Nu när huset är färdigt så har jag planer på att bygga lite utomhus och en av dessa projekt är en lite annorlunda friggebod. Min förhoppning med denna ämnestråd är att få hjälp och tips till vad jag bör tänka på men även konstruktionsmässiga tips.
Jag kommer lägga upp ett par bilder lite titt som tätt gjorda med ett 3D skiss program för att visa hur projekt planeringen fortskrider.
 
  • Friggebod.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har du chansen att göra något alldeles extra. Jag gillar inte skissen, den är för enkel.
 
Jag tycker det ser intressant ut. Friggeboden bör matcha boningshuset så jag hoppas att du har pulpettak på det också.
 
Ja skissen är alldeles för enkel, men detta är endast en grov idé. Nej boningshuset ser väldigt annorlunda ut (se bifogade bilden). Jag kommer matcha boningshuset i kulör och inte form, men å andra sidan bör inte formen vara allt för olika boningshuset.
Det jag har tänkt mig är att göra en friggebod som en liten oas med stort glasparti, en öppen spis samt sovplats för två.
 
  • 20090109144038_12s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oj.. öppenspis! behövs inte bygglov för det elelr ska du bara ha en fusk?
 
Med de nya reglerna för friggebodar, finns det många intressanta modeller. Mitt tips är att utgå från en modell och komplettera med egna ideér.

http://www.hustillverkaren.com/butik/
 
JKPK_peter skrev:
oj.. öppenspis! behövs inte bygglov för det elelr ska du bara ha en fusk?
Bygglov för öppenspis ... ajdå får kolla upp detta. Ja då kanske det blir en "fake" om det nu inte blir för omständigt vill säga.
 
grävaren skrev:
Med de nya reglerna för friggebodar, finns det många intressanta modeller. Mitt tips är att utgå från en modell och komplettera med egna ideér.

[länk]
Tackar för tipset. Är det någon som har bilder eller material (ritningar) på andra typer av friggebodar än de i länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.