Hej

Har fräst upp ett spår under parketten, i betongbjälk lag från diskbänk till Kyl/frys på andra sidan köket. I detta har jag lagt ned ett 12 mm PEX rör ( dock ej rör i rör). frågade i rör butiken omd detta var OK, och det skulle det va. Röret är ej gjutet utan ligger fritt under parketten.

Nu säger min kompis att detta ej är tillåtet utan det måste vara rör i rör om pex skall få ligga dolt......vad gäller egentligen....kasnke kan få in ett ytterrör, men tveksamt då dess ytterdiameter är 25 mm....kan ju kanske lyckas travla igenom presol, men som sagt vad är egentligen tillåtet??? tar nog dit röris nu istället...parketten liger ju lagd ovanpå, men i värsta fall får jag väll plocka up den........jävla hemmapul
 
Rätta mig om jag har fel, men det finns väl egentligen inga regler om vilka rör som får dras var? Däremot finn det ju branschregler, t ex "Säker Vatten" som föreskriver t ex Skyddsrör vid PEX-dragning för att det skall anses vara fackmannamässigt utfört.

Din dragning är gissningsvis ok, men du kan ha svårt att få ut något på försäkringen vid eventuellt läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.