enkelt komma åt en toalett när nöden kräver utan att behöva ta av sig hela munderingen.

Jag har svårt med groventreer som oftast bara behöver finnas för att den "riktiga" entren är dåligt planerad. Har inga direkta lösningar just nu. Bara åsikter. ;)

Jag kan tipsa om Sävsjö som byggde vårt hus förra året. KK-kontoret har/hade även en arkitekt som man kunde jobba med innan man var nöjd. Inte blodigt dyrt blev det heller.
 
Håller med om att bottenvåningen ser riktigt bra ut nu! Möjligen hade jag satt garderober som mellanvägg mellan sov 2 & 3. Ljuddämpar och tar upp mindre yta men begränsar möbleringen mer. Är inte helnöjd med ytutnyttjandet hos dressingroomet heller, men det är inte lätt att snygga till..

Och WC bör vara åtkomlig från entren. Hade nog växlat sida på grovkök och wc.
 
Groventré är något vi tror komma att behöva med aktiva barn (och föräldrar), hund mm. Skönt att kunna förvara grisiga overaller och spola av kängor utan att behöva solka ner i hallen som är så öppen i förhållande till resten av planet.

Förstår WC-aspekten men tror att den får vara kvar. Ser själv en fördel med att inte ha den kopplad till hallen då det brukar samlas kläder, skor och grus där, något man kanske inte vill kliva runt i om man har ett trängande behov att uträtta...

Garderobsvägg mellan sovrummet var ett bra förslag, det tar vi med oss!

Hälsningar

Västerläge
 
Hemmakatten
Jag tycker planlösningen är mycket bra och genomtänkt! Det syns att det är en arkitekt bakom ritningen. :)

När man kommer in i hallen ser man rakt genom huset ut på tomten. Snyggt!

Ljusschaktet bidrar till läckra ljusfenomen och ger spänning åt interiören.

Nära till kök, nära till gästtoa. tycker att det är utmärkt att den är ett par steg bort.

Genomsikten i hallen till vänster och till höger med dörrar ut mot trädgården är andra finesser. Ni kanske t.o.m. kan tänka er att ha helglasdörrar (både fint ljusinsläpp och utsikt) eller åtminstone med en glasruta i.

Att ha tvättstuga/groventré vid köket är bra. Förutom de aspekter ni efterssträvar innebär det att både TM och TT inte stör för de sovande i gästrummet.

Garderobsvägg mellan sovrum 2 och 3 kan vara bra, men innebär samtidigt att rummen blir mer svårmöblerade. Behövs det verkligen så många gareober i rummen. För att minimera ljud är en välisolerad vägg bra, gärna i kombination med dubbla skivor (OSB+gips tex).

Glöm inte att isolera bjälklagen.

Ljusschakten är jag lite nyfiken på. Kommer det att bli ett takfönster ovanför dessa?

Bjälklaget på entrévåning behöver förstärkas för att tåla tyngden av en öppen spispå varje våningsplan. I alla fall om det blir en murad öppen spis. Om ni tänker er braskaminer i plåt med tillhörande plåtskorstenar kanske det inte behövs.

Jag tycker det vore oerhört läckert att ha en murad, putsad öppen spis på souterrängplanet med skorsten (murad, putsad) som går rakt upp genom alla planen.

Vad skall ni ha för uppvärmning? Beroende på vad ni tänkt er, så behövs det olika stor plats. Dessutom antar jag att ni kommer att ha en FTX-ventilation. det aggregatet behöver också plats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.