11 005 läst · 95 svar
11k läst
95 svar
Varför oftast 78(80) grader på den termiska ventilen??
Menar du att du hade 4 graders diff när du kör på 1:an vid full effekt på pannan?CHEMAS skrev:Idag körde jag ungefär 1 timma med pumpen på läge 1 och hade:
80 grader på stigaren
80 grader i pannan
76 grader i inloppet till pannan efter pumpen och termisk ventil.
Termometrarna har några år på nacken och kan då kanske slå med nån grad, antar jag. Allt är som det är menat.
Läge 3 blev det inget av då jag glömde bort att kolla efter ändring.
Varför kör jag bara inte en runda till då så jag får höge temp än 80 grader? Jag resonerar så här:
Låt säga att det är -10 grader. Under tiden jag eldar och är på väg mot fullladdat 80 grader så shutar jag samtidigt ut en massa värme. Får samtidigt tillbaka i botten av tanken och då borde bottentempen i tanken genast bli förstörd. Jag kan ju stänga men shunten under tiden jag laddat hela tanken men nej tack. Låt säga att jag laddar 90-95 grader från början så behöver jag inte ladda hela tanken och då blanda ut mitt nyvärmda vatten med kall radiatorretur.
Jag ska ta och försöka kolla exakt vad jag har för temp vid läge 1 och 3 i morgon. Man ska ju givetvis inte riskera att pannan kokar. Då får man höja ett steg på pumpen så att den trycker undan det varma vattnet. Jag tänker hejdlöst här. Har svårt att se något annat framför mej än just min egen teori. Men jag ska prova mera. Förstår vad du menar med biltermostaten.Håller med dej. Den är ju tänkt att hålla en jämn temp, men är vattenpumpen dåligt utväxlad för att någon satt på världens största remskiva så går vattnet runt väldigt sakta och rikerar kok då också. Men som sagt jag ska prova och se. Ska ev också beställa en annan termostat till min laddkrets. Har jag verkligen fel så ska jag klart och tydligt berätta det här inne så att jag inte lurar någon._ap_ skrev:om panntempen skilljer mycke mella lägena på pumpen har man antingen långa ledningar till laddpaketet eller felaktig funktion på laddpaketet.
Förstår ditt tänk men tror att "trycket" har mycket liten betydelse för siktningen
men att däremot köra på läge ett och kanske riskera lokala kokningar är nog värre.
Laddpakete ska ju funka som en biltermostat, samma temp oavsett lite eller mycke gas.
Hög laddtemp tror jag alltid är bra.
Är helt såld på min Laddomat som jag inte ens visste fanns förräns det satt en i mitt pannrum. Har försökt sälja in prylen till bekanta med gammelmodiga system men haft svårt att förklara principen för dem, det finns gott om utrymme för tankekullerbyttor. Mats757 förklarar som vanligt bra men Termovar-bladet var ändå ett strå vassare... Nu utskrivet och ska avhandlas med nyfiken kollega över fikabordet i morgon.
(Ännu mer offtopic kanske men är Termovar och Laddomat helt jämförbara produkter? Prismässigt? Erfarenheter BORTOM att den man själv använder/säljer automatiskt är den bästa?)
Nåväl! Till topic! Själv använder jag 78 termostaten och önskade mig i början en högre laddtemp. Har sedan kommit underfund med att jag oftast klarar mig fint med den mängden lagrad energi i tankarna som 80 motsvarar. Vid behov så har jag ju bara att lassa in ett ilägg till så överladdar det ett varv till. Kommer jag i framtiden till den situationen att jag ofta behöver lagra mer energi (vilket jag snart gör, lider av byggbacillen... ) så kommer jag snarare att lösa det med större tankvolym istället för högre laddtemp, mycket för att hålla ner förlusterna som avgjort ökar med högre temp. Marginalerna krymper ju dessutom, det är ju inte så hemskt att råka elda "lite för mycket" heller då steget från 80 till kok är ganska långt i eldningstid räknat, åtminstone på min anläggning. Värmen in till kåken eller varmvattnet bryr sig ju inte om tanken håller 80 eller 98. Flödet från acktanken spelar ingen roll, det är mängden energi som förbrukas som räknas.
Väl? Har jag fel?
(Ännu mer offtopic kanske men är Termovar och Laddomat helt jämförbara produkter? Prismässigt? Erfarenheter BORTOM att den man själv använder/säljer automatiskt är den bästa?)
Nåväl! Till topic! Själv använder jag 78 termostaten och önskade mig i början en högre laddtemp. Har sedan kommit underfund med att jag oftast klarar mig fint med den mängden lagrad energi i tankarna som 80 motsvarar. Vid behov så har jag ju bara att lassa in ett ilägg till så överladdar det ett varv till. Kommer jag i framtiden till den situationen att jag ofta behöver lagra mer energi (vilket jag snart gör, lider av byggbacillen... ) så kommer jag snarare att lösa det med större tankvolym istället för högre laddtemp, mycket för att hålla ner förlusterna som avgjort ökar med högre temp. Marginalerna krymper ju dessutom, det är ju inte så hemskt att råka elda "lite för mycket" heller då steget från 80 till kok är ganska långt i eldningstid räknat, åtminstone på min anläggning. Värmen in till kåken eller varmvattnet bryr sig ju inte om tanken håller 80 eller 98. Flödet från acktanken spelar ingen roll, det är mängden energi som förbrukas som räknas.
Väl? Har jag fel?
Vi har nog alla rätt på sätt och vis för ingen av som har likadana anläggningar
och därmed är det väldigt svårt att jämföra.
Själv har man lessnat på ved och eldar nu mera flis, DRÖMMEN är allt jag säger
värme i överflöd oavsett flöden och laddtemper
och därmed är det väldigt svårt att jämföra.
Själv har man lessnat på ved och eldar nu mera flis, DRÖMMEN är allt jag säger
värme i överflöd oavsett flöden och laddtemper
Att kalla rökgaser ger dålig verkningsgrad kan jag förstå. Dock förstår jag inte hur för varma kan försämra. Det enda jag kan se är att draget blir för stort och risk för brand. Det kan väl avhjälpas med en dragbegränsare? Man borde väl kunna bromsa draget med rökgasspjället, samtidigt som gastempen sjunker? Håller sej sen pannan inom arbetsområdet på rökgastemperaturen så kan det inte vara annat än lugnt.2an skrev:
Termovar är billigare än motsvarande Ladd21, nu har dom ju kommit med en ny som jag inte vet pris på.
Har installerat både 21 och termovar och tycker termovaren är bättre på hålla tempen på samma nivå under hela eldningen, vill inte skena iväg när botten börjar bli varmar.
Har installerat både 21 och termovar och tycker termovaren är bättre på hålla tempen på samma nivå under hela eldningen, vill inte skena iväg när botten börjar bli varmar.
Jo det är nog så och Laddomat har blivit mer en produktbeskrivning eller vad man kan kalla det än modellnamn av en tillverkare på ett laddpaket. Sätt i en Laddomat så blir ditt system bäst! En universalpryl som kanske passar dom flesta. Är ju perfekt. Säljer ju hejdlöst! Den funkar, dom behöver inte krångla. Men att deras termostater och pumpläge är optimalt tvivlar jag på._ap_ skrev:
Här finns en liten film hur termovar fungerar
http://www.baxi.se/visa_filer.asp?kategori=10
Klicka på termovar funktionsdemo
http://www.baxi.se/visa_filer.asp?kategori=10
Klicka på termovar funktionsdemo
Om jag visste vad jag vet idag..._ap_ skrev:
Om jag jobbade där jag jobbar nu...
Om jag visste att jag skulle få tillgång till obegränsade mängder gratis torrflis...
Jaja, får fatt i en hel del ved på jobbet oxå. När jag tänker efter har jag bara bränt ca 1 kubik av min "egen" ved hittills i vinter...
Tackar, precis sådana erfarenheter jag eftersökte! Vill ju inte pracka på någon något bara för att jag använder en dylik.Skulle det finnas ett bättre alternativ out there så bör ju det provas istället._ap_ skrev:
Stort tack! Tydligare och mer pedagogiskt kan man inte begära! Grundskolevibbar...Andreas_Hansson skrev:
Kalla rökgaser är inte dålig verkningsgrad, tvärtom, ju kallare rökgaser, desto mer värmeenergi stannar i det uppvärmda vattnet. Man skall skilja på temperaturen vid förbränningen och hur resultatet av denna tas tillvara. Förbränningen i sig är bättre vid höga temperaturer, men i moderna pannor sker förbränningen först och sedan suger man värmen ur resultatet s.a.s.CHEMAS skrev:Att kalla rökgaser ger dålig verkningsgrad kan jag förstå. Dock förstår jag inte hur för varma kan försämra. Det enda jag kan se är att draget blir för stort och risk för brand. Det kan väl avhjälpas med en dragbegränsare? Man borde väl kunna bromsa draget med rökgasspjället, samtidigt som gastempen sjunker? Håller sej sen pannan inom arbetsområdet på rökgastemperaturen så kan det inte vara annat än lugnt.
Däremot kan alltför låga rökgastemperaturer ge kondens i skorsten etc...men det är en annan sak
Höjer man ladd tempen i en panna med omvändförbränning så skall även förbränningen justeras in igen det är inte några jätte stora vinster men karaktären på gengasen kan ändras rätt mycket med några °C i ändring på pann temperaturen.
Sen blir det på alla pannor precis som 2:an skrev högre rökgaser med högre vatten temp i pannan kanske inte så stora skillnader här heller men det säger sig självt att hetare vatten inte kan kyla rökgaserna lika effektivt iom att konvektions ytan är den samma.
Sen blir det på alla pannor precis som 2:an skrev högre rökgaser med högre vatten temp i pannan kanske inte så stora skillnader här heller men det säger sig självt att hetare vatten inte kan kyla rökgaserna lika effektivt iom att konvektions ytan är den samma.
Jo men å andra sidan blir ju tempen normalt sett högre först andragången det går genom pannan så det är inte under hela eldningen det blir för hög temp om det är en vanlig laddomat 21 med 78° termostat i..CHEMAS skrev:
Båda kompisarna som kör laddomat 21 får tank tempen runt 80-85° med 78° termostat o pumpen på 2:an men vill dom ha högre temp i tanken måste det gå via pannan ett varv till, Laddomaten stänger då bypass kretsen..
En kör med Calmar v33 o den andre Ctc v35