Hej,

Slutskedet av husbygget närmar sig, och med det även husets viktigaste del: Bastun.

Först var det tänkt att ha ett tilluftshål under aggregatet, men enligt aggregatstillverkaren är det tydligen inget som tarvas med deras typ av agg. Och så verkar det vara, efter att ha provat deras bastu in action.

Men nu till frågorna:
1. Vilket av följande alternativ borde ge bäst cirkulation av ångan (se bifogad fil)? Eller finns det något alternativ på hur det kan konstrueras?
2. Om alt.1 används, vilken sorts rör lämpar sig bäst till ventilation i bastun? Det finns väl en risk att ångan kondenserar så spirorör borde ju inte passa. Fungerar plaströr/avloppsrör?

Alla tips och förslag mottages tacksamt!
 
  • bastuvent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Jag skulle ha valt alt 1 fast med ventilen på vänster sida ovanför lavarna istället för att se till så att värmen rör sig diagonalt genom bastun. Rätt eller fel vet jag inte, men det känns bättre.

2. Spiro är ju avsett för värme. Plaströr skulle jag inte ha använt då jag inte vet hur plasten reagerar med värme. Risken finns att den släpper ifrån sig farliga gaser.
 
it-snubben skrev:
1. Jag skulle ha valt alt 1 fast med ventilen på vänster sida ovanför lavarna istället för att se till så att värmen rör sig diagonalt genom bastun. Rätt eller fel vet jag inte, men det känns bättre.

2. Spiro är ju avsett för värme. Plaströr skulle jag inte ha använt då jag inte vet hur plasten reagerar med värme. Risken finns att den släpper ifrån sig farliga gaser.
1. Är det inte risk för att till-luften bara drar direkt från dörren in till ventilationen då? Vilket kanske ger en kallare vänstersida. Fast i och för sig är det nog inte så hiskeligt drag där emellan.

2. Så risk för rost pga kondens är obefintlig? Passar fint, då jag har en del spiro över från övriga ventilationen :D .
 
1. Luftens naturliga väg blir ju, i mitt tycke, via kaminen eftersom det är den som sätter luften i rörelse när den värmer. Risken att luften skulle gå direkt från dörren till ventilationen måste ju vara obefintlig eftersom både dörren och ventilationen mynnar ut i samma rum. Finns ju inget undertryck, övertryck eller nåt annat som kan förflytta luften.

2. Du blir inte den första som använder spiro i bastuventilation. Dessutom så är ju spirorör galvaniserade och används i stort sett varenda ventilationsanläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.