jag har samma trista erfarenhet som trådskaparen. som jag ser det kan man inte svara på ettt mail lär det inte bli mkt av snickrandet heller.
så svarar dom inte går dom bort.
 
Mitt första inlägg...

är egen snickare på mindre ort. jag tycker om att få mail. Om mailen är "otydliga", dvs innehåller fler frågor ifrån min sida än vad kunden har, då svarar jag med mina frågor till dem, och med tilläget att det är för vag information för att kunna göra en rättvis "offert".
jag ser gärna att man kan ses på plats. då även på kvällar och helger, det har jag inga problm med.
efter en kontakt på plats, får kunden gärna ett skriftligt, skickat papper, eller mailledes, vilket som passar dem bäst. . Men det är alltid bra att ha papper på vad som skall göras etc.

Som jag ser det.. varför ens ha ett "kontaktformulär" på hemsidan om du ändå vill svara , som "standardmallen som någon här över skrev..."

jag kan tänka mig att " -du får ingen ny chans till en första kontakt", om nu den första kontakten från kunden är just ett mail. de kanske inte "törs ringa" så är det den personens första kontakt. blir det inget mail svar, blir det troligen inget telefonsamtal, eller tvärtom om du ringer först o vill ha mailsvar...

Nu skall jag inte bli långrandig.
med sunt förnuft, överlever man förmodligen rätt länge, även vid snålblåst/kristid.

// staffan;)
 
Maila på bara, men ni ska nog inte förvänta er svar inom en timme eller två. Man sitter ju inte på kontoret hela dagarna. :D
 
Du vet att det går att kolla mail med mobilen? Går till och med att få den att pipa till när ett nytt mail kommer in. :rolleyes: :D
 
sandhall skrev:
Du vet att det går att kolla mail med mobilen? Går till och med att få den att pipa till när ett nytt mail kommer in. :rolleyes: :D
Japp, jag har en touch pro så jag är mycket medveten om det. Dock blir kunderna så griniga när jag står och mailar istället för att producera ;)
Jag föredrar att röja av sånt när jag kommer hem.
 
Rätt roligt att läsa denna tråden, vissa verkar vara helt bakom flötet. Att inte ens kunna svara på ett mail är ren och skär lathet. Skiter det också i att svara i telefonsamtal dagarna i ända? Känns inte riktigt som dem personerna lever i dagens samhälle 2009. Jag kan förstå att man inte kanske alltid kan svara på mail inom en timme eller två. Men att sätta sig ner och i alla fall skicka tillbaks ett standardsvar borde alla med lite service känsla kunna klara av.

Sedan är det väl inte det lättaste att ge en offert per mail med tanke på att säkert många privatpersoner har förberett olika till exempelvis elektrikern, dåligt dragna ledningar innan, husets konstruktion och alla andra saker som inverkar på hur lätt/svårt jobbet blir.

Men att skicka iväg ett mail med ett ungefärligt pris där man klart och tydligt påvisar att beräkningen är gjord utefter de här och de här premisserna och det kan ändras beroende på hur det ser ut på palts så att säga, det borde än femåring klara av. Sen skriver man bara att om de vill ha ett mer utförligt pris så får de ringa och det får eventuellt bokas ett förbesök för att kolla upp det på plats.

Går lätt att knapra ihop några standardmodeller av mail där man bara ändrar kortare stycken och det tar inte mycket tid att göra. Själv är jag mycket för mailkontakt eftersom då får man sig en uppfattning om företaget innan man ringer, hur seriöst det verkar vara och så vidare. Själv är jag väldigt öppen, verbal och på inga sätt blyg men jag gillar inte att ringa till helt okända människor på en knastrig linje med någon som står med en rörsåg i ena näven, på andra sidan luren. Jag föredrar att ta en första kontakt per mail innan jag går vidare.

Jobbar själv inom industrin och där sker offerter, företagskontakter och så vidare mycket per mail. Man har helt enkelt inte tid att prata i telefon dagarna i ända därför är mailen helt underbar för då tar man tid att svara när man har några minuter över mellan de hektiska "passen" så att säga. Att många hantverkare inte har anammat det tycker jag verkar mycket konstigt. Själv tycker jag det är perfekt att skicka svara på mail på exempelvis lunchen efter man har ätit klart och då man sitter och gäser en stund.

Jaja, nu ska jag inte tjata mer här. Få de nu inte till att jag klagar på varenda hantverkare bara, det finns många bra. Menar bara på att det vissa saker kanske bör ses över om man tycker det här med mail kontakt verkar jobbigt och så vidare. Känns lite som en bonde som inte har hört talas om vad GPS är och kör vidare i sitt som fungerat i alla år. Kanske dålig jämförelse men jag är trött idag...
 
Redigerat:
Begärde offert på en utbyggnad i våras. Ringde flera firmor som skulle höra av sig. Några kom och tittade och skulle höra av sig med offert.
Dom fick ritningar och jag hade tydligt sagt vad dom skule och inte skulle göra.
Inte en offert har kommit..
Och nu kommer rotavdraget och jag antar att det inte gör det lättare att få tag på snickare.

Nej skall jag anlita någon hantverkare i forsättningen så blir det utlänskafirmor.
 
Det finns en plattsättare i mina trakter som en gång i månaden sätter på sin mobil och lyssnar av den i ett par minuter, sen har han jobb för hela nästa månad och mer därtill.
Vad får man fram av det?
1. Det finns för få företagare inom hans bransch?
2. Han är mer yrkesskicklig än andra firmor?
Vem ska man skylla detta på? Han jobbar 24/7 så man kan inte påstå att han är lat eller slarvig.. skall han få något gjort alls på fältet kan han inte bo i telefonen eller i datorn som annars blir fallet. Många bra byggfirmor etc etc borde vid en viss tillväxtpunkt anställa en person att ta hand om kunderna. Däri kan nog problemet ligga,, anställda kostar,, eller? Vad tror ni:)
 
Haha.. Jag vet inte om det beror på att jag och min sambo kanske ser unga & oseriösa ut, men EN ENDA av de hantverkare vi varit i kontakt med angående vår renovering har varit intresserade och till och med hört av sig tillbaka! All heder åt honom! Och då tänker säkert ni att de var väl fullbokade, men jag blev avvisad innan jag knappt hann ställa frågan.. bläää! Men med risk för att låta fördomsfull, jag är en tjej på 23 år, det känns inte som jag tas på allvar av alla "tuff kille"-mentalitets hantverkare......? Kanske bara är jag som inbillar mig, men det känns hopplöst! Specielt eftersom det bara är jag som har tid att kontakta (alltid via telefon) folk vi vill anställa.. :(
 
Å vad gällde det för renovering min sköna dam? :)
 
sobel_12 skrev:
Haha.. Jag vet inte om det beror på att jag och min sambo kanske ser unga & oseriösa ut, men EN ENDA av de hantverkare vi varit i kontakt med angående vår renovering har varit intresserade och till och med hört av sig tillbaka! All heder åt honom! Och då tänker säkert ni att de var väl fullbokade, men jag blev avvisad innan jag knappt hann ställa frågan.. bläää! Men med risk för att låta fördomsfull, jag är en tjej på 23 år, det känns inte som jag tas på allvar av alla "tuff kille"-mentalitets hantverkare......? Kanske bara är jag som inbillar mig, men det känns hopplöst! Specielt eftersom det bara är jag som har tid att kontakta (alltid via telefon) folk vi vill anställa.. :(
Att du är en ung tjej tror jag inte spelade in , attityden/jargongen man dragit på sig, (som en förkylning) drabbar alla kunder..
Känner man att man inte hinner med så avvisar man ofta halvvägs i en mening..
 
Oavsett om man inte har lust eller hinner med så borde man ändå kunna ge ett trevligt bemötande och en förklaring varför det inte är intressant. Om det någon gång blir så dåliga tider så att hantverkare har ont om jobb så kommer troligen de firmor som bemött sina kunder, även de man fått avvisa av någon anledning, på ett bra sätt vara de som klarar sig bäst.
 
mr_bygg skrev:
Oavsett om man inte har lust eller hinner med så borde man ändå kunna ge ett trevligt bemötande och en förklaring varför det inte är intressant. Om det någon gång blir så dåliga tider så att hantverkare har ont om jobb så kommer troligen de firmor som bemött sina kunder, även de man fått avvisa av någon anledning, på ett bra sätt vara de som klarar sig bäst.
Visst är det så, men att bli avvisad kan kännas förolämpande för en kund, hur artig och len i truten man än varit,,

Åtminstone kan jag känna så när jag letar hjälp, och inte hittar den direkt, men oftast har man letat på fel ställe, vid fel tidpunkt bara...
Och man kan egentligen blivit korrekt bemött, men varit så inställd på att "här kan de fixa det jag behöver", men så blev var inte....
 
Jag jobbar extra i butik, så jag vet allt hur man ska bemöta kunder.. Och de hantverkare jag varit i kontakt med borde gå en kurs i "hur man bäst tackar nej till ett erbjudande" :p
Varför spelar det någon roll vad för typ av renovering man ska göra? Jag har ringt och frågat om hjälp med golvläggning, dra om el, bygga kök, fixa snett golv m.m... Visst att vi bor i en liten stad, men jag har varit i kontakt med både lokala och Norrköpingsfirmor.. och en enda som sagt ringde tillbaka om ville hjälpa till!
 
Låter helt otroligt om det nu är sant.
Ett dilemma är i allafall i min branch (elektriker) att det kommer telefonsamtal ,och mail om olika saker som privatpersoner vill ha pris på.
Man försöker att uppnå kundens begäran för det mesta.
Men... För att ta fram pris på jobben tar tid (ej debiterbara timmar)
Detta medför att man måste förankra sig att kunden visar intresse och menar allvar med sina renoveringsprojekt och kommer med hyggliga förutsättningar för att kunna ta fram rätt och riktigt pris.
När det gäller renoveringar av befintlig anl. måste man för det mesta gå igenom på plats....




Om man upplever byggbranchen som ett enda stort problem vad gäller olika yrkesgrupper vid renrenovering / nybygge vad gäller olika problem, föreslår jag en totalentreprenads lösning .
Då håller ev Snickaren i sammordningen och man kan själv luta sig tillbaka och endast betala en slutkund som du fått ett pris av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.