Jag har just monterat altandörrar. SP Classic. Inget handtag finns utvändigt, men ett vred sitter fabriksmonterat på insidan. Nöjer sig försäkringsbolagen med denna lösning eller måste jag byta ut/komplettera med något?
 
sådan lösning är o,k men byt ändå ut mot ett riktigt assa lås in och utsida.
ta med husnyckeln till låssmed,och beställ ett lås med samma nyckel som till övriga huset.
 
Det där med lås på insidan av altandörrar har jag aldrig riktigt fattat. Okej att vitsen är att eventuell tjuv inte ska kunna öppna dörren efter inbrottet och därmed ha svårigheter att få ut grejerna.

Men de som jag har sett som har sådana lås ändå låter nyckeln sitta i låset. Av praktiska och ev utrymningsskäl. Eller så hänger nyckeln på en krok bredvid dörren för att man ska slippa hämta den när man ska ut på altanen. Då faller ju hela vitsen. Hur lätt är det inte att glömma ta bort nyckeln när man reser bort.

Det är precis som de låsbara fönster som vi har är på kontoret. Eftersom alla öppningsbara fönster på bottenvåningen anses som utrymningsvägar så måste nyckeln sitta i... Öh, ok...?
 
Håller med it-snubben. Lås invändigt är lika dumt som låsbult till fälgarna.
 
Man lämnar inte nyckeln i låset om man har fattat.
Brinner det slår man ut fönstret. Självbevarelsedriften är rätt stark. Hur skulle man göra i ett rum utan altandörr?
 
Man öppnar fönstret.
 
själv så har vi en nyckel i altandörren när vi är hemma men inte när vi är borta, samt så vet man vart ens husnyckel är
 
it-snubben skrev:
Man öppnar fönstret.
Touché! :D

Men när det brinner i röven, slänger man en stol genom fönstret och hoppar ut.
 
Johan Gunverth skrev:
Men när det brinner i röven, slänger man en stol genom fönstret och hoppar ut.
Att klättra genom ett trasigt fönster har goda förutsättningar att bli en fantastiskt blodig historia.
Hellre tio inbrottssjuvar i huset än att en i familjen inte kommer ut vid eldsvåda. Barn har inte alltid kapacitet att ta sig ut genom eller ens att krascha fönstret.
 
Johan Gunverth skrev:
Touché! :D

Men när det brinner i röven, slänger man en stol genom fönstret och hoppar ut.
jag tror inte jag klarar slå ut ett treglasfönster med en vanlig köksstol av trä. Sånt gör man bara på en aktionfilm :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.