Var hemma hos min Brorsa som nyligen köpt ett Älsbyhus.
Huset har radiatorer överallt utom i badrummet och har en frånluftvärmepump (antar att det är standard) Dock så tycker jag det var väldigt golvkallt i alla rum, det var dock -15 ute men är det så att det blir väldigt golvkallt på vintern i älvsbyhus?
Någon som har liknande erfarenheter? är det något de kan göra åt det?

mvh /T
 
Det är golvkallt i alla hus med radiatorer, torpargrund och frånluftssystem för ventilation...

Det får man leva med!

/ Magnus
 
Är det minus 15 blir det rätt kallt överlag - även på golvet. På jobbet t.ex. måste jag ha på mig en yllefilt nästan jämt (trots långkalsonger) och när det blir under minus 15 tar jag även med min extra kupévärmare. Annars går det ej att jobba! Så jag tycker vårt hus är varmt, trots torpargrund. :)

Har de stängt friskluftsventilerna? För man behvöer bara ha EN öppen för att det ska vara tillräckligt för hela husets ventilation! Åtminstone vi som har ca. 100 kvm nere. Det kan ju hjälpa något...
 
mitt gamla boro hus ( torpargrund ) var iskallt på vintrarna.
och min polare med smålandsvillan har samma problem.
så hus utan golvvärme,där blir tofflor ocu filt obligatoriskt.
bara för att spara några kronor vid inköp,så fryser man hellre livet ut i sitt nya hus.
 
nybyggd skrev:
så hus utan golvvärme,där blir tofflor ocu filt obligatoriskt.
Eller så gör man som engelsmännen och lägger heltäckningsmattor i alla rum (inkl badrum)
 
Det är nog inte så enkelt att säga att hus med torpargrund har kalla golv. Vårt Hjältevadshus, byggt 08, med oventilerad torpargrund har inte kalla golv, trots att vi av olika skäl valde att värma huset med radiatorer istället för med golvvärme. Känslan av kalla golv har vi inte. Trots temperaturer under -10 grader ute de senaste dagarna har inte golven upplevts som kalla. Och tempen i krypgrunden går aldrig ner under 0 grader.
 
vovlo.
Fan riktigt äckligt är det heltäckningsmattorna i badrummen som de har england :)
 
Vi har byggt Smålandsvillan med en modern typ av torpargrund, sk. varmgrund, som är helisolerad utan ventilation. Vi har aldrig kalla golv, trots temeraturer ned emot -30 grader.
Har vi kallt inomhus så blir självklart golvet kallt. Men golvet påverkas aldrig av utetemperaturen i och med att grunden är isolerad, och dessutom är golvbjälklaget väl isolerat.

Har man som någon nämnde innan väldigt mycket ventilation igång, så att det blåser in massa kall luft så blir självklart golvet också kallt (där det blåser). Men ser man bara till att ha det varmt inomhus och inte en massa kalldrag så bör golvet också förbli varmt. Innetemperaturen värmer alltså upp golven, oavsett om du har en gammal torpargrund eller en sk. varmgrund, bara golvbjälklaget är isolerat nog.

Självklart blir golven aldrig lika varma som med golvvärme. Golvvärmen bygger ju på att golvet är varmare än inneluften, vilket aldrig blir fallet i en hus med radiatorer.
 
Har växt upp i ett älvsbyhus(norrland) och aldrig upplevt att det varit kallt på golven. Nu har vi byggt nytt och har golvvärme så vi kan säkert hålla en lägre temperatur och ändå uppleva det som varmt men skulle man ha samma rumstemperatur i ett hus utan golvvärme som i ett med golvvärme så känns nog golven kallare.
 
Vi har aldrig kallt på golven(ekparkett) men kompisar till oss som har Ä-hus standardgolv har kallt. ???
 
Är det inte så att laminat upplevs kallare än parkett?
 
baratette skrev:
Är det inte så att laminat upplevs kallare än parkett?
ja & halkigare :surprised:(USA brukar man åxå ha heltäckningsmatta överallt skööönnt & kanske lite bakterievänligt):D
 
Jag var in i en nybyggd smålandsvilla förra veckan när det var -15 grader och inte fasen var golven varmare där än i vårt älvsbyhus.

Som någon skrev ovan... har man varmt inne är naturligtvis även golven varma... oavsett grundkonstruktion!
 
Smålandsvillan har väl också krypgrund och borde därmed visa samma beteende som Älsbyhus i det avseendet?

Ganska naturligt att ett golv med ingjutna värmeslingor är varmare än ett golv utan?
 
Vi bor i ett nybyggt Älvsbyhus med trägolv i hela huset. Vi upplever inte alls golven som kalla och har flera gånger fått frågan från besökare om vi har golvvärme i huset. Inte ens när det var 18 grader kallt kändes golven kalla. Konstigt hur det kan vara så olika!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.