Tänkte sätta upp en nätverkskamera (gärna trådlös) för övervakning.
Har tidigare använt en webbkamera, men då måste man ju ha datorn igång (blir dyrt i längden)
Undrar nu om någon har erfarenhet av någon bra nätverkskamera som inte är alltför dyr och skrymmande.
Har sett några på Kjell&com som är billiga men hur är kvaliten?
 
Även med en nätverkskamera måste du ju lagra ner materialet nånstans om du ska arkivera det? Eller vill du bara bli varnad när det sker en rörelse så du kan surfa till den och kolla i liveview?
 
Eller vill du bara bli varnad när det sker en rörelse så du kan surfa till den och kolla i liveview?

Låter intressant. Vart kan man hitta en sån som , som sagt
-"som inte är alltför dyr och skrymmande."?
 
Känner att jag också blev intresserad, ( hur "bevakar" man ett ämne utan att skriva ett inlägg?)
 
Mäster skrev:
Känner att jag också blev intresserad, ( hur "bevakar" man ett ämne utan att skriva ett inlägg?)
det finns en meny "ämnesverktyg" för detta ändamål.

Visste inte förrän du frågade och jag kolllade :)
 
blåhaken skrev:
Eller vill du bara bli varnad när det sker en rörelse så du kan surfa till den och kolla i liveview?

Låter intressant. Vart kan man hitta en sån som , som sagt
-"som inte är alltför dyr och skrymmande."?
Tja dyr eller billig är ju relativt. Jag ha satt upp ett par Axis 207W. http://www.axis.com/products/cam_207w/index.htm

kostar 3500 kr på dustin så det är möjligt att den klassar in under "dyr" :) Finns andra som är billigare dock.

Ger man dom bara ett IP och sen konfar dom så skickar dom mail om motiondetection trigas under vissa tider och då kan man surta in med webbrowsertill kameran och titta på vad som händer.
 
Jag har också EN Axis 207W, med Axis Camera Station ONE. Men jag har inte lyckats skicka mail eller titta på den kamera "utifrån" för vad jag förstår måste man då köpa en Camera station för flera kamrer och den programvaran kostade ju flera tusen bara den. Tyvärr kan det bli väldigt mycket felvarningar om man har en stökig miljö som man bevakar, jag filmar ut genom ett fönster men det är svårt att ställa in alla värden så att man bara får det man vill ha inspelat, vind och snö spelar ganska mycket spratt.
 
Jag har en D-link som jag kör som övervakningskamera med hjälp av DynDNS. Den kan övervaka rörelser enligt vissa scheman. Om den upptäcker något så skickar den mail med stillbilder till angivet mailkonto. Tyvärr halvbra upplösning. Efter en firmwareuppgradering så fungerar den bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64038
 
Telia har tjänsten Hemkoll som nog skulle kunna lösa problemet. Är Axis kameror så bra kvalité.

Nedan klippt från teliasidan:

Smart Trygghet - Telia Hemkoll
Lämnade jag strykjärnet på? Ställde jag undan tårtan så inte Fido kunde mumsa i sig den? Det finns många situationer då det är bra att kunna titta till sitt hem utan att faktiskt åka dit. Med Hemkolls smarta kameror får du full koll på vad som händer när du inte är hemma.


Smarta funktioner som ingår:

Montera en till fyra kameror och se vad som händer via dator eller mobil
Lagring av 250 videohändelser i max 30 dagar
Schemalagd rörelsedetektering
Om kameran identifierar någon rörelse skickas ett meddelande till dig via e-post eller sms
1 gästkonto - så kan andra hjälpa dig att hålla koll

Beställ Smart – få Hemkoll på köpet till 2009-01-31.
Om du redan har Telia Smart, eller beställer det tillsammans med Telia Hemkoll nu, så får du Hemkoll utan extra kostnad fram till och med 31 januari 2009. Därefter får du använda tjänsten för 49 kr/månad. Kameran kostar 1995 kr (marknads-pris ca 2495 kr) och du kan ansluta upp till fyra kameror.

Enkelt och säkert
Kameran levereras av Axis Communications som är världsledande på området nätverkskameror. Den kan kopplas både trådlöst och trådbundet till hemmanätverket och vidare till Telias säkra server på Internet. Detta innebär att du inte behöver ha någon dator igång för att tjänsten skall fungera.
Pris kamera: 1995 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.