Hej,
Vi bor i ett gammalt torp på 90 kvm utanför Västerås. Torpet värms upp med direktverkande el och är rätt
dåligt isolerat. men vi har en hyfsat rimlig elfrörbrukning på ca 14000kWh genom stödeldning med ved i braskamin
och en sval inomuhustemperatur. Nu håller vi på att bygga en gästtstuga på 30 kvm i anslutning till torpet .

I den långsiktiga planen finns också ett bygge av en maskinhall och kanske ett modernare enplanshus
också. Nu funderar vi på vad vi ska ha för uppvärmning i gässtugan. Ursprungligen har jag tänkt direktverkande el
och luft/luft värmepump.Men på sikt skulle vi nog vilja värma alla hus med en kombination av vedeldning och solpanel
tror jag.

Min fråga är hur man gör smartast då med gässtugan? Det börjar bli dags att bestämma sig, dra vattenburet eller
direktverkande el.

Finns det smidiga (billiga) vattenburna system man kan sätta in under tiden man bygger maskinhall m.m.?
Just nu har jag inte plats för vedpannor, acctankar m.m.

Tacksam för råd och tips
Vänliga hälsningar
Thomas
 
Blir det väldiga m2 så satsa på Borra El jordvärme...ju större ju lönsammare....Passa på isolera ordentligt och stora raddar...Om det blir tal om vattenburet...Nu när du bygger nytt;)

Mvh
 
Hej!!!
Om du har så stora planer på utbyggnationer så bör du tänka på att det kommer kräva kapacitet om du ska ha någon ekonomi i det. dvs att den anläggningen kommer inte att bli billig hur du än gör.

för att matcha ditt värme behov utan att ha sett fastigheten.

1. bygg ett utrymme för vedeldning ca:3kubik i acc
med en av dom som innehåller slinga eller vvb för varmvatten.
i detta bör du även ha en solkrets som stöttar.Helst ingen stöttning av el då det skulle
kosta dyrt!!.Det skulle kräva en krets till typ värmebatteri efter acc tankarna om det ska ge
en skälig kostnad i drift.

2. En Bergvärme anläggning skulle passa bättre för din ekonomi i drift.dvs lägre
flöden,lägre temp = billigare drift med kullvert till magasinbyggnad skulle jag satsa på
golvvärme då det inte kräver samma höga temp för att driva runt.
skulle gissa på att bergvärmen blir billigare i både installation och drift.

Svårt att säga utan att ha sett förutsättningarna för fastigheten.
 
Har du vattenburet i gäststugan går den inte att lägga i dvala, det får ju aldrig bli minusgrader.

Protte
 
Tack för tips och intressanta kommentarer!
Gäststugan är även tänkt som barnrum några år nu när vi är trångbodda och det blir nog en liten toalett där också så det är nog OK att hålla plusgrader där året om.

Både berg- jordvärme och vedeldning kräver ju vattenburna system och jag är inte så hemma på vattenburen värme. Lte nybörjare i byggbranschen kan man säga.

Vad kostar vattenburet system till en liten byggnad? Säg 3-4 radiatorer, rörsystem, cirkulationspump m.m. (Vad behövs?)

Hur är kostnaderna för golvvärme kontra väggelement? Bjälklaget är färdigt och isolerat med golvspån på. Byggnaden står på plint.

Tacksam för alla svar!
Vänliga hälsningar
Thomas
 
storstockholms vvs skrev:
1. bygg ett utrymme för vedeldning ca:3kubik i acc
med en av dom som innehåller slinga eller vvb för varmvatten.
i detta bör du även ha en solkrets som stöttar.Helst ingen stöttning av el då det skulle
kosta dyrt!!.Det skulle kräva en krets till typ värmebatteri efter acc tankarna om det ska ge
en skälig kostnad i drift.
Välkommen till forumet!

Varför så jätteliten ack??

Varför sol? Det går aldrig att räkna hem för nån annan än VVS-firman

Självklart måste man ha elpatron som reserv!
 
Vad grejjerna kostar kan du kolla på rinkaby rör, men jag skulle gissa på runt 15-20papp för det du pratar om.

Om du skall ha golvvärme bör du minst ha 200 mm isolering under golvet.

Själv hade jag nog passat på att bygga in bara rören nu och kört en billig luft/luftVP tills du hade bestämt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.