Hallå!

Jag håller på med en tillbyggnad av mitt gamla hus.
Nu funderar jag på följande:
Jag måste dra om ventilationen till min pax-fläkt. i badrummet Nu har jag möjligheten att utan allt för stora ingrepp dra den via tvättstuga/pannrum.
Där kommer det så småningom att stå en värmepump (luft/vatten, alt berg). Ska jag gå via pannrummet, så jag kan koppla in frånluftsåtervinning?
Är det lönt att ens tänka på? Vad går ett sådant aggregat på?
Det heter ftx va?
Många frågor! Hoppas på tips!

Mvh Peter
 
FTX= Frånluft + Tilluft + värmeväXlare Fläktar i en burk....
En Pax med kanal efter tror jag inte är en bra idé för att de tycker inte om motryck.
Pax tappar mycket snabbt i luftflöde om kanalen bakom skapar minsta mottryck.
Ska du ha en luftvärmepump som återvinning bör man kolla om man kan få in kanaler till fler rum först. Luft ska både in och ut ur huset.
 
fazer480 skrev:
FTX= Frånluft + Tilluft + värmeväXlare Fläktar i en burk....
En Pax med kanal efter tror jag inte är en bra idé för att de tycker inte om motryck.
Pax tappar mycket snabbt i luftflöde om kanalen bakom skapar minsta mottryck.
Ska du ha en luftvärmepump som återvinning bör man kolla om man kan få in kanaler till fler rum först. Luft ska både in och ut ur huset.
Aha..
Jag hade tänkt dra kanalen neråt/ut vid takfoten för att slippa "skorsten"/alt. ner i tvättstuga/pannrum. Men det kanske är dumt då? Då hade man sluppit göra hål i plåttaket!
Men paxen kanske är för klen för rör på ca 6m?
Mvh Peter
 
fazer480 skrev:
Du kan få en del tipps om PAX på [länk]
Annars använder jag bara dessa fläktar där ingen annan lösning är praktisk/ekonomisk.
Ok. Där står inget om rörlängd etc. Men jag får väl koppla ihop det och testa om det verkar blåsa ordentligt!
 
Jag har inte testat att koppla ihop spirorören, är det någon som vet om det skulle funka med en kanal på 100mm, samt en längd på ca 6m? Det blir 3 böjar på vägen, är det för mycket motstånd för fläkten tro?
 
Ja det blir inte mycke flöde kvar med 6 m o tre böjar! Men hur mycket luft vill du ha ut genom röret i sekunden? Standarden för en tvättstuga visar 10l/s + 1 l/s/m2 över 5 m2
 
fazer480 skrev:
Ja det blir inte mycke flöde kvar med 6 m o tre böjar! Men hur mycket luft vill du ha ut genom röret i sekunden? Standarden för en tvättstuga visar 10l/s + 1 l/s/m2 över 5 m2
Ok. Mitt badrum är ca 12m2. Det kanske får bli huv då?...
 
5-12m2 blir 7 + 10 = 17 l/s om det går att öppna ett fönster ev lite mindre....om det finns bubbelpol ev mer luft.
Enl tabell för PAX 200 (se hemsidans produktblad) ger den ca 17 l/s vid spiro 100 och några krökar. Men jag har även fått mindre l/s när det vill sig illa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.