Jag skall istället för att isolera hela vinden i mitt äldre 20-talshus, isolera golvet på vinden, genom att lägga ut cellplast, 100 mm, och sen ovanpå det spånplattor på dessa.

Syftet är att höja temperaturen på övervåningen (under vinden). Men jag behöver alltså inte isolerad vind, bara förråd däruppe.

På vinden finns ett plankgolv och, antar jag, mellan övervåning och vind nån enkel isolering med sågspån eller nåt.

Behövs fuktspärr mellan plankgolvet och cellplasten, eller kan jag lägga cellplasten direkt på vindens plankgolv?

Kan jag hoppas på att fuktig varm luft från övervåningen när den sipprar genom gamla taket och de ev sågspånen och upp mot cellplasten är tja, inte så fuktig och varm så att där bildas kondens.... och att nedersidan av cellplasten inte är helt kall yta?

Tacksam för svar.

E
 
Intressant! Jag har samma fundering i vårt gamla torp som står på tomten och kostar pengar :D Jag känner spontant att jag inte vågar lägga plast "i fel skikt", men det kanska inte spelar någon roll? Om man gör den konstruktionen måste väl ändå innebära att varmluften som stiger genom taket (på din andra våning) kanske kondenserar mot plasten, och då är det ju mindre bra. Bara tanken får en att tveka...
 
Rimligtvis har du redan en diffusionsplast mellan innertaket och den gamla isoleringen. Den ska redan hindra varm fuktig luft från att stiga upp!

Du ska absolut inte förutsätta att luften inte är fuktig och varm, tvärtom ;)

Tanken med sågspånen är även att de ska andas uppåt vinden, även om där ligger ett trägolv. Lägger du cellplast uppepå det så riskerar du att låsa in fukt i sågspånen.
 
Just så var min fundering... Torpet renoverades 1895, så det är väl tveksamt om de fick dit någon diffusionsplast :D

I mitt och eribeisv fall, ska man isolera utan fuktspärr eller? Min tanska var att riva bort planken och fylla på med mer spån,eller kanske (typ) roxulls "lösisolering". Men då kanske man ställer till det?!
 
Det är naturligtvis bättre att ta bort planken och fylla på med spån, då får du fortfarande luftning. Det bästa är nog dock att riva ut allt, inklusive de gamla spånen, och "börja om".
Eller att inte röra det alls, om du inte fått problem med fukt och mögel de senaste 110 åren så.... varför laga något som inte är trasigt? ;-)
 
Det är sant, "trasigt" är det ju inte, men f...n va värmen försvinner ut till kråkorna ;) Du har nog rätt, det bästa är att börja om å göra det riktigt från början. De gamla plankorna kan man ju dessutom använda på annat håll, synd att de ligger "osynliga" på en gammal vind!
 
Snälla, blanda inte in cellplast och diffspärr i detta fallet.
Visst du eldar lite för kråkorna men är det inte bättre än att skada stommen?
Här finns diskussioner rörande ekofiber som nog ger lite mer kött på benen än vad jag kan ge men cellplast och diffspärrar i hus från förra sekelskiftet är kanske inte så lyckat.

/Kent
 
Nja, jag tänkte mer att ta bort plankorna och ta bort spånet och ersätta med vanlig isolering, eller lägga "lösisolering" ovanpå spånet, eller fylla på med mer spån. I dagsläget ligger typ 10 cm spån på taket.

Vilket alternativ skulle du rekommendera Kent?
 
Man ska alltid ha plasen så nära det rum som är uppvärmt. Direkt under matrial som man ser i det varma rummet . Ingen annan stans.Punkt. Sen tycker jag att man ska ha ett matrial som kan sammarbeta med träet. Ekofiber är svaret tex. Och inga plaster. Man vil ju ha ett hus som inte mår dåligt av det matrial man släpar in i huset.
 
Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av ekofiber men rörande vanlig isolering på så gamla hus så hellre lite i underkant än för mycket, 95 mm lär kanske inte ge dig så mycket men gå upp till 145 då. Det bör ge en varmare ovanvåning eftersom den gamla spånen sjunkit ihop en del nu som du själv sett.
Vindskydd ovanpå isoleringen förstås.

Är där skorsten, vilket jag gissar, så använd gärna den med, det förbättrar rätt mycket med naturligt självdrag. Hade fler använt skorstenarna så hade husen mått bättre.

/Kent
 
Har du sågspån och kutterspån hemma så är det att bara att hälla ut över det gamla spånet. Grattis. Det går at köpa spån på ett hyvleri och/eller såg.Billigt och bra för huset. Mår huset bra mår även du bra.
 
Kan inte mer än hålla med ovanstående *ler*

/Kent
 
Tackar för sakkunniga råd. Men om jag fyller på med spån, menar ni att den sammanlagda spånmängden ska uppgå till 145 mm? Menar ni att jag lägger typ vindpapp ovanpå spånen?

Ja, vi använder vår gamla kakelugn ;)
 
Ingen papp på spånet skulle jag säga. Och tänk på det här med brand. Du eldar i skorsten, Har du kollat skorsten så den inte läcker. Det är viktigt när man har spån. Jag har på min vind ca 25-30 cm med en blandning av kutter och såg spån. det funkar jättebra. Men det är ingen garanti för att det funkar i ditt hus.
 
Ja, det var samma råd som jag försökte komma fram till: Ingen ny plast uppepå gammal isolering, endast vid innertaket - dvs så nära det varma rummet som möjligt.

Och helst: bort med det gamla och börja om, som sagts så har säkert den gamla isoleringen sjunkit ihop på hundra år och mist mycket av sina egenskaper.

Gör det rätt runt skorstenen - vet du inte exakt själv så ta dit någon fackman.

Låt det andas uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.