stenene skrev:
Den där sista decimetern har inget med energi att göra. Det kan vara fråga om varm eller kall bastu!
Den som bastat mycket och testat olika höjder förstår vad som menas.
Instämmer, men tråden handlar om konstruktionslösningar så jag föreslår att vi lägger ned takdiskussionen i denna tråd och återgår till konstruktionsförslag. Åter till trådens rubrik mao!

Mvh Robert
 
Upp. Ingen som har någon tydlig beskrivning på hur man gör bastulavsramar som är löstagbara (utan att släppa på skruvar eller dylikt? Spannet är 1,72 cm och ett djup på knappt 60 cm.

NÅGON måste ju ha lite att bidra med här, eller bygger ingen löstagbart för lättare städning och för att eventuellt kunna använda bastun till annat periodvis?

//Rob
 
Hej

Kolla in påTylö.se (http://tylo.se/ladda-ner/instruktioner-2/bastu-1.aspx) Där finns monteringsanvisningar och bilder på deras färdiga bastulavar. Kanske kan ge lite tips om du vill bygga själv ... (funderar själv på att kopiera deras lavar.) Problemet kan vara att få tag på rätt virke samt få reda på vilka dimensioner virket har men det borde gå att klura ut.

Har någon koll på om det går att köpa smalribbad asp någonstans ...?

/Mikael
 
Jag har satt 45x95 som ram, både runt väggarna och i framkant sen har jag spikat ihop lavar som jag lägger på den ramen. lavarna kan tas bort men 45x95 regeln sitter kvar. det blev strakt som brännvin och när lavarna tas bort är det lättstädat trots 45x95 regeln som sittter kvar. 45x95 regeln har jag dessutom klätt in med lav i framkant så det blir snyggt också.
 
smalribbad asp kan man lösa genom att köra bastulav genom bordssågen.
 
Jag kommer att köra med lavbrädor men med glesare mellanrum som "insynsskydd" under lavarna. Då belysning kommer att sitta i "knät" på övre laven så vill jag att det ska komma ut. =) Funderade också på smalribbad asp tidigare, men bestämde mig för att hålla det enkelt. Gillar inte bastus som blir för "pråliga", då det för mig är ett rum för avkoppling och därför bör hållas enkelt.

//Rob
 
Jag använde träspik (ja, en spik av svarvad rundstav) för att låsa min lavar så dem inte glider av stödreglarna. I övrigt är min lavar byggda med 45x70 som ram samt aspbrädor som vilar på ramen. Allt skruvat underifrån. Längst fram har jag kamoflerat 45x70:n med en aspbräda på högkant. Längden på lavarna är 1,7 m. Det verkar funka bra med 45x70 med den längden jag har på lavarna.
 
Robster skrev:
Upp. Ingen som har någon tydlig beskrivning på hur man gör bastulavsramar som är löstagbara (utan att släppa på skruvar eller dylikt? Spannet är 1,72 cm och ett djup på knappt 60 cm.

NÅGON måste ju ha lite att bidra med här, eller bygger ingen löstagbart för lättare städning och för att eventuellt kunna använda bastun till annat periodvis?

//Rob
Se min tidigare beskrivning av löstagbar lav som verkar stämma med många andras här, dvs: Bygg ihop ramen. Skruva därefter ihop lavbrädorna med tvärgående reglar (2-3 st) underifrån. Lägg sedan de sammansatta lavbrädorna i ramen och skruva ihop. Sedan vilar hela konstruktionen på väggreglar med en stopp i framkant för att laven inte ska glida av stödet. När du behöver städa lyfter du ut laven med ram och allt.
 
Redigerat:
jenfor skrev:
Se min tidigare beskrivning av löstagbar lav som verkar stämma med många andras här, dvs: Bygg ihop ramen. Skruva därefter ihop lavbrädorna med tvärgående reglar (2-3 st) underifrån. Lägg sedan de sammansatta lavbrädorna i ramen och skruva ihop. Sedan vilar hela konstruktionen på väggreglar med en stopp i framkant för att laven inte ska glida av stödet. När du behöver städa lyfter du ut laven med ram och allt.

Jenfor. Jag har förstått principen men skulle vara mkt glad för ett par bilder så man får se mer specifikt hur du har löst det. Vore perfa om du kunde lägga upp några som visar infästningen i väggen, hur ramen och laven ser ut underifrån samt hur det ser ut framifrån. Höga krav här vettu. ;-) Skämt åsido så vill jag vara stensäker på att det blir bra innan jag börjar.

//Rob
 
Robster skrev:
Jenfor. Jag har förstått principen men skulle vara mkt glad för ett par bilder så man får se mer specifikt hur du har löst det. Vore perfa om du kunde lägga upp några som visar infästningen i väggen, hur ramen och laven ser ut underifrån samt hur det ser ut framifrån. Höga krav här vettu. ;-) Skämt åsido så vill jag vara stensäker på att det blir bra innan jag börjar.

//Rob
Har tyvärr inga bilder på konstruktionen och är inte hemma nu så du får göra en mental karta över konstruktionen istället... :)
 
Haha. Får göra så. Du får fota när du kommer tebax hem så får vi se hur lika lösningar vi har, eller snarare olika. Har börjat bygga idag och jag kan till 99,9% säga att det inte finns någon annan lösning som ens ser ut om min. =) Säkerligen överdrivet stabil, men då kan man bjuda in Mange Samuelsson och några i hans storlek och ändå känna sig trygg för att det håller. Dock så blir det lite jobb med att konstruera då det är många variabler att hålla i huvudet, men en utmaning har man aldrig backat för tidigare så varför börja nu. =)

//Rob
 
Börja med att passa in ramen och väggfästena så är halva jobbet gjort. När du har dem på plats är det svårt att göra fel. Trist om man råkar göra hela laven på en gång och sedan är den 2 cm för lång...
 
Jag har byggt sådana lavar som du beskriver. Jag har ca 1,90 bred lavar som går att lyfta av. Jag utgick från beskrvningen på:
http://www.svenskttra.org/byggbeskr...1030&FileTypeId=103&Doc=broschyr&Cid=578&Pid=

Jag gjorde dock lite modifieringar. Jag har 5 st 28x90 längsgående aspplankor och satte en 6:e planka i framkant för att dölja konstruktionen. Under gick jag ner i dimension till 45x70 eftersom den 28x90 som är i framkant är ihopskruvad med ramen och utgör en del av den bärande konstruktionen. Om det är intressant kan jag ta ett kort och ladda upp.

Mvh fremag
 
fremag skrev:
Jag har byggt sådana lavar som du beskriver. Jag har ca 1,90 bred lavar som går att lyfta av. Jag utgick från beskrvningen på:
[länk]

Jag gjorde dock lite modifieringar. Jag har 5 st 28x90 längsgående aspplankor och satte en 6:e planka i framkant för att dölja konstruktionen. Under gick jag ner i dimension till 45x70 eftersom den 28x90 som är i framkant är ihopskruvad med ramen och utgör en del av den bärande konstruktionen. Om det är intressant kan jag ta ett kort och ladda upp.

Mvh fremag

Kort! Givetvis intressant med att se hur du har gjort (och även andra). Har idag monterat väggfästena och kapat upp samtliga lavbräder som behövs. Imorgon får vi besök så inget jobb då, men på söndag ska övre laven färdigställas. Bredd 175 cm med ett djup på 60 cm exakt. Speciallösningarna haglar kan jag nog säga, men jag hoppas det blir bra.
Det känns iaf som att det tar lika lång tid att förstå hur jag tänkt bygga det, som det tar att faktiskt fixa det. Har inte orkat göra seriösa ritningar med steg för steg beskrivningar så det blir många och långa stopp för att tänka efter så jag inte råkar göra något tokigt som sedan förstör för något annat. Men kul är det! =)

//Rob
 
Svårt att fota i bastun, men bilderna kanske duger. Jag började med att skruva ihop den undre fururamen sen kunde jag lägga ut aspplankorna.
Jag gjorde inte heller några fina ritningar, det är roligare att prova sig fram :)

/fremag
 
  • DSC00464.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00465.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.