Vi har en kakelugn som jag tänkte sätta ny lera i. Jag undrar hur ni gör när ni gör rent kakelugnen innan ni sätter i lera? Bara vatten eller? Sot är ju lite fett, men samtidigt känns det konstigt att stoppa in något rengöringsmedel, de är ju också lite feta på sitt sätt.

Sedan undrar jag om det finns någon rökgrej som man kan använda för att kolla av eventuella läckor? Något som man inte kvävs av och som går att köpa av gemene man. Vad kan detta i så fall heta och i vilken sorts affär köper man det?
 
Jag torkade bara bort sot med en fuktig trasa. Inget mer.
 
AstaS skrev:
Sedan undrar jag om det finns någon rökgrej som man kan använda för att kolla av eventuella läckor? Något som man inte kvävs av och som går att köpa av gemene man. Vad kan detta i så fall heta och i vilken sorts affär köper man det?
DN?

Finns på närmsta kiosk ;-)

Det var iaf det vi kollade draget i skorsten med på kakelugnskursen efter att kakelugnen var nedmonterad.

Kursledaren (kakelugnsmakare) tyckte förresten att om man vill torka ugnen lite fortare, så pallar den med att man eldar en DN om dagen ;-)
 
:) Angelven - jag tänkte mer på något som man inte direkt eldar. Men tack i alla fall.

TorpSara - då kör jag med vatten och trasa helt enkelt. Det skall väl vara lite fuktigt när man kör igång?
 
Tips. Ni ska alltid vattna på murstenarna när man ska mura och putsa. Det spelar ingen roll om det är lera eller murbruk (kalkbruk, c-bruk b-bruk mfl). Om man inte gör det så får man otäta skarver. Alltså stenen ska va blöt. Lycka till.
 
Träig - fungerar det om man t.ex kör med en sådan där liten sprutflaska som man brukar ha till blommor?
 
AstaS skrev:
Sedan undrar jag om det finns någon rökgrej som man kan använda för att kolla av eventuella läckor? Något som man inte kvävs av och som går att köpa av gemene man. Vad kan detta i så fall heta och i vilken sorts affär köper man det?
Rökpatroner som sotaren använder vid tryckprovning brukar finnas hos de som säljer kaminer. Han använder först en DN för att få igång draget.
 
Det funkar att använda en blommspruta. Men ujjj vad trött om handen man blir. Ta en tjock pensel som du droppar i vatten och stänk på. Prova. Tänk också på att täcka golvet med plast i botten och någon papp att stå på. (täck papp, tidning tex)
 
Tack Benno då får jag kolla hos kaminsäljare och i kiosken.

Och tack träig snickare. Sista biten med skydd hade jag dock redan räknat ut :)
 
Träig snickare skrev:
Tips. Ni ska alltid vattna på murstenarna när man ska mura och putsa. Det spelar ingen roll om det är lera eller murbruk (kalkbruk, c-bruk b-bruk mfl). Om man inte gör det så får man otäta skarver. Alltså stenen ska va blöt. Lycka till.
Precis, och med lerbruk i bilden inte bara lite fukt på ytan utan. Utan det gäller att blöta på i omgångar tills ytan behåller fukten ordentligt. (Om det är en rengjort sten vi talar om) Är det puts som ska förbättras så räcker det att den är ordentligt fuktig annars finns risk för att den börjar "rinna"
 
För min del är det sten, där är ingen puts i ugnen sedan tidigare. Så det var bra - riktigt fuktigt alltså! Blir mitt helgjobb den här helgen. Vi behöver ändå sota så vi eldar inte just nu.
 
Riktlinje vid putsning - vattna så att ytan inte blir bestående blank av vatten. Den blanka ska hålla sej i ca 3 sekunder innan ytan återgår till matfuktig igen. Ibland går det mycket vatten åt :). Leran är kanske mindre fuktkrävande?
gaia
 
En fråga - nu har jag kletat på puts (visste inte hur tjockt det skulle vara, men det håller väl ett tag). Hur lång tid innan man kan använda ugnen igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.