Hej,
Finns här någon som har erfarenhet av att bygga ljudisolerat lösvirkeshus? Med ljudisolerat menar jag att ljuden inne i från byggnaden inte skall höras för mycket ut.
Planerar att bygga en ca 30m2 stor, fristående byggnad som ska fungera som replokal. Det blir med andra ord högljutt därinne och jag vill minimera det störande ljudet till grannarna.
Hur mycket krut/pengar är vettigt att lägga på väggkonstruktionen VS fönster/dörrar?
Funderar på att bygga "dubbla väggar" dvs regla dubbelt med förskjutna reglar så att innerkonstruktionen ej har kontakt med den yttre. Dubbel gips på innerväggarna. Men jag antar att väldigt mycket ljud läcker via fönster och dörrar och otätheter i konstruktionen.

ALLA tips är välkomna!

/David
 
I
Till en början med så bör du fundera över lokalens invändiga geometri. Bygger du vinkelrät som en skokartong missar du möjligheten att låta ljudvågorna släcka ut varandra. Bättre att bygga ovinkligt och med tak i spets upp till nock.

Ljudvågor, som träffar en yta, 'går ut' i rummet igen i samma vinkel som ljudvågen hade då den 'gick in' mot ytan. Bygger du ovinkligt kommer därför ljudvågorna från flera olika håll och släcker ut varandra eftersom de inte möts rätvinkligt. (Samma princip gäller när en trupp ska marschera över en lätt bro. Man kommenderar otakt för att bron inte ska rasa samman av vibrationerna.)

Det andra är att bygga av tungt mtrl. dvs. sten/lättbtg.

Det tredje är att ha en veckad gardin av något tjockt och mjuk tyg som du hänger framför väggarna för att släcka ut efterklangen (som skapar rundgång på ljudet).

Så långt luftljud.

Har du en bastrumma som står på golv kommer du att få stomljud som sprider sig via golvet (även om det är av btg.). Du kan sätta trummisen på ett lågt uppbyggt podium, som du skiljer av från golv med en remsa gummi under kanterna. Näst bäst är en remsa mjuk träfiberboard, s.k. Tretex-skiva. Samma förhållande gäller piano, basfiol, cello, harpa och flera andra instrument med golvkontakt.

Isolera inte ihjäl dig på fönstren. Ljud går oxå ut via ventilationen. Därtill 'skallrar' glaset med av vibrationerna, så moderna 2- och 3-glasfönster är sämst ur ljudisoleringssynpunkt i det här fallet. Bättre med gamla vanliga 2-glas i var sin båge och lite tjockare fönsterglas som hindrar egensvängning. Normalt är 3,2 mm. Gå upp till minst 4, helst 6 mm.

Behöver du minska ljudet fönstervägen får du sätta bubbelplast framför för att få in dagsljus.
___________________
Byggaren
 
Byggde om en tv-studio åt SVT och där så byggde vi väggar som lutade och ej var rätvinkliga mot varandra och på väggen satte vi panel av mdf med mellanrum och stenull bakom i flera lager med luft mellan isoleringen och dom menade att ljudet skulle krypa in i väggen och stanna där.

Oops vart visst en av de längsta meningarna på detta forum.
 
för det första så pratar vi replokal. Instrument står huller om buller dvs ljud kommer överallt ifrån. Så vinklar och annat är inget man behöver ta hänsyn till som nummer 1.

Dimensionering av måtten är däremot viktigt för att de stående vågorna inte skall harmonisera. Det finns lämpliga tabeller att tillgå. Jag kan trolla fram om du behöver. Sedan gör man stommen med lättbetong eller dylikt som ytterskal. Vinklar och annat jöns gör man i huset i samband med eventuella absorbenter såsom helmholtzare eller dylikt. Sadeltak är ingen höjdare då det studsar rätt upp i vinkeln och tillbaka ned. Du kan även här bygga det så för att nedanför göra en helmholtsare som absorbrar frekvenser.
Draperier är effektiva men tänk på att en baskagge ligger på ca 100 Hz detta är en våglängd på 3,4 m. För att ett draperi skall funka så skall det hänga ca 90 cm från väggen.

Fällor i hörn typ tubetraps funkar bra.

Men fristående hus säger du....

Antingen lättbetong stomme eller så gör du en klassisk trästomme. Båda fallen bygger ca 250 mm. Det tidigare är tyngre dvs bättre. Tegel är ännu bättre iofs. Dock krävs en annan grundläggning...

Fönster har redan avhandlats och är alltid ett problem. Ventilationen kan du ljudfälla bort hyffsat bra. Dörrar är sällan ett problem.

Vad gäller stomljud så behöver du inte bry dig då det är friliggande.

Som sagt det är ingen lätt pilsner och man kan bränna hur mycket deg som helst.
Och alla basgivande instrument är ett problem men spelas det rock så är ALLA instrument problem. Men återigen uppstår sådana problem så finns det lösningar....
 
Tack för tips och kommentarer!

Jo, det handlar mest om rock det som kommer spelas därinne. Spelar själv trummor men har tröttnat på att behöva hyra replokal som alltid ligger för långt bort eller är för dyr så nu blir det en egen :)

Min största oro är att det blir för mycket ljud för grannarna. Vill inte störa helt enkelt.
Det handlar egentligen inte så mycket om att få bra akustik i replokalen (även om det också naturligtvis är önskvärt). Prio 1 är att minimera ljudnivån utanför lokalen.

Idag står där en sommarstuga modell 30-tal med en murad källare. Tanken är att riva allting ovanför källaren och bygga nytt. Både trästomme eller murade väggar är således fullt möjligt. Tyvärr så är ju (som så ofta) budgeten inte obegränsad och jag får för mig att träkonstruktion blir billigare. Frågan är hur mycket bättre det skulle va att mura ytterväggarna??

Jag har även funderat på om jag ska bygga träbjälklag ovanpå källaren eller om det blir bättre ljudmässigt att gjuta ett bjälklag?? Eller kanske ett träbjälklag med en 10 cm betonggjutning ovanpå??

Vet någon om det finns någon bra hemsida som beskriver denna typ av bygge? Alltså ljudisolerat. Jag är tex intresserad av att se hur man löser detaljer, tex ljudtätar kring fönster, isolering under syll, tätning i skivskarvar, hörn etc....

/D
 
kolla in gyproc.se eller knaufgips de har lite detaljer kring anslutningar av väggar samt annat tjafs
 
För den som vill läsa på och hitta bra tips för ljudisolerade byggen eller typ studio/replokalbyggen så har jag hittat ett väldigt bra forum.
Visserligen ett amerikanskt så det kan bli svårt med facktermerna ibland men...

http://johnlsayers.com/phpBB2/index.php


//David
 
För ett par år sedan byggde jag en inspelningsstudio. Grunden var en källarlokal på ca 30 kvm helt i murad sten som skulle delas upp i två delar. Målet var att dela upp lokalen i två delar; ett inspelningsrum samt ett kontrollrum. Det önskades att ljuden från en trumslagare (såsom mig ;-) ) skulle kunna veva på inne i inspelningsrummet utan att ljud läckte ut i kontrollrummet.

Vi började med att fylla golvet med ca 1 dm sand. Detta absorberar all typ av stomljud som kan läcka ut. Efter det byggde vi två separata rum med innertak och allt. Alla väggar byggdes av 45x120 och isolerades med vanliga isoleringsskivor. Inne i inspelningsrummet kläddes väggar samt tak med 4 lager standardgips som tätades mot hörnen med acrylfog. Kontrollrummet kläddes med 3 lager standardgips. Detta räckte för att stoppa allt ljud. Dubbla ljudklassade dörrar krävdes dock samt 2 st isolerglasskivor (4-16-4 mm) vinklade fel mot varandra monterades i var sin innervägg.

Det låter som att du har lite koll på byggnationer då du skriver, men är det något som behöver förklaras gör jag gärna det!

Sen för att få till akustiken i rummen kläddes alla väggar med någon typ av tygbeklädd skumskiva från Ecophon som tydligen vas svindyr. Men denna var där för att styra upp akustiken.

Summa sumarum...
Bygg ett flytande rum inne i konstruktionen med luft mellan. Då kommer du kunna spela Ramstein en söndagsnatt!

Rock on ;-)
 
Glömde skriva att;
På sanden lades papp och sedan flytande klickparkett som limmades i skarvarna. Tokstumt även för den starkaste av trumslagare!
 
Hej
Jag byggde i mitt kedjehus en trumstudio/replokal intill vardagsrummet.....
Yes, jag var skild redan innan.....haha. Men skämt åsido.
Jag hade ett rum över på ca 10 kvm och byggde ett rum på flytande golv.
Konstruktionen gjordes av en ägare till en studio i Sthlm.
Markskiva 70 mm, ovan detta 22 mm golvspån. Därefter byggde jag väggarna i sektioner med 1 lager gips utvändigt samt 2 lager omlott invändigt. Taket samma sak. Väggarna satte jag ihop sedan yttre gipslagret var monterat på reglarna. Fyllde med isolering och tätade ALLA gipsskarvar med silikon ca 30 tuber totalt..
Dörrarna var en beg 46 db studiodörr och en 40 db swedoor. Inget fönster i det inre rummet. Tricket är att vare sig tak eller väggar har kontakt med ordinarie väggar/tak. Hade det funnits höjd hade jag lagt in 150 mm markskiva. Ventilationen struntade jag i då rummet är avsett för en person åt gången.
En bra ventilion måste byggas ungefär som en ljuddämpare på en bil...utan "kat" dock. Jag kan idag spela trummor mitt inatten utan att störa vare sig grannar eller någon av barnen på övervåningen. Visst smattrar det lite i vardagsrummet när 15-åringen övar, och visst kan man ute på gatan höra lite svagt att någon spelar.
Men DET FUNKAR utmärkt, med det ultimata pojkrummet!
Och då har jag inte jobbat med akustiken invändigt, vilket verkar vara första valet för flera som svarat. Jag ville isolera utåt mot grannarnas hus. Har även kört flera halvakustiska rep med coverbandet härinne. Och då fattade inte sonen som tittade på TV i vardagsrummet intill vad vi gjorde. Men luftbyte blir nödvändigt efter 2 låtar.
Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.