Kan det inte vara en slags "kråka" eller vad man brukar kalla det. Värmen gör att kall luft sugs in i det nedre hålet, värms upp av muren och kommer ut i det övre hålet?
 
Jag får väl testa att skjuta in en vajer och se var den kommer ut ;)
 
ok, fast med en väldigt elastisk och böjbar plåt ;)
jag ser ju nu att hålen inte går igenom helt, så då hade jag inte fattat det... Så funktionen kan jag nog inte hjälpa till med men jag skall höra mig för lite så får vi se om jag hitter på något...
 
Ja tack Anders gör det. Jag kan inte sluta tänka på varför de finns där :)
 
frjo7205 skrev:
Kan det inte vara en slags "kråka" eller vad man brukar kalla det. Värmen gör att kall luft sugs in i det nedre hålet, värms upp av muren och kommer ut i det övre hålet?
Just, om hålen har någon funktion så borde det vara den kan man tycka. Men nätet, det måste ju vara för att slippa få in eller hålla ute ohyra. Antingen så går hålet ner i grunden eller så hade förra ägarna problem med att små kruttildjur (mormors dalmål) boade i hålet. :)
 
man kanske ville inte att fluggor och annat skräp suggs i och kommer ut högre upp grillade :).
Kanske tilluft från andra rummet som bygger undertyck i andra rummet och hjälper att sprida värmen i huset? Ja, först när man börjar elda så upptäcker man fördelar med dom hemlia håll
gaia
 
Redigerat av moderator:
Efter att ha läst en del trådar angående sotare och deras besiktningar är jag rädd för att det kan ta tid att få börja elda för att se vad de har för funktion :(
Spisen har inte varit använd på evigheter, detta rum har stått ouppvärmt som något slags förråd och kanske "gäststuga".
Jag får väl ta dit en sotare som talar om för mig vad jag måste göra för att få murstocken godkänd, om det går över huvudtaget då t e x takåsen vilar på eller går igenom den.
 
Jag kan ju säga att vi hade en sotare hos oss för bara någon vecka sedan som provtryckte skorsten och granskade både vår järnspis och bakugn i bagarstugan från -24 och som inte har eldats i sedan åttiotalet i alla fall. Det var absolut inga problem, det enda han tyckte att vi skulle göra var att införskaffa ett brännjärn som saknades i järnspisen. Så alla sotare är inte oresonabla. ;)
 
Halloj igen. Inte för att jag är hundra på lösningen men jag måste ändå dela med mig lite av det jag hittat. Frjo7205 kan nog vara inne på rätt väg. Läste lite om tyska kakelugnar förra helgen och hittade vad jag tror kallades något i stil med "järnrör" rätt och slätt. Man satte nämligen in luftningsrör mellan kanalerna och ledde kall luft in i nederkant av ugnen och ut upptill för att värma bättre. Vill minnas att man i södra Sverige exprimenterade lite med detta men att det inte fick något större genomslag i Sverige (eftersom man lättare fick influenserna). Detta finns även beskrivet här: http://www.skorstensfejare.se/pub25.asp
"ÖPPEN SPIS - öppna spisar passerar den uppvärmda luften ohejdat rakt ut ur skorstenen. Verkninsgraden är därför dålig. För att höja verkningsgraden muras ibland insatser in, vanligtvis formade som U-bockade rör. När de värms upp av eld och glöd uppstår en luftcirkulation genom röret, med inblås av rumsluft och utblås av upphettad luft. Den Öppna spisen saknar i regel lucka och är sällan barnsäker." - men lägger man till lite ingenjörskonst på detta så borde även dimmensioneringen med stort/litethål påverka det naturliga drivet genom rören i samband med uppvärmning.

Det som var än roligare är att jag hittat min modell som sitter i Vardagsrummet, PH Lundgrens modell 92 från 1899. ( i boken så finns tom en bild på en sådan men den har en annan färg på glayren). Eftersom jag dessutom har lite kvar av den så får jag nog ihop hela ugnen som för tillfället har 2 varv mindre än orginalritningarna på kakelugnen!
 
En kråka verkar vara det mest troliga. Otroligt efektivt. Önskar att jag hade en :(
 
Vi har två, värmer på bättre än enbart en spis, klart mycket bättre.
 
Vi är mitt uppe i murning och skortsensarbeten. I stora huset har vi storpipa i båda skorstenarna. Våra skorstenar är inte i så bra skick. Jag var med när sotaren provtryckte.......det pyste överallt och med tanke på att grannens hus brann upp för några år sedan då det tog sig i bjälklaget mellan våningarna och en annan grannes lada brann för 2 år sedan så har man respekt för eldstäder även om man är van spis - och kakelugnseldare. Vi drar rör. Jag vill inte ha varm murstock genom två bjälklag. Det är kakelugnarna och spisen som värmer. När vi rev diskbänken som stod mot gamla vedspisen så hade bänken under förkolnat.... I bagarstugan drog vi rör från mellanbjälklagen och uppåt. Där blir muren aningen ljummen på övervåningen den är inte helt kall. Det är viktigt att man har kåpa/huv på skortsenen när man drar rör för vattnet rinner ju ner då istället för att sugas upp av bruk och tegel. Inte så kul att höra att de ska hålla i max 25 år, dåligt i ett 300-årigt perspektiv...... Nu är våra kakelugnar rivna och bara kylan ger sig så skall vedspisen muras upp. Lite bilder. Fina kakelugnen är i bitar nu och fula spisen står på gården. I spismurningen ser man flera generationer med olika lösningar på eldstäder. Den bruna kakelugnen har haft en fotogenkamin framför sig. En vanlig lösning för att använda en kakelugn som iegentligen behövde sättas om.
 
  • kakelugn stora salen.jpg
  • spis köket.jpg
  • kanaler vedspis.jpg
  • Kakelugn nedre lilla salen.jpg
Gafsan, trevligt med bilder! :) Du har säkert mer koll än mig... men är det verkligen det att murstocken blir varm som gör att det tar eld? Hur mycket jag än eldat i gamla mustockar så blir den ju aldrig het, snarare varm? Jag har ingen aning men borde inte största risken att stocken helt enkelt läcker mot bjälklaget? Vi hade också fotogenkaminer i vårt gamla hus, de kom till någon gång på 50-talet, enl gubbarna här beroende på att man ville slippa elda...
 
Att det tar eld beror naturligtvis på att det läcker. I extrema fall tar vissa material eld vid värmeutveckling. Jag och maken kör den hariga stilen efter mycket grubblande. I bagarstugan fick vi göra en låda i mellanbjälklagen runt själva skorstenen och lägga mineralull mot stocken. Annars har vi termoträ. Vi drar ny el också. Bagarstugan hade ingen el och i stora huset var variationen på ledningar mycket rik. Det tror jag är den största anledningen till bränder, att något blir fel i elsystemet.
 
När det börjar brinna i omliggande material så har man oftast eldat för starkt eller tom haft en sotbrand i skorstenen. Det senare är mest troligt. Självklart så "nöts" material ut (jmf det förkolnade underlaget som nämndes ovan) och förkolnat trä brinner bra som bekant.
Det är bra att ni är försiktiga - ingen annan kan ta dessa besluten till er och det är i slutändan viktigt att man kan mysa av sin "brasa" och inte bara se brandfara överallt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.