Bjuris skrev:
Ville inte köpa ny cirkpump (min klarar bara 4m vattenpelare och översta elementet ligger 7m över pumpen) så jag behöll gamla expkärlat på vinden, fyllde upp det och lufftade hela systemet , stängde kranen till det och hade då byggt upp tryck till översta elementet, pumpen har sen klarat och hålla trycket.

Smart lösning!
 
Är du inte orolig att leksakstanken som du har som exp.kärl skall rosta med tiden? eller tänker jag fel här?


mvh
Jonas
 
davvethepirate skrev:
Palte.

Hur har det gått? har allt löst sig med de problem du hade i början? berätta gärna lite om dina tankar om installationen nu när det börjar bli lite kallare.


mvh
Jonas
Uppdatering

Nu är jag riktigt nöjd med min ombyggnad. Eldar varannan dag nu när det varit minusgrader dygnet runt, förra året eldade jag varje dag från slutet av september. Nu när huset börjar kräva lite mera värme så kan jag lägga i 2 fulla barrveds ilägg.
 
davvethepirate skrev:
hej.


finns det några problem med att köra trycklöst tillsammans med golvvärme?

/
jonas
Någon som provat?

Själv kör jag ett rum i källaren med en Push12. Skulle vilja koppla direkt till tanken för att kunna få värme i källaren redan innan det behövs värme i övriga huset.

Kan det fungera utan strypning? Det ska ju vara ganska bra fart på vattnet.
 
Hamnar inte slingan under tankens nivå? I så fall behöver du ingen strypning för att bygga övertryck, det har du ändå.

Men vattnet ska ju hinna kylas så att du inte vispar runt i tanken och sabbar skiktningen...
 
Den hamnar/är under tanken, tänkte fixa ett rum till i källaren. Tänkte mig en vanlig shunt då blir det ju inte mkt vatten som går tillbaks till tanken.
 
Hej! Funkar det med övertrycksfritt system när pannan är högre placerad än tanken? I mitt fall en 22kW kökspanna som kommer att placeras i köket, vars golv är c:a 1.8m ovanför källargolvet.
/fth
 
Det blir ju inte övertrycksfritt, men sätter du expansion strax ovanför pannan blir ju inte trycket mycket mer än 0,2 bar vilket de flesta tankar klarar.

Många oljetankar är provtryckta med 0,3 bar har jag sett.
 
Palte skrev:
Någon som provat?

Själv kör jag ett rum i källaren med en Push12. Skulle vilja koppla direkt till tanken för att kunna få värme i källaren redan innan det behövs värme i övriga huset.

Kan det fungera utan strypning? Det ska ju vara ganska bra fart på vattnet.
Nu har jag provat, fungerar utmärkt.
Blandningsventil, pump och golvvärmefördelare till 2 rum i källaren, uterum och hall en våning upp.
 
Ja, varför inte. Den kan i alla fall inte göra nån skada.
 
Har ni funderingar ang. tryck? 1 bar = 10 meter vattenpelare eller 1 kg per kvadrat centimeter har ingenting med temp att göra.. Visserligen följs tryck och temperatur åt men vi har 1 bars atmosfärstryck på jorden.. Så om ni har 6 meter till högsta radiator ska ni ha 0,6 bars tryck.. Om ni har öppet tryckkärl 8 meter upp så får ni bara 0,8 bar.. Allt inom vvs är godkänt och provtryckt med 10 bar men gör man en ny installation för värme är regeln att man provtrycker med 1,5 gånger drifttrycket men för tappvatten gäller 10 bar i minst tre timmar.... Svar till Greger2. Det ska alltid vara en säkerhetsventil närmast värmekällan det är lag på det.. När man använder biobränsle finns inga övertryckfria system, har man med eld att göra finns det så mycket som kan gå snett för vi pratar högtemp system... Från 0-120 grader, det är annat med värmepumpar som är ett lågtemp system. 0-60 grader..
mvh/p
 
Redigerat:
vad finns det för risk att vattenpelaren från radiatorsystemet skall trycksätta tanken vid ett ev strömavbrott te.x eller på annat sätt?

Kan det vara lämpligt att använda en så kallad skjutventil som strypventil?

/R
 
Fråga till peter Edin:

Vad har du för belägg i ditt påstående att " När man använder biobränsle finns inga övertryckfria system "

Jag känner till ett antal sådana system som är byggda innan tiden för ackumulatortankar fanns i tankarna, dessa system är "fabriksmonterade" av husleverantören

/R
 
Fyll upp systemet och lufta innan du sätter igång pumpen, om pumpen är igång fördelar den bara luften till små bubblor vilket innebär att det blir svårare att få bort luften. Pumparna man använder till värmen är bara cirkulationspumpar dom höjer inte trycket i systemet. Dom pumpar som höjer trycket heter tryckstegringspump.. Trycket i värmesystemet höjer du med hjälp av tappvattnet eftersom det vattentrycket från kommunen ligger på mellan 3,5 - 5,5 bar och värmesystemet behöver oftast 1-1,5 bar beroende på hur högt huset är.. Ni pratar om en tryckregulator, den används enbart på tappvatten där det kan förekomma tryckstötar, blir det tryckstötar på värmesystemet då är nåt riktigt galet. Storleken på expkärl är: slutet kärl 10%, öppet kärl 5% av den totala vattenmängden i värmesystemet, alltså rör,radiatorer,acktankar och panna..
mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.