Det blev ingen nyårsbastu... den fina gjutjärnskaminen som allt startade med orkade inte med att värma bastun till med än ca 35grC vilket är lite för kallt för bastubad. Så det blir att lägga ut den på annons och inhandla en riktig vedeldad bastuugn. Tråkigt när allt annat blev klart i sista stund för att allt skulle funka. Tre dagar innan nyår blev lavarna klara och 2 dagar innan monterades dörren och allt städades för att göra klar för bad...

Bifogar ett par bilder på hur det ser ut idag.

Bild 1: Sett från ingången (speglar sig i dörren). Det fattas 5 bitar i framkant på ena laven för att klä in mellan övre och undre.

Bild 2: Sett från bortre ligglaven (den långa 180x70cm)
 
  • 46.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 47.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick du några problem med bygglov pga närheten till sjön?
 
Inga problem med bygglov eller bygganmälan som det handlade om i vårt fall eftersom det är 15m2.
Det jag gjorde var att skicka in en bygganmälan med en tomtkarta och en skiss över placeringen, sökte strandskyddsdispens och gjorde anmälan för eldstad. Det var inga problem att få igenom det eftersom tomten sedan tidigare är bebyggd nära vattnet och vi äger marken ända ner.
Det står en gäststuga som syns på några av bilderna lika nära stranden och huset står strax bakom bastun ca 2m till balkongen och 5m till huset...

Går du själv i tankar att bygga nära vattnet?
 
Måste bara säga att jag är grymt imponerad!!!!!
 
Vi funderar på en bastustuga, bästa placeringen, pga markförhållanden är några meter närmare sjön än vad huset ligger. Det var hemskt kinkigt med dispens från strandskyddet för huset, eventuellt får jag göra en markutfyllnad i en "håla" för att få bastustugan "ej närmare" sjön än vad huset ligger.

Din bastu är verkligen läcker!
 
Tack för kommentarer, alltid kul om fler har samma smak och gillar resultatet!

Marianne, har ni byggt ett hus bör det vara enklare den här gången eftersom marken redan är hävdad som det heter... I vilket fall var det så för oss. Skicka gärna in en bild så vi får se hur ni planerat placeringen av er bastu. Hoppas även att vi kan få följa projektet här på forumet om ni får ok på att bygga!

Status på vårt bygge

En riktig vedeldad bastuugn är nu beställd eftersom den fina gjutjärnskaminen från tidigt 1900-tal inte räckte till för att värma 8m2 bastu. Förhoppningsvis kommer den på måndag, en Tylö KL 20. Gjutjärnskaminen är nu utlagd på annons och hittar förhoppningsvis en ny ägare som har användning för den!

På söndag skall salningar sättas på plats kring fönstren och sen kanske jag börjar lite i relaxen. Finns inte så mycket nytt att ta bilder på i dagsläget, det enda som hänt sedan sist är att sista fronten på lavarna är inklätt.
 
Nu var det provbadat, dock utan sotarens godkännande än så länge...

Har rivit "lådan" som var murad bakom gjutjärnskaminen och placerat den nya kaminen intill murningen bakom skorstenen då den nya hade rökutgång på ovansidan. Murade även på sidorna om den som strålskydd. Skitade ner rejält i bastun med efterföljande städning.
Har även satt in en bilstereo som drivs med en omvandlare 230/12v kopplat till 2st 6"x9" 3-vägs i taket på relaxen och 2st 5" 2-vägs marinhögtalare i väggen under laven i bastun. Riktigt trevligt med lite musik under byggandet! Klockrent var även att ha USB- & SD-läsare i stereon så man slipper krångla med skivor. Kylskåpet är på plats inbyggt i väggen i relaxen, funkar fint!

Nu återstår bara foder kring fönstren i bastun som skall komma på plats i morrn. Efter det är det relaxen som gäller.

Kvällens "tjuvbad" avnjöts med en kall öl, fin glödbädd, rull i snön och skön bakgrundsmusik i bastun. Var bättre än jag trodde att ha lite musik under badet. Kaminen funkade klockrent och trots att elden falnat och bara var en glödbädd när jag började bada gick det att få ur hur mycket ånga som helst tack vare väl tilltaget stenmagasin, gillas!

Skall ta bilder snart igen, den kameran vi har nu har lagt av helt. Har till slut bestämt oss för vad vi skall ha för ny kamera så den skall inhandlas så snart som möjligt sen kommer lite nya bilder.
 
En ny kamera med vidvinkel inhandlades igår, blev en Panasonic Lumix DMC-FX-37. Tyvärr blir det ju lite tråkigt ljus med blixt, trevligare när solen skiner in genom fönstren...

Bastun är nu 100% klar så när på att det saknas en ljus under hälften av laven, lyckades köpa fel längd 1,5m istället för 2m. Det blev i helgen klart med aspfoder kring fönstren och lister kring skivan som sitter runt skorstenen i taket.

Bild 1: Lavarna helt klara och den nya kaminen på plats

Bild 2: Den nya kaminen, Tylö KL-20 på 18KW. Var lite skillnad i effekt från den fina gjutjärnskaminen som nu är såld.

Bild 3: Belysningen under övre laven, lyser på ovansidan med men det syns inte ur den här vinkeln. Mätte upp 35grC där ljuslisten sitter när det var 70grC i bastun. Kyler ganska mycket under laven eftersom det är murat mot slänten bakom bastun.

Bild 4: Ventilationslucka för frånluften ut till relaxen. Valde att köra plywood eftersom det är helt osynligt från ovansidan/utsidan av lavarna. Inbyggnaden till kylskåpet till höger i bild. Har monterat 2st 5" 2-vägs marinhögtalare under laven som är kopplad till en bilstereo i relaxen där det i taket sitter 2st 6x9 3-vägs högtalare. Riktigt trevligt att ha lite dämpad musik på under badet!
 
  • 48.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 49.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 50.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 51.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt , rikligt illustrerat, vad mycket jobb, men fint bleve`^^
 
Tackar!

Tempot är ganska lågt för tillfället men jag hoppas på att bli klar med relaxdelen snart.

Jobbar där med att sätta väggar av en blandning mellan 4", 5", 6" stående ohyvlat virke som skall målas med en tonad vit oljefärg. Klar med 3/4 väggar.

Bara det blir lite mer vår/sommar ute så forsätter projektet med räcken på terasser och att göra klar badtunnan.

Kommer med mer bilder när det finns nåt konkret att visa...
 
Har du några bilder på hur "4", 5", 6" stående ohyvlat virke som skall målas med en tonad vit oljefärg" ser ut?
Jag undrar eftersom jag skall "beklä" väggarna i relaxen (10m2) i min fjällstuga med någonting... Timmerpanel? Ohyvlat virke? Kakel?
 
Här kommer lite bilder på nuläget.
Har satt panelen klart i relaxdelen i bastustugan 1"x (4", 5",6" och nån enstaka 3"). Nu återstår målningen. Jag har satt dem med ca 5mm glipa på nåt ställe lite mer nåt lite mindre då det är bondsågat virke och inte 100% rakt alla gånger men det skänker lite charm till det hela på det sätt vi vill ha det...
Nu återstår det att måla, sätta upp lite hyllor, fotografier/tavlor, hissgardin, och 4 sköna stolar. Rummet är ganska litet 1,6x2,5m men 4 stolar ryms även om det blir lite trångt att öppna kylen.

Bild 1: Även här sitter masonite bakom för att isoleringen inte skall vara synlig

Bild 2: Panelen på plats

Bild 3: Kylen på glänt, syns inte särskilt mycket när dörren är stängd
 
  • 52.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 53.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 54.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt mannen! Nu väntar man bara på en inbjudan att komma och konsumenttesta. =)

//Rob
 
Fan, jag måste ta mig i kragen och knata över på en inspektion.
Sjukt snyggt (som vanligt)!
 
Linken skrev:
Fan, jag måste ta mig i kragen och knata över på en inspektion.
Sjukt snyggt (som vanligt)!
Med ditt lokalsinne så lär du väl inte hitta ens... ;-)

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.