Hej!

Jag bor i ett tegelhus från 1890 med torpargrund. På 60-talet grävdes det ut källare under huset. Det var tänkt att det skulle bli källare under hela huset (enligt bygglovsritningar) men det blev bara ca 75% av husytan.

Således är det torpargrund kvar under en del av huset och jag undrar hur svårt det är att färdigställa...

Jag uppskattar det till ca 25kbm som skall bort och det är ren sandjord som är mycket lätt att gräva i, dessutom är källaren snustorr så det borde inte bli fuktproblem.

Det jag tycker verkar svårt är hur man stöder upp huset under tiden? Gräver man fram grunden en meter eller så och gör en form och gjuter en stödmur runt om i etapper eller? Det ser ut som om det som är färdigt är gjort ungefär så.

Mitt hus är K-märkt och därför skulle det extra utrymme som skulle kunna frigöras i och med detta vara värdefullt eftersom det inte är helt lätt att få bygglov på en utbyggnation.

Konstruktiva tips om lämpligt förfaringssätt tas tacksamt emot. Allmänt negativa kommentarer om att jag borde glömma sådana vansinniga projekt och liknande undanbedes >:(.

Mvh
Andreas
 
Tag kontakt med en konstruktör. Han kan räkna på hur väggarna skall se ut för att hålla vikten. Jag har varit inne på samma sak men huset pallar nog inte att jag gräver utan kommer att sätta sig oavsett om jag stöttat upp det eller ej. Å andra sidan är det huset 100 yngre än ditt. Om det skulle bli en spricka eller en rörelse, har du då ett badrum eller någonting som kan förstöras på våningen ovan?
 
Vår källare är utgrävd på 60-talet och då handgrävdes det och väggarna gjöts sektionsvis med gjutform eller murades med lättbetongblock ca 1 meter åt gången.
 
gongken skrev:
Jag uppskattar det till ca 25kbm som skall bort och det är ren sandjord som är mycket lätt att gräva i, dessutom är källaren snustorr så det borde inte bli fuktproblem.

Det jag tycker verkar svårt är hur man stöder upp huset under tiden? Gräver man fram grunden en meter eller så och gör en form och gjuter en stödmur runt om i etapper eller? Det ser ut som om det som är färdigt är gjort ungefär så.
För det första så är det en bygglovspliktig åtgärd. För att klara av kraven så måste du då anlita en konstruktör som hjälper dig med hur du klarar hållfastheten på den nya konstruktionen. Be då även om besked om hur du bäst klarar av hållfastheten under byggtiden.
Man kan ju som du nämner göra små etapper efterhand eller stämpa av större ytor åt gången.

Sandjord må vara lätt att gräva ur, men den har också större rasvinkel och är mer benägen att flytta på sig än styv lera. Detta gör att du måste schakta ur mer utanför källarväggarna och att du måste vara extra noga med de provisoriska avbärarna.

Sedan måste du lösa hur du ska gräva och frakta bort massorna. För hand eller med någon maskin?


Inga lösningar från mig altså, men tips på vad som kan vara bra att tänka på.
 
Frågan var ställd 2005 :)

Dock bra tips för andra i liknande situation!
 
Varför utfördes ingen komplett utgrävning på 1960-talet? Har du turen att hitta dåvarande byggherre eller entreprenör får du säkert den mest prisvärda information som hittas kan. Som du redan konstaterat av bygglovsritningar upptäckte man uppenbart något viktigt under resans gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.