Gratisarbete ska rädda Smålandsvillan

De anställda på Smålandsvillan har ombetts att arbeta utan lön för att rädda företaget. Två lördagar och två fredagseftermiddagar ska de anställda jobba utan att få betalt.

Det hela är ett sätt för företaget att sänka priserna på hus, vilket man hoppas ska generera försäljning. Facket på Smålandsvillan har sagt ja till gratisarbetet.

- Man vill ju inte jobba gratis utan det är ju för att rädda företaget och sina egna jobb, säger Lennart Bergh, ordförande för skogs- och träfacket på Smålandsvillan.

Facket centralt reagerar dock negativt när de för höra talas om gratisarbetet.

- Man utför inte arbete utan lön. Jag är helt övertygad om att flera av deras kamrater får gå hem även om de jobbar gratis ett par dagar, säger Björn Jönsson, ombudsman på skogs- och träfacket.

Under oktober och november varslade Smålandsvillan 75 anställda om uppsägning.


http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52511&a=1359562


Vi kommer förmodligen att göra avrop på ett hus inom en månad och har redan betalat handpenning på ett hus från Smålandsvillan. Hur ser situationen ut för oss och andra i samma situation? Bör man vara oroad och vilka skydd har man som konsument om företaget går omkull?

Edit: Jag såg att det finns en till liknande tråd under referenser hustillverkare. Moderator kanske kan slå ihop eller ta bort den tråd som ligger fel. Tack
 
Redigerat:
tillse dom har pröjsat garbo garantin,annars kan du ligga risigt till
 
skanska varslar också folk,

det är väl inget konstigt? lågkonjuktur, folk är rädda?
 
det skillnad på överlevnads förmågan i en lågkonjuktur,en rädsla kan vara klok.
ett husföretag som går på knäna ska man hålla ett öga på.
det gör nog inte skanska ännu.
 
en sak om det är en liten enskild firma och en annan sak om det är en del av ett STORT bolag som jag anserSMV ägare är.

Skanska tvingas ex. sälja tomter till andra byggföretag, lägga byggen på is etc. för att ingen villl köpa deras dyra hus, hela områden står stilla. De är för mig allvarligt att man har sån dålig koll på vad köpare idag vill ha så man måste tillbaka till ritbordet och börja om
 
Alla drar ner i lågkonjunkturen, det är bara normalt förfarande.
Frågan är snarare hur god likviditet de har.
Det har hänt förr i lågkonjunktur att även större och/eller respektabla firmor har gått i konkurs.
 
Ännu en anledning til att man ska bygga i egen regi med egna entreprenörer, då slipper man dessa problem. Man går till brädgården beställer det man vill ha, betalar när man fått grejorna. Betalar när entreprenören utfört sitt arbete etc.

Trivselhus ligger tydligen också pyrt till, grannen till oss får inte saker levererade från underleverantörerna då man inte betalat dessa.
 
Mikael_L
Danne12345 skrev:
Under oktober och november varslade Smålandsvillan 75 anställda om uppsägning.
Du kan också resonera tvärtom.
Om SV inte varslat så borde husköpare börja oroa sig. Klarar man inte sina lönekostnader så är det ju inte bra.
 
bumpaberra skrev:
Ännu en anledning til att man ska bygga i egen regi med egna entreprenörer, då slipper man dessa problem. Man går till brädgården beställer det man vill ha, betalar när man fått grejorna. Betalar när entreprenören utfört sitt arbete etc.
Förstår inte logiken i ditt resonemang?!
"Dina" entreprenörer kan oxå gå i konken.
Betalningsplanerna från husentreprenörerna skall vara sådana att man inte betalar förrän efter leverans och efterhand som arbeten utförs. (enligt konsumenttjänstlagen)
 
Har byggt 2 hus. Ett prefab med delad entreprenad och ett lösvirke delad entreprenad. Vid prefab betalade man in 800000 vid första leverans till husföretaget. Vad hade hänt då om de konkat. Vid hus 2 betalade jag 30 dager efter att brädorna kom till byggplatsen.

Mitt tredje hus kommer jag garanterat bygga i egen regi med delad entreprenad. Klart bäst med avseende på kvalitet och ekonomi och trygghet.
 
Redigerat:
De där 800' är ju för den leverans du precis hade fått. Dvs material plus upparbetad tid att montera de färdiga delar som leverats. Du slapp då betala för brädorna när de kom till husleverantörens lager/fabrik. 30 dagars betalningsfrist kan du säkert förhandla dig till även hos prefableverantörerna, även om det är svårare eftersom det ligger mer kapital och arbetstid uppbundet i det.

Vad hade hänt om din huvudsakliga materialleverantör konkat mitt i ditt lösvirkesprojekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.