Vi har fått otroligt mycket luft i vårt vatten nu när det varit kallt utan snö länge.

Förutsättningar:
Grävd brunn ca 3,5 m i morän, gott om vatten. Ca 0,5 kg självtryck in i huset. Ca 50m ledning på frostfritt djup.
Grundfos CR1-10 pump (40lit/min max 6kg) med Well-Mate 55liters membranhydrofor.
Starttryck 2kg stopptryck 4 kg.
Inga vattenläckage i installationen
Vattentemp in i huset nu 3,5grader :eek:
Installerat okt 2007
Har aldrig krånglat tidigare

När vi startar pumpen blir det luft i den och den klarar inte av att trycka upp något vidare tryck, är trycket helt slut kommer den inte ens upp till 1kg.. Jag kör den bara manuellt nu för att den inte ska gå torrt. Vattnet är liksom helt brusande och mjölkvitt om man häller upp det i ett litermått. Detta stämmer ju bra med att kallt vatten kan hålla mycket luft löst, vid typ 4 grader kan ju vatten hålla 35ml luft per liter. Om man tömmer vatten med kranen som sitter före pumpen och bara går på självtryck så kommer det ett par luftbubblor och sedan är det bara vatten. Vattnet är inte missfärgat, smakar inte illa och innehåller ej partiklar som skulle indikera skada på ledningen mellan brunn och hus.

Min teori är att vattnet är rejält mättat med luft och när jag startar pumpen skapar jag ett undertryck i vattnet som får luften att fälla ut och fastna i pumpen. Jämför med en ölflaska som släpper bubblorna när du sänker trycket i flaskan.

Låt höra era teorier!

Är det någon som har varit med om något liknande?

Hjälp?! :confused:
 
Några funderingar jag får.
Med självtryck menar du att vattenytan ligger högre än tappställena? 0,5kg självtryck innebär att gvy står 5m över tappstället och jag tycker det låter väldigt mycket. Men visst har du en sluttande tomt och brunnen högt upp och huset långt ner är det inte omöjligt.

Att vattnet ska vara så luftmättat tycker jag inte låter troligt. Du är säker på att inte pumpen suger luft? Hur nära är gvy från intaget på sugslangen? Det kan skapa virvlar så även om vattnet är några decimeter över sugslangen kan det ta luft. Nu ger en CR1-10 inte mer än drygt 0,4l/s och det är inget stort flöde så några enorma virvlar borde inte uppstå.
För övrigt så ger pumpen max ca 8,5kg och vid 6kg ger den 1l/s och maxflöde är ca 25l/tmin.
Vart har du fått pumpdatan ifrån då jag tycker den verkar stämma dåligt?

Jag inser att det inte var mycket till svar men jag ska fundera och höra mig för om någon kollega har tips.

Men du är helt säker på att det inte finns läckage eller en dåligt åtskruvad koppling någonstans? Jag tycker ändå det låter som att den suger luft i en koppling som inte dragits åt riktigt, kanske gängfel. Eller litet hål på sugslangen. Perssonligen skulle jag undersökt det noga om du har koll på vattennivån. Att vattnet är vattenmättat så det ger luft är inte troligt.

Att brunnen står i morän kan ju tyda på att det är dålig tillrinning av vatten och pumpen suger luft. Men då du verkar ha koll på det borde det ju inte vara problemet. Moräns genomsläpplighet (k-värde) kan vara väldigt varierande men generellt sett är morän ganska tät

Edit.
Om den suger luft i en koppling eller mindre hål (men jag satsar alla pengar på kopplingarna) så ger det inget läckage som jag nu ser du skrev. Så kontrollera alla kopplingar på sugsidan. Det behövs inte mycket för att det ska gå på skit. Även om dom visuellt ser bra ut så plocka isär och kontrollera. Använder du prk-kopplingar är det viktigt att du fått in slangen genom den svarta plastmuttern. Det är väldigt lätt att tro man är i botten och skruva åt medens slangen inte alls kommit i botten. Det bästa är att mäta hur långt in den ska för att vara säker på att den gått i botten.

Funkar inte detta ska jag perssonligen komma och kolla till felet om du inte bor allt för långt bort
 
Redigerat:
Hej och tack för svaret!

Om vi börjar med pumpdata, de tog jag från Rinkaby rörs katalog där jag köpte pumpen.

Självtrycket har jag kollat igen och det var inte mer än 0,3, vilket stämmer rätt bra med höjdläget och vattennivån i brunnen. Det stämmer som du säger med sluttande tomt. Förra huset gick på självtryck. Morän, hmm jag kanske drog lite förhastade slutsatser, men det är väldigt grusig och fin jord med väldigt bra tillströmning. Har aldrig haft problem med vattenmängden. Brunnen ligger i skogskanten, i kanten på en gammal åker... numer en granåker. Jag har nog minst en meter vatten över utloppet från brunnen, så luft därifrån verkar lite väl häftigt.

Suger tjuvluft, ja det är det andra alternativet, men den kan nog inte suga luft inne eftersom den tappkran som sitter före pumpen på inkommande vatten spottar rejält när man öppnar den när man har stannat pumpen när den är full med luft. Har för övrigt i dag bytt ut den lilla taniga luftnippeln på pumpen mot en rejäl kran :cool: så det blir lätt att lufta ur och slippa vatten på golvet (åtminstone tills jag har fått ordning på luften). Innedelen av installationen består av kopparrör och stålomspunna slangar. Det tar inte så lång tid förrän vattnet rinner stabilt i "före-kranen" vilket borde indikera att eventuellt tjuvluftsug borde vara rätt nära huset. Närmaste koppling på utsidan ligger nog säkert 12 meter bort.

Det finns en annan liten grej jag har kommit på och det är att det finns ett avstick ner till lagårn som endast går på självtryck. Den slangen från avsticket som kommer in där brukade innehålla en luftbubbla vilket gjorde att man fick vänta ett tag innan vattnet kom ut. Säkert fem sekunder. Nu har jag inte haft den kranen öppen sedan jag bytte den gamla som läckte vilket är minst tre år sedan. När jag öppnade den idag kom det ingenting, ingen luft och inget vatten? Det måste ha hänt något på vägen eller frusit nånstans, men det förklarar inte luften i källaren. Har en liten fundering om luften i den slangen kan smita in likt en vattensug i jätteformat.. men det låter inte så lite långsökt och varför nu?. Ska köra pumpen i morgon med stallkranen öppen och se om det ger utslag på nåt vis.

Nästa åtgärd efter det blir nog att gräva upp vid avsticket och kolla läget där. Jobbigt bara att det är vinter nu och jag inte vet exakt var korsningen är. Har ironiskt nog en ritning över alla möjliga nergrävda saker här på gården, men den T-korsningen som delar vatten in och vatten lagård finns inte måttsatt!

Om den suger luft i en koppling som ligger ute så är det något som uppstod i söndags 4/1.

ÅÅhh vad jobbigt allt känns, tur att det är någon som kommer med input! :)
 
Hmm, som jag förstår har installationen funnits i många år och då låter det ju ändå lite långsökt att en koppling ska börja suga luft efter så lång tid.
Men något som intresserar mig är avsticket till ladugården, förstår jag rätt sitter den på sug sidan och kan kranen där spöka på något sätt? Om du öppnar den så borde ju pumpen suga luft och om den skulle vara otät kanske den suger luft nu. Men då pumpen står still borde det ju å andra sidan läcka vatten då du har självtryck.
Hmm nu läste jag igen och blev lite osäker, sitter kranen in ladugården på sugsidan? Ligger ladugården i sådana fall över gvy eftersom det inte rinner vatten ur den fast den är bortkoplad? I annat fall låter det som att det är i den kranen som luften kommer in, är den öppen på sugsidan så kommer det blandas in luft. Skulle ladugården ligga högre en gvy och slangen ligger i en u-form (eller hur jag ska uttrycka det) så kan vattnet i slangen varit tillräckligt för att hålla mottryck när du sugit från brunnen men sedan efter en tid har vattnet efterhand sugits ur och dunstat i slangen till ladugården och då kommer luft att blandas med vattnet från brunnen. Tack vare att du har självtryck från brunnen kan detta ske, annars skulle bara pumpen suga luft och du skulle inte få något vatten till pumpen.

Edit
Nu åker jag till spanien tills på onsdag så räkna inte med något mer svar innan dess, men lycka till med felsökningen
 
Redigerat:
Ja, installationen är inte färsk direkt, omkring 30 år eftersom det gamla huset brann -74. Avsticket till lagårn är äldre. Jag misstänker att man bara kopplade på den ledningen till huset igen när man byggde upp huset efter branden.

Kranen i lagårn är på sugsidan, på andra sidan en T-korsning från brunnen. Lagårn ligger under gvy (och under huset i nivå) och går på självtryck. Kranen i lagårn är inte bortkopplad, men används ej. Den funkade fint när jag bytte ut den gamla läckande kranen. Men nu är det inget liv i den längre. Ska provköra med öppen kran och pumpen påslagen för att se om det hörs nåt eller händer nåt alls! Tanken är att det då borde dra luft om det är tomt i röret, precis som du säger.

Ha det gött i spanien!
 
Provkörde kranen i lagårn igen idag nu när det blivit lite varmare och vips kom det vatten ur den, ingen väntetid här inte! Sedan blev vattnet ljusbrunt och sedan kom det lite grus.. blir nog tvungen att gräva fram en koppling och kika efter. Slangen som kommer in i lagårn är en svart 22mm plastslang. Med lite tur kan man bara plugga kopplingen under marken när jag hittar den..
 
Jaha, nu händer det grejor! Nu har pumpen gått klanderfritt i två dagar utan någon luft? Sedan rätt vad det är så kommer det en luftbubbla igen och ställer till det! Jag vågar nog inte köra automatiskt ännu :( .

Än så länge är det tjäle i marken och jag har bara kunnat märka ut var rörkorsningarna är så jag kan gräva när tjälen släpper! Pust, jag börjar tröttna på detta!
 
Jaha då var det dags igen.. efter att ha fått köra pumpen manuellt för att kunna stoppa den när den drar luft så har brunnen blivit tom! Inget fel på tillrinningen troligen, men fel på avrinningen som är lika stor! Alltså nlika mycket läck nånstans som det rinner till.. Bah!

Det jag funderar på är om man inne i brunnen kan se om det är slang eller rör från brunnen, det röret som leder in i brunnen är format som en kon med breda sidan mot ringen? Överallt där jag kan se vattenledningen(ladugården, gäststugan..) är det slang, men genom plattan i huset kommer det ett rätt fett kopparrör? Min teori är att det är slang överallt ända fram till husväggen där man gjutit in ett rör genom plattan. Allt är gjort typ 1975.. Tips någon?
 
tyder väl på att slangen till ladugården har frusit sönder och att vattnet har runnit ut den vägen iom att det är självtryck ?
jag skulle nog pluggat slangen vid pumpen och testat igen!
 
Japp, det är min teori också just nu. Väntar bara på lite mildare väder så jag kan gräva upp kopplingarna och kika hur det ser ut. Ska plugga allt som inte går till huset, dvs lagårn. Inga tips på om man kan se huruvida det är slang eller rör från brunnen utan att gräva.. tex genom den där mystiska konen? (se tidigare inlägg)
 
Om nån har undrat hur det gick så grävde vi upp där "T-korsningen" (hus-ladugård) är och pluggade ladugårdsbiten. Det var 28mm kopparrör hela vägen från brunnen till huset. Pluggade med några kopparplattor och lite gummimellanlägg mellan dem. Klämringskopplingen från 1939 hittade jag ingen blindplugg till den dagen. :D

Morgonen efter var brunnen full! Ca 100 liter/timme i tillflöde... som var detsamma i UTFLÖDE :eek: när det läckte. Undrar vart vattnet tog vägen, såg inga skumma fenomen nånstans där det borde uppstått.

Slutet gott, allting gott (än så länge, och nu är det ju länge..) :)d^_^b
 
Vi har också problem med luft i vattnet.... Vi har en borrad brunn som är hela 90 meter som är borrad för ca 1år sedan. I början var det inga problem men nu spottar och fräser det ur kranarna. Backventilen i pumpen som har gått sönder var ju första tanken men då borde ju tycket sjunka. Stängde av pumpen en natt (ca8 tim) och trycket var exakt det samma på morgonen.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

En annan fråga, vad har ni för tryck på i hydropressen?
Vår slår på pumpen vid 3,5 och stänger av vid 4,5.
Behöver man någonsin fylla luft i hydropressen?

Tacksam för svar och idéer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.