konichiwa girl skrev:
Jag tycker att den köksinredningen ser väldigt tidstypisk ut! Var rädd om den. :) För att ge något förslag kan det ju kompletteras med några öppna hyllor eller enkla väggskåp som likt skafferiet (?) går ända upp i taket.
Det skulle jag också föreslå :). Tapetten på köksväggar passar till ingenting. Bäst att täcka över med skåp eller måla över med varmvitt färg. Skåpet som hänger över diskmaskinen skulle jag flytta tillbaka till sin plats bredvid skafferiet. Den roströda väggpanel mellan golv-och hängskåp skulle jag byta mot vit kakel -...den gamla kakel finns kanske under panellen?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Nåt av de etablerade köksföretagen säljer nya vinklade 50-talsskåp. Ska se om jag kommer på vilket.
 
http://www.kvanum.se/product.asp?lang=1&productId={19A8945A-EE7B-4D9A-8689-D868A74F7CD2}
 
Det är en väldigt fin köksinredning och jag håller med om de förbättringar som föreslås. Färgen på skåpen skulle kunna vara original. Väldigt typisk 50-tal i varje fall. Vore det mitt kök skulle jag behålla skåpens kulör och anpassa resten efter den, och sedan återställa detaljer till stilren 50-tal. Det som inte är original är :
1) knopparna
2) panelen (varken den röda kulören att ha panelat är typiskt för den tiden.)
3) turkost inne i skåpet:(
4) tapeten
5) placeringen av skåpet med skjutdörrarna.
6) bänkskivan

Lådhandtagen skulle möjligtvis kunna vara de gamla.

Om det vore mitt kök skulle jag byta bänkskivan mot gammaldags perstorpsskiva och samtidigt höja arbetsytan så att den kommer i höjd med spisen.

PS. "Pinebar" på detta forum har en fin gammal "gör det själv-bok" om hur man sätter upp masonit. Om det blir aktuellt för er del, så kanske ni kan be honom kopiera.....
 
Redigerat:
Snygg tapet! Ja, jag menar inte kökstapeten, den bidrar inte med något positivt. Bort med den och ny färg på panelen (kanske grått) så kommer den pastellgula färgen till sin rätt. :)
 
Vet du Sommartorparn, jag tror faktiskt att den där turkosa färgen är målad inne i vårt skåp också. Snabelbeslagen är jättefina, jag hade sådana i min funkislägenhet tills de renoverade den och bytte ut dem mot nya, som förstås inte var lika bra (skåpen började glappa). Tyvärr kom jag mig aldrig för att be om dem, och det har grämt mig sedan dess. Jag hade nog en byggnadsvårdsådra redan innan jag började intressera mig för det. :)
 
Jo, vardagsrumstapeten är jättesnygg!

Bort med panelen i hela köket tycker jag. Panelen har troligtvis tillkommit vid en renovering när man har försökt göra köket mera "allmoge". (Samtidigt med porslinsknopparna på skåpen)
Målad masonit är grejen! + Kanske någon läcker tapet i mathörnan?

Här finns en sajt med gamla tapeter. Finns många läckra 50-talsmönster som ni kan inspireras av. Som ni ser är färgkombinationen grått med citrongult väldigt vanligt. Jag tror det går att hitta nytillverkat i den stilen också.....

http://www.interior1900.com/kategori.php?kategori_id=9
 
konichiwa girl skrev:
Vet du Sommartorparn, jag tror faktiskt att den där turkosa färgen är målad inne i vårt skåp också. . :)
OK, den turkosa färgen kanske är gammal. Men har svårt att tro att skåpen i så fall var gula. Den kombon känns inte rätt, bara......
 
skåpet ovanför diskmaskinen ska nog sitta där eftersom diskbänken är där och enligt grannarna så har det inte byggts om nått sen 50talet det är bara målat och tapetserat. men mycke bra ideer från alla och jag tar gärna emot mer!! vi vill bygga gåin skafferi om någon har ett sånt hemma och har bilder både från in och utsidan så skulle det vara mycket bra.
 
Så ser det ut hos oss också - det enda väggskåpet var över diskbänken och på motsatta sidan fanns en rad med bänkskåp.

Kollade igenom mitt lilla bildarkiv och tyvärr har jag ingen bild på någon skafferiexteriör. Tyvärr, för skafferiet som bild 1 och 2 kommer ifrån är jättefint. Har fönster och allt. :) Men bifogar interiörbilder, den tredje kommer från hälsingegården Ol-Ers.

I vår bagarstuga har vi ett mindre skafferi, fortfarande en variant man kan kliva in i, men det är inte sådär överdrivet stort. Den har skjutdörrar och infällda "skålhandtag", det är liksom en U-formad inåtgående kupa. Vet inte hur jag ska beskriva det riktigt... Det byggdes någon gång på 30-talet eller tidigt 40-tal.
 
  • skafferi1.JPG
  • skafferi2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skafferi3.JPG
hillbilly6 skrev:
skåpet ovanför diskmaskinen ska nog sitta där eftersom diskbänken är där och enligt grannarna så har det inte byggts om nått sen 50talet det är bara målat och tapetserat. men mycke bra ideer från alla och jag tar gärna emot mer!! vi vill bygga gåin skafferi om någon har ett sånt hemma och har bilder både från in och utsidan så skulle det vara mycket bra.
OK, du har nog rätt om skåpets placering med tanke på att vasken sitter där. Det var nog kylskåpet som lurade oss att tro att skåpet satt lite konstigt. Det skulle mycket väl passa med ett sådant skåp (eller liknande) t.h om skafferiet också.
 
moix skrev:
Här finns också nyproducerade 50-talskök:[länk]
Himla kul att det finns i nyproduktion! (Samtidigt som sådana kök fortfarande rivs ut och skickas till tippen, för att ersättas med trendigt foliesmäck......)

På den här sajten finns många bra bilder på detaljer och även färgprover som ni kan ha nytta av.

Om ni vill komplettera med nya skåp så borde ni kunna hitta på Blocket.
 
funderingarna om att bygga et likadant skåp finns där men jag måste bestämma hur skafferiet ska se ut först...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.