Är det någon som vet var man kan köpa Finsk snöbollsbuske i Norrbotten eller kanske via postorder från någon annanstans? Eller finns det rentav någon vänlig själ som kan tänka sig ta sticklingar från sin egen snöbollsbuske och sälja till mig?
 
Jag blev nyfiken, eftersom jag inte hade hört talas om den här finska varianten av snöbollsbuske, så jag googlade litet och hittade en bloggare som säger sig ha köpt den:
http://www.korsord.se/medlem_blogg.aspx?blogid=2570&userid=186958

Du kanske kan kontakta henne och fråga var hon köpte den...
Annars hittade jag också en artikel från förra året i Aftonbladet där det står att den finska snöbollsbusken börjar bli vanlig hos trädgårdshandlare i Norr- och Västerbotten, så du kan kanske fråga runt bland handlare i din närhet. Om ingen råkar ha den kanske någon är villig att ta hem den.

I någon artikel står att den finska snöbollsbusken (Viburnum opulus ”Pohjanneito”) är mindre känslig mot ohyra än de vanliga snöbollsbuskarna och det är ju najs. Jag hade snöbollsbuskar i vår förra trädgård och de blev eländigt drabbade av bladlöss nästan varje år.
 
Tack för tipset.

Har mailat bloggaren och hoppas på att det ger positivt resultat.

Har tidigare hört av mig till ett ställe i Finland som har buskarna, men där gick det inte att köpa via postorder. Sen har jag ringt en stor handelsträdgård i Boden, men dom hade inte alls sådana buskar. :( Verkar inte sådär plättlätt att få tag på buskarna. Hoppas att jag har mer tur med bloggaren. :)
 
Hej,
köpte två snöbollsbuskar på K-rauta i Ylitornio, den tredje från en handelsträdgård från Boden som brukar sälja bl a utanför Coop arena i Luleå under sommarmånaderna. Annars vet jag att de har sålts på Rutviks handelsträdgård samt Blomsterlandet i Luleå.

Lycka till, de blommar finfint!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.