Efter ca tre års letande så köpte vi idag våran drömtomt. Det käns helt overkligt att vi ÄNTLIGEN hittade den tomt vi ville ha och vi fick den till ett bra pris.
MEN hur lägger jag upp det fortsatta arbetet, det är ju nu det verkligen börjar. Är det någon som har förlag på projektplan? Vad ska göras först och vad ska man inte glömma?
Vi vill bygga arkitekt ritat med putsad fasad.

Tacksam för hjälp det är nämligen mitt första hus.
 
Hemmakatten
Hoppas ni har kollat att det är tillåtet att bygga hus på tomten. Om inte, ring kommunen det första ni gör i morgon!
Nästa steg är att ta reda på vad och hur stort ni får bygga. Därefter kolla om det finns kommunalt VA eller om ni får anlägga eget. Och förhoppningsvis finns det el vid tomtgränsen.
Sedan är det dags för husplanering. Det allra roligaste! ;D
 
Jag får bebygga 20% av tomtytan, det finns kommunalt VA och det är betalt, vägvgiften är också betald, el ligger vid tomtgränsen. Det känns som den biten är lugn. Men som du säger det ska börja planeras, finns det någon bra checklista eller handlingsplan att gå efter, så man får struktur på det hela? Har du några bra tips på vad som kan göras parallellt för att spara tid?

Mvh
Andreas
 
Ta en öl eller två, sätt dig i en stol någonstans på tomten och fundera. ;)
Flytta sen runt för varje öl, då kommer du nångång hitta platsen där du känner att det absolut rätt med en altan/uteplats. 8)

Poängen med inlägget är:
Försök få en känsla för tomten och planerat bygge, det är lätt att göra något överilat och inte tänka på alla alternativ.
 
Jag förstår definitivt din fråga och befinner mig till viss del i samma sits själv. Vi har under en väldigt lång tid väntat på möjligheten att få börja bygga på tomten (har väntat på kommunbesked ang. VA), och nu när det är dags blev vi helt villrådiga.

Även vi har insett att vi vill(/måste) få huset ritat av arkitekt, men då återstår alltjämt ett flertal alternativ.
* Försöka rita själv och därefter gå vidare för finputs.
* Vända sig till husföretag och deras arkitekter -hur vet man vilket företag som är "bäst" och ger mest för pengarna när man inte ens vet hur huset kommer se ut?
* Vända sig direkt till arkitekt, riskera att betala för något du inte alls vill ha (förklarade att du ville ha), för möjligheten att begära in offerter på DITT hus och därefter kunna välja husföretag OCH andra alternativ för bedömning av "bäst" och vad som ger mest för pengarna.

Vi har nu (ÄNTLIGEN! ::)) bestämt oss för att gå till arkitekt och riskera att bli besvikna. Då till nästa problem, hur hittar man rätt arkitekt! Vi har en knepig tomt, högt ställda krav och begränsad budget. Suverän utgångspunkt mao. Dags för nya alternativ att välja mellan. :-/

Så kortfattat: Ett tips från mig är att ni inte väntar för länge, även om ni inte skall ila iväg. För lång väntan, såsom vi upplevt, gör det så dramatiskt när det väl är dags och kravlistan har då växt till en hel roman. Se över de byggalternativ som finns, ta ställning till hur mycket tid ni orkar lägga ner (inte bara i byggstadiet utan även i planeringsstadiet) och ta ett beslut för att komma vidare.

Lycka till! Ni har säkert flyttat in i ert hus innan vi hunnit påbörja markarbetena ;)
 
Våran kortsiktiga plan är att under nästa vecka genomföra det första planeringsmötet på tomten med både arkitekt och bygg ledare. Jag har en nära vän som är arkitekt och en god vän till min far som driver en lite byggfirma som specialicerat sig på husbyggen och husrenoveringar. Trots dessa kontakter är jag lite osäker på hur jag ska lägga upp det förberedande arbetet så det ska flyta så smärtfritt som möjligt.

Min generalla plan är att inledningsvis inom relativt kort tid fått fram tre till fyra förslag/skisser på hur huset skulle kunna se ut. Så snart vi bestämt oss för fasad och placering skicka in bygglovsansöken. Under tiden bygglovet handläggs skall en så noggran materialspcifikation som möjligt tas fram, i syfte att kunna ta in offerter på material från flera leverantörer vara två från Polen och en från Estland. Därefter sammanställen en grov kalkyl. Vidare under handläggningstiden skall tomten röjas från sly och mindre träd. Så snart bygglovet är beviljat besäller vi byggmaterialet från den/de leverantör/er som givit oss mest för pengarna.

Ungefär hit är jag ganska klar med projekteringen i grova drag. Ungefär här kommer jag att upprätta ett arbetsschema i samråd med byggledaren, där vi planerar in grovt de olika stegen i byggnationen. Jag vill upprätta olika steg i byggnationen där vi tillsammans kommer fram ungefärliga hålltider för att kunna hålla ett någorlunda tempo på bygget.

Vad tror ni om min grova inledande plan på projekteringen? Kom gärna med kommentarer och tips.
 
Hej. Är i slutfasen innan de börjar bygga på tomten. Byggmöte hägrar ...
Gör följande:
  • Skaffa en markplaneringskarta via kommun.
  • Kontakta kommun och få de regler som gäller för hur huset ska se ut. Maximal storlek, höjd och hur ritningen ska se ut för att godkännas.
  • Och gör som "Öl-killen" - Poxeman. Planera väderstreck, placering, infart för bil och dylikt.
  • Sätt en maxi kostnad. Lägg dig två tre hundra under. Du kommer ändå att komma upp i, och antagligen över, max.
Kontakta bankerna. De är värre än hästhandlare, så var noggrann. Gör en fiktiv lyftplan från kreditivet med start- och stoppdatum. Och en fiktiv slutvärderingssumma. På detta sätt tvingar du banken att komma med uppgift för totalen.

//Lars Sundström
 
Ta en öl eller två, sätt dig i en stol någonstans på tomten och fundera.
Flytta sen runt för varje öl, då kommer du nångång hitta platsen där du känner att det absolut rätt med en altan/uteplats.
Haha - ska det vara någon speciell öl? ;D

Fast jag kan inte annat än att hålla med.
 
Varför så bråttom?! Ni har inget alls att förlora på att vänta -

Vänta tills ni har sett tomten förändras med årstiderna.
Vänta tills nästa gång det blir billigt att bygga.
Vänta tills ni känner trakten och dess byggtradition.
Vänta tills flre pusselbitar ramlar på plats - liksom av sig själva!

Vi köpte tomt med hus. Problemet var att själva huset (en ljuv pärla) befann sig mitt emellan första och andra graden förfall. Det gick bara inte att vänta, och när vi ändå måste sätta igång maskineriet skulle varje dröjsmål kosta kosing.

Resultatet blev enormt bra. Men jag står för att vi hade mer tur än skicklighet. ;) Jag tillstår också ödmjukt att resultatet hade blivit ännu bättre om vi haft - tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.