Vi har köpt ett hus (enplans radhus på 110 kvadrat) som vid en snabbmätning utförd av sotare visade ett radonvärde på 300bq (markradon). Han var ganska säker på att det skulle räcka med ökad ventilation för att komma under 200bq, i nuläget finns det ingen ventliation alls utan bara självdrag. Jag pratade sedan med någon person på miljökontoret och hon tyckte att det lät konstigt att ta in luft i huset om radonet kom från marken eftersom det då enligt henne skulle kunna göra att man drog in mer radon i huset.
Hur ligger det till egentligen? Just nu pågår en långtidsmätning, men det skulle kännas bra att få lite synpunkter på detta, ni verkar vara kunniga här inne!
 
Har du platta på mark eller krypgrund?
 
Platta på mark.
 
Jag tycker hon på kommuinen verkar snurrig. Radin stiger ju upp ur marken under huset och in i huset. Rimligtvis kommer en mätning utomhus inte att ge 300bq. Således bör det vara fördelaktigt att dra in frisk luft utifrån.

Dessutom ska du ordna mekanisk ventilation det ändå, om du vill ha en bra boendemiljö. Självdrag funkar som bäst vid riktiga minusgrader, och jag vill i varje fall ha ny luft oftare än så.

Jag har prescis samma upplägg som du men mitt radon kommer från lättbetong som bevisliggen finns just i grunden till huset och inget annat. Jag har tryckt dit en fläktmotor på toppen av kåken, och tagit upp friskluftsventiler. Har dock inte kunnat mäta än, det känns poänglöst då huset "rör sig för mycket " än så länge (det vill säga, jag rör runt i huset med köksrenoveringar och annat).
 
Men hon på kommunen menar väl att vid markradon kan man riskera högre värden om man sätter in ventilation som skapar undertryck? Så helt snurrig är hon väl inte? När man har markradon så är väl inte ventilation det som rekommenderas...snarare tätning vid sprickor, brunnar etc och ev. radonsug? Men du har ju låga värden för markradon brukar vara betydligt högre om jag förstått det rätt? Har du ingen blåbetong i huset?
 
Tanten på kommunen har rätt och sotaren förefaller inte vara kompetent att ge råd angående radonsanering!
Om man uppmäter ett värde som man anser vara för högt och funderar på att åtgärda detta så är det första man ska göra att fastställa källan till Radonet. Man bör mha en gammamätare (tex Geigermätare) kontrollera byggmaterialet (om fastigheten är byggd efter ca 1985 så kan man utesluta detta).
Kommer Radonet från byggmaterial (vanligen blå lättbetong) så är det ökad ventilation som gäller. Kommer Radonet från marken så är oftast en Radonsug det lämpliga, i kombination med tätning av sprickor och genomföringar.
Om man installerar forcerad ventilation i form av endast frånluft så är risken överhängande att man genom det ökade undertrycket i bostaden, suger in radonhaltig luft från grunden.

Föreslår att du kontaktar en "riktig" radonkonsult. Ring länstyrelsen eller kommunen som kan hjälpa till med vilka som finns i din närort. En del kommuner har också Geigermätare för utlåning eller hyra, om du vill testa att vara "din egen" konsult.
 
Jag böjer mitt huvud och erkänner min okunskap. Tack H.
 
kort tids mätningar är inte värda så mycket. vi kikade på ett hus som sedan inte blev nån affär men kommunen hade gjort en radon inventering i området och lagt in dosor som legat i 3 dagar i alla hus i hela det bostadsområdet. den mätningen visade 280bq som på den tiden var godkänt då gränsvärdet var 400bq när mätningen gjordes.

det var mycket annat som var problem med huset så det blev aldrig någon affär. huset är nu ute på marknaden och mäklaren hade nu hoppats på att när huset stod tomt (dödsbo, ägaren dog i cancer) och inte tillräckligt uppvärmt skulle de kunna lyckas krypa under 200bq och itne behöva nämna nått om radon vid visningen

Det sket sig rätt rejält!

De mätta nu upp med 1400bq i källaren 700bq på första plan 800bq på andra plan när mäklaren gjorde sin egen mätning..
 
Som vid alla utredningar så är värdet på mätresultaten i hög grad beroende på kunskapen hos den som utvärderar ingående data. Korttidsmätningar är givetvis inte någon ersättning för en långtismätning, men rätt använd så ger det ett ganska gott indikativt värde.
Man bör vid utvärderingen känna till en rad faktorer som vädret vid mättillfället, åldern på det tidigare mätvärdet är vesäntligt i just det här fallet och vidare mätarens (gärna mätarnas) placering, årstid mm.
Däremot så kan resultatet variera med upp mot 100%, men trots det vara användbart.




nyacks skrev:
kort tids mätningar är inte värda så mycket. vi kikade på ett hus som sedan inte blev nån affär men kommunen hade gjort en radon inventering i området och lagt in dosor som legat i 3 dagar i alla hus i hela det bostadsområdet. den mätningen visade 280bq som på den tiden var godkänt då gränsvärdet var 400bq när mätningen gjordes.

det var mycket annat som var problem med huset så det blev aldrig någon affär. huset är nu ute på marknaden och mäklaren hade nu hoppats på att när huset stod tomt (dödsbo, ägaren dog i cancer) och inte tillräckligt uppvärmt skulle de kunna lyckas krypa under 200bq och itne behöva nämna nått om radon vid visningen

Det sket sig rätt rejält!

De mätta nu upp med 1400bq i källaren 700bq på första plan 800bq på andra plan när mäklaren gjorde sin egen mätning..
 
jo men oftast som husspekulant så har du inte tillgång till den informationen.

"ja det gjordes nån radonmätning nån gång för några år sedan.." brukar vara det svävande svaret. ett par år gamla protokoll har oftast endast ett datum de utfördes samt resultatet.

en kortidsmätning har i princip endast sitt värde om du gör den själv och kan därmed vara säker på under vilka omständigheter den utfördes. Pratade med independia och de hävdade att resultatet kan skifta upp till 40% bara beroende på vilka vanor personerna som bor i huset har, hur ofta de vädrar, springer ut och in, håller sina dörrar stängda osv.

"kort tidsmätning" är även en rätt relativ term då det kan vara allt från ett par dagar till flera veckor.

tipsar bara om ett par "nitar" jag gått igenom på ett flertal hus.
 
instämmer i humulus tips att ta kontakt med kommunen.

miljökonteret här hemma har varit mycket hjälpsamma.

jag har fått reda på radom mätningar gjorda i hus i området jag har varit intresserad av
de har lånat ut "geiger-mätare" till mig.
de hade även en provlåda med olika typer av betong så man kunde praktiskt få en uppfattning om de olika betong typerna
har fått tillgång till deras markradon kartor
de ställde upp och fixade billigare radon mätningar i gengäld så får de en kopia av resultatet

var rätt uppfriskande att ha någon insatt att prata med som inte har så starka egenintressen. säljare, mäklare, takläggare, snickare, radonkonsulter, besiktningsmän alla har sina egna intressen..
 
Redigerat:
Gör först en långtidsmätning för att se om det de facto är ett problem med Radon. Visar den mätningen på för höga halter kontakta en riktig firma som sysslar med Radonsanering. De kan lokalisera källan och rekommendera bra lösningar.

Det är ju inte katastrofalt höga värden så du kan gott vänta på en långtidsmätning.
 
Tack för era svar, intressant och lärorikt att läsa.
Han som var här och utförde mätningen är sotare men också en s k "riktig" radonkunsult. De finns i allafall med på strålskyddsinstitutets hemsidas lista för de som gått radonutbildning och är certifierade sanerare, det är därför jag blir så förvirrad av kommunens svar. Jag borde kanske kontakta fler radonsanerare i området och höra var de tycker innan vi gör någon åtgärd?
Är det någon skillnad på sanering om det är platta eller krypgrund? Det kanske blir svårare att sätta in tex radonsug om man har platta?
Enligt han som gjorde snabbmätningen kommer radonet från marken, vi fick ett protokoll hemskickat där siffror på nuvarande ventilation, golvdrag och radonvärde redovisades.
 
och du måste ändå göra en långtidsmätning för att ha möjlighet att få bidrag från länstyrelsen. du får 50% i bidrag upp till 30 000kr så med andra ord max 15 000kr i bidrag. tips är att göra det omgående medans du fortfarande är i eldningssäsongen.
 
Håller med nyacks: Gör en långtidsmätning på direkten och ta sedan ställning baserat på resultatet av denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.