Vi ska bygga ett mer täckande staket för att få det barnsäkert och har fått virket från svärfar... Han skickade även med Butinox träolja för att impregnera brädorna med, och det verkade ju vettigt!

Nu är det så att vi har för avsikt att måla staketet så småningom men har inte ekonomi till att köpa en massa färg just nu (stor tomt = långt staket), men då tänkte vi att efter att staketet stått ute några månader så borde inte oljan utgöra något problem för vidhäftning av färgen, eller?

Svärfar kom även med idén att han kunde köpa grundfärg åt oss så länge, så vi får på den iaf... Men han tyckte ändå att vi skulle olja först, och sen alltså måla på det oljade virket redan nu!!! Funkar det verkligen? Saken är den att han ofta tror att han vet hur saker ska göras, men inte riktigt har stenkoll... Vi vill ju inte att det ska bli fel, så tips mottages tacksamt!!
 
Oljefärg funkar väl.
 
blåhaken skrev:
Oljefärg funkar väl.
Är det träolja och inte grundolja så får du nog lugna dig.
Jag gjorde misstaget att köpa träolja istället för grundolja, kom på detta då ja strukit på ena garage porten rikligt.
Ringde tillverkaren och fick till svar att det inte var bra att måla på då den inehöll om det var vax eller parrafin kommer jag inte ihåg.
Fick rådet att spola av med riktigt varmt vatten och låta torka innan jag målade på med min oljefärg.
 
  • Gilla
AntonLyngfelt
  • Laddar…
Grundade du innan du målade ditt staket?

Njaa... Jag tog väl ett par groggar.
 
ppalm skrev:
Är det träolja och inte grundolja så får du nog lugna dig.
Jag gjorde misstaget att köpa träolja istället för grundolja, kom på detta då ja strukit på ena garage porten rikligt.
Ringde tillverkaren och fick till svar att det inte var bra att måla på då den inehöll om det var vax eller parrafin kommer jag inte ihåg.
Fick rådet att spola av med riktigt varmt vatten och låta torka innan jag målade på med min oljefärg.
Undrar om det kan funka att slipa lite på de oljade brädorna, vaxet/parrafinet borde ju ligga på ytan...Och sen måla med grundfärg, som vi gjort direkt på träet på de vi inte hunnit olja. Verkar väldigt omständigt om vi ska behöva släpa upp brädorna till badrummet för att duscha av dem, för ví har inget varmvatten i trädgårdsslangen! :p
 
allt går att lösa (varmvatten i slangen)

Skulle nog tro på en ordentlig stålborste istället för sandpapper, putsar du ytan med sandpapper så den blir slät så färster färgen dåligt pga av de.
 
Låt väderoch vind bryta ner ytan borde vara det enklaste sättet. Oljan skyddar träet nu på vintern, och till sommaren borde det vara möjligt att måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.