hej!

har ett hus som skall börja renoveras i januari o tänker riva alla väggar på suterenplan.
behöver vi bygglov eller bygganmäalan för det?
( vet faktist inte vad skillnaden e egetligen... :) )

taaack:rolleyes:
 
Och när ni söker bygganmälan, så riv för guds skull inga väggar innan ni får lov att komma igång. Räkna med att ni får besök från t ex byggnadsinspektören på kommunen. Att påbörja byggnation innan bygganmälan är godkänd innebär minst fyra gånger avgiften. Samt allmän misstro och surhet från byggnadsnämnden. Och de vill ni ju inte, ni vill komma loss.
 
Redigerat:
tack för tippset.....:)
 
Som sagts, ni behöver göra en bygganmälan. Som resultat av bygganmälan kommer dte att hållas ett byggsamråd. För att få igenom en bygganmälan så måste man presentera en kvalitets ansvarig (KA). Formellt sett så måste dte vara en certifierad person som har den rollen, men ibland kan man lyckas hävda att det man skall göra är så litet och enkelt att man som villaägare kan få vara KA själv. Men det är alltså inte alls självklart.

På samrådsmötet skall man i första hand presentera och få godkänt på en kontrollplan. Till den hör i ert fall att ni måste ha någon konstruktionsansvarig som har gjort ritningar och beräkningar på de förstärkningar ni måste göra när ni river väggarna.

Men kontrollplanen tar även upp simpla saker som hur ni skall ta hand om rivningsmaterial. Jag säger detta mest så ni kan förbereda er. Det är definitivt optimistiskt att ni skall kunna komma igång med arbetet under Januari. Kanske går om ni har en KA som vet hur det går till att snabbt få igenom ett ärende.
 
vi renoverar huset hekt själva.
mannen kan allt inom orådet.
hur fungerar det d med KA vidare?
 
Vid "enklare" byggen kan även en icke certifierad person godkännas som KA. men ni måste ändå ha konstruktionshandlingar, ritningar, hållasthetsbeäkningar etc.

Nu vet jag inte vad din man kan eller inte kan. Men att riva bärande väggar kan vara en ganska känslig operation. Varje hus är unikt, någon måste beräkna både de balkar som jag antar att ni skall lägga in i stället för väggarna, och det som ofta glöms om man inte är proffs, hur dessa balkar skall fästas in, håller grunden för den extra last som kommer från balkarna etc.

Nu har jag antagit att det handlar om bärande väggar, men när jag läser ursprungsinlägget så ser jag att det står inget om det. Vet du om någon av väggarna är bärande? Annars behövs nog ingen bygganmälan.
 
skall riva alla väggar o det finns bärande oxå bland dem......o mannen vet vad han håller på med :)
ville bara veta vad som behövs för att kunna göra det.
skall man lämna in ritningarna samtidit med anmälan?
 
P
Ni kommer bli kallade till byggsamrådsmöte och där får man presentera det hela.
OBS gör inga ändringar förrän allt är klart.. Annars kan det bli dyrt
 
Eller så känner man sig trygg i att man vet vad man gör och så väljer man att sköta sig själv innanför husets väggar.

Det myndigheten inte vet mår den inte dåligt av.
 
hade oxå lite funderingar omkring detta.....förstår inte riktigt varför måste man anmäla nånting som rör bara ens egendom.
 
Det kan bli problem när huset ska säljas om inte allt gått rätt och riktigt till.

http://www.byggahus.se/forum/juridik/107637-dolt-fel-baerande-vaegg-oeppnad-men-ej-avvaexlad.html

Jag kanske är överförsiktig, men jag skulle aldrig köpa ett hus där någon som "vet-vad-jag-gör" har rivit bärande väggar utan att följa gällande regler.

editta2990 skrev:
förstår inte riktigt varför måste man anmäla nånting som rör bara ens egendom.
Därför att det finns alldeles för många som "vet-vad-jag-gör" som inte alls vet vad de gör. :rolleyes:
 
editta2990 skrev:
hade oxå lite funderingar omkring detta.....förstår inte riktigt varför måste man anmäla nånting som rör bara ens egendom.
Andra människor skall ju också vistas i huset. Inte så kul om om huset rasar ihop när hela släkten är där på kalas..
 
hempularen skrev:
Andra människor skall ju också vistas i huset. Inte så kul om om huset rasar ihop när hela släkten är där på kalas..
Det finns förstås en problematisk gråzon men det betyder ju inte att alla ska idiotförklaras som oförmögna att flytta på en vägg.

I min värld är det pengar och tid i sjön om man vet vad man gör. TROR man att man vet vad man gör kanske man ska anlita en konstruktör, men det betyder ju inte att man behöver blanda in byggnadsinspektören.....:rolleyes:
 
mannen har jobbat inom byggbranchen i över 10 år så jag tror att han vet vad han gör.o man lämnar garanti til sina kunder ju....e det nånting annat när man håller på med sitt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.