Huset är byggt på berg och källaren är alltså utsprängd. Byggt 1979. Betongplattan står på kapillärbrytande skikt och är oisolerad. Alltså ingen cellplast eller markskivor under plattan. Plattan blev lite ojämn och jämnades ut invändigt med ett tunt lager kulverttorkad sand. På sanden lades 5 cm cellplast och 22 mm golvspånplatta (flytande golv) och som avslutning en heltäckningsmatta typ kokos med våffelbotten. Det var dålig ventilation i källaren några år så jag placerade en avfuktare där. Sedan dess har vi inte några problem med källarlukt. Mattan såg bedrövlig ut efter ungarnas lekar så jag plockade bort den mha en maskin. Det såg bra under, dock på vissa ställen marginella upphöjningar vid golvspånskarvar. Kan dock känna en lukt (mögel?) i hörnen när jag pressar några ggr på spånplattan och sticker näsan i "hålet", Dock inte alltid som jag känner ngn lukt.. Ingen lukt känns i källaren eller i huset i övrigt. Nu påstår en bekant att jag måste riva ut alltihop (100 kvadratmeter). Riva gipsmellanväggar och bryta upp mitt nylagda kakelgolv i toaletten. På ngt sätt försöka lyfta min öppna spis med åtta meter skorsten. Den står ju på golvspångolvet. Allt detta skall ersättas med ett system typ Nivell eller dyligt menar han.
Det hela är ju ett jättejobb och dyrt blir det också. Är det nödvändigt att riva upp eller kan jag lägga ett laminatgolv på golvspånplattorna? Konstruktionen har ju trots allt funkat i 30 år.
Är tacksam för synpunkter och råd.
 
Redigerat:
Om du tittar runt här på forumet så kommer du se att du inte är ensam med detta problem, vanligt med mögel i källare med inredda golv på oisolerad platta. Du bör kontakta någon kunnig på detta område som kan göra en mer nogrann undersökning.
 
Håller med om att du ska ta dit någon form av antingen besiktningsman eller byggfirma med dokumenterad erfarenhet av fuktskador, för att på det viset få vettiga förslag.

Sen ska man veta att det är upp till dig hur mycket du vill göra och hur mycket du störs av problemet ifråga.
 
Tack för svaren. Jag störs inte eftersom som man måste sticka ned näsan intill mellanrummet vid väggen för att känna lukt. Om huset någon skall säljas så kanske det blir problem och diskussioner. Det kanske klassas som en riskonstruktion? Skall en firma göra jobbet kostar det kanske 250 kkr och sedan tycker jag att Nivell golvsystem med fläkt etc är relativt dyra så jag går här och våndas. Egentligen finns bara två alternativ riva upp golvet eller låta det vara och lägga lamellgolv på befintliga spångolv? Skall man göra mätningar och kontrollera ev mögel och luftkvalité i huset?
 
Det är ju aldrig fel att kontrollera hur stort problemet verkligen är för man spenderar ju mycket tid i sitt hus. Personligen är jag av attityden att källare är en källare och om den ska inredas så sparsamt som möjligt och inte med organiskt material.
Många tycker istället att detta är helt fel och att om man bygger på rätt sätt så får man inga problem. Dock är rätt sätt att inreda källare väldigt individuellt från hus till hus beronde på en mängd faktorer och det är svårt att ta en generell lösning och räkna med att det ska fungera.

Kanske blev en del frågetecken till men vill man ha det bra och känner sig lite osäker så ta dit ett par firmor som får komma med kommentarer och rekommendationer.
 
säkrast - lägg igen en heltäckningsmatta som inte är tätt mot underlaget , vänta och se.
På egen risk :) - Laminatgolv som kan bli för tätt och kan skadas av det fukt som tydligen vandrar underifrån.

All träkonstruktion i en källare kan klassas som riskkonstruktion :).
gaia
 
Grundkonstruktionen kan jag inte göra något åt dvs oisolerad platta på makadambädd. Det är sandutjämningen som är problemet. Det lutar åt att jag lägger ett laminatgolv på befintligt spångolv. Kommer också att förbättra ventilationen map tilluft och frånluft.
Att riva, golv, sand, mellanväggar, nykaklad toalett etc och lägga ett Nivellgolv eller dyligt är ju det i grunden riktiga. Jobbet ligger på rivningen och de problem som uppstår därvid. Nivellgolvet är relativt lättlagt men sedan skall ju dit fläkt och kanaler. Priset för 95 kvm är ca 20 kkr med isolering och verktyg. Nytt golv kommer till.
Om min källarlukt hade varit besvärande så hade jag inte tvekat men just nu lutar det åt att jag behåller det gamla golvet men det kan ju ändra sig allteftersom kunskaperna ökar.
 
Tack för synpukterna men är inte ett laminatgolv "otätare än en heltäckningsmatta?
 
Hendrix skrev:
Tack för synpukterna men är inte ett laminatgolv "otätare än en heltäckningsmatta?
Nix. Dagens heltäckningsmattor är inte lika täta som de man använde på 70 och -80- talet.
 
Hendrix skrev:
Tack för synpukterna men är inte ett laminatgolv "otätare än en heltäckningsmatta?
med heltäckningsmatta menar jag inte en tätt plastmatta men någon slags fibermatta typ kokos eller dylik utan plast under. Laminatplankor brukar resa sej i skarvarna om dom påverkas av fukt. Där du har ändringar i spånskiva nu är det storst risk att det händer. Du kan ju chansa och göra som du tänkt men nu är du förberedd för den risken och gör en medvetet val :)
gaia
 
Tack för synpunkterna. Jovisst är det en risk men jag får ta den. Hade en kokosmatta förut och heltäckning överhuvud taget drar åt sig skit och lukter så det känns ej bra att lägga in en sådan.
Har talat med besiktningsmän och svaren varierar angående lösningar. Om jag väljer laminatgolvet och alltså ej bryter upp spångolvet och suger ut sanden, gör rent och monterar ett ventilerat golv så skjuter jag upp problemet till en ev köpare i framtiden om nu den potentiella köparen tycker det är ett problem. Kanske han/hon resonerar som jag? För en ev besiktningsman är det naturligtvis ett problem som han kommer att påpeka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.