Jag har ett hus från -49 som tidigare varit ett flerbostadshus (hela 2 lägenheter;)).
Det nedre köket har kvar sitt fina masonittak med fasade kanter. Köket var tyvärr alldeles för litet för en "modern" familj varpå vi rev väggen in till matsalen för att på så vis få ett större sammanhållet utrymme för både lagning och ätning.
Men men men taket är ju inte masonit i matsalen, så klart, utan treetex (förmodar vi). Vi vill gärna fortsätta med masoniten in till matsalen men hur får vi dessa snygga fasar utan att skivan fransar till sig?

Alltså, hur fasar man masonit?
Jag har hört att det finns nån speciell hyvel för ändamålet men hur få tag på en sån? Eller finns det ett enklare sätt? Kanske med moderna power tools?:D
Tacksam för hjälp.
 
Det fanns en speciell hyvel som man använde. Hyveln var i trä, som en liten rubank. Undertill hade den ett mothåll (ungefär som en list utefter hyveln) som följde masonitskivans kant. Hyvelstålet var snedställt och man hyvlade alltså fram fasningen på det viset. Jag har en sådan hyvel och ska örsöka ta en bild av den imorgon.
 
Tyvärr så försvinner alla gamla fina verktyg. Jag var på jakt efter en speciel hyvel som fanns förr för att hyvla ner kantband på laminat. Bänkskivor etc. Dom var tydligen för bra. Resultatet vart bättre än de fabrikshyvlade kanterna.

Men om kanterna bara ska fasas av, inte ha en speciell vinkel. Då går det lika bra med ett sandpapper.
 
Hoppas det går bra med fotograferandet, Kurtivan. Är mkt intresserad av att se en sån!

Det ska vara hyfsat skarpa kanter och de går längs med hela skivan, runt hela skivan. 45 grader kanske och möter nästa skivas som också är fasad. Ska se om jag hittar en bild...
Hittade 2 bilder där man ser ganska lite men ändå får ett hum.
Riktigt surt att verktyg försvinner.
 
  • DSCF1264.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF1285.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer bilder på hyveln, hyveln har en stämpel "MASONITE-HYVEL" samt ett patentnr. Ställbar fals och ställbar vinkel på hyvelstålet.
 
  • IMG_1244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med lite vilja och en fräs borde det inte vara allt för svårt att tillverka en själv. Hyvelstål finns ju på hyllan hos de flästa järnhandlare.
Å andra sidan borde du kunna använda fräsen till din fasning. Om det frasas i kanterna, snussa med ett fint sandpapper.
Om det blir mindre urslag, fyller färgen det.
 
Snygg hyvel! Riktigt häftig. Får väl se om man kan hitta nåt sånt inom snart framtid, kanske på loppis eller liknande.
Annars är ditt tips, blåhaken, inte alls dumt. Tack för det!

Vi får se när det blir aktuellt med skivorna, vi har en del planering att göra samt en hel del rivning och sen uppbyggnad kvar:D
Nåt särskilt man ska tänka på med maoniten när man ska ha upp den? Jag såg i nån tråd att man skulle vattna skivorna före uppsättning. Stämmer det? Nån som har koll?
 
Mycket stilig hyvel! Värmer en gammal mans hjärta. :)
Ja det är riktigt, masoniten skall blötas (vattnas) innan uppsättning. Tyvärr har jag aldrig gjort det själv så jag är inte säker på hur man gör. Har dock för mig att skivorna skall ligga och att man vattnar på varje skiva och lägger de på varandra.
imported_byggare kan säker det här mycket bättre.
 
Jag har också en typ av masonitehyvel, men denna verkar vara för att "skärfla", dvs tunna ut masonitkanten för att kunna göra en osynlig överlappsskarv. Se bild.

Du kanske kan använda en sådan här?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=124005
Den fasar båda sidor av kanten på skivor 12-25mm tjocka, men du behöver ju bara använda ena skäret.

Angående förvattning:
Saxat från http://www.hallahus.se/stilhistoria/pdf/masonite.pdf

"Innan användning måste skivorna blötläggas,
annars slår de sig med tiden. Blötläggningen kan
utföras genom att ytan fuktas med en blöt trasa
eller en piassavakvast så att man får en jämn
vattning över hela ytan. Skivorna fuktas med
vatten på den rutade s.k. virasidan, och plattorna
lagras sedan med dessa sidor mot varandra under
48 timmar. Vid fuktningen sväller plattorna,
men sedan de spikats upp torkar de och krymper
sig helt släta."

Detta gäller väl främst om man sätter upp hela skivor. Om man sätter upp mindre skivor är det inte lika noga. Masonite finns ju också i tjockare dimensioner, vilket minskar sladdret.
 
  • IMG_4626.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns fashyvlar för gips. Liknande den på Jula. Men den fasar bara ena kanten. Skäret är ett gips (rak) blad. Kanske funkar. Men man får nog byta blad ganska ofta.
 
Jag har också en sådan liggande någonstans, som Kurtivans. Det är nog inte lika smidigt, men nog skulle du kunna använda en överhandsfräs?
 
Jag kan rekommendera boken "MASONIT De oanade möjligheternas material" av Jonas Fröberg, utgiven av Byggförlaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.