Hejsan funderar om det är möjligt att bygga in LED belsyning i sitt kommande kök. Dagens belysningar är så himmla fula och klumpiga så letar nu efter en annan lösning som jag hoppas kunna visa intresse för andra och så sätt få en intressant tråd.

Mitt kök kommer vara att Ikea kök som stomme. Vanliga lysrör armaturer är fula och bygger mycket. Spotlights ger dåligt ljus och måste ha en massa. Nu så har det kommit LED belysning mer mer lummen och så mer ljus för blotta ögat och är grymt små.

Här är en skiss hur de kan tänkas sitta men undrar nu om de sitter för tätt eller för många för få
lamp_placering_underskap_kok.jpg

Som LEd lampor funderar jag på CRE LED´s
68012.jpg
Cree XR-E 7090 R2, weiß, 242 Lumen
Dessa har en ljusvinkel på 90°
Färgtemp 5000-10000K (Dagsljus har 6000K)
 
Redigerat:
Det finns färdiga LED-skenor att köpa. Dom är små och diskreta. Finns även dimningsbara.
Det verkar vara snäppet enklare. Men det är ju alltid kul att hemapula ;)
 
beror ju helt på vad för typ av led du ska använda dig av, länk? ska du ha vettig arbetsbelysning och inga 1 watts led så kanske en led(diod) per var 3e cm, både i bredd och djup.

Talar vi färdiga led lampor håller dom ofta en svagt ljus och måste ökas i antal. Finns ju de nu förtiden som ger ett riktigt varmt och behagligt ljus men fortfarande inte träffat på nåt som kan mäta sig med 20w halogen.
 
morty81 skrev:
beror ju helt på vad för typ av led du ska använda dig av, länk? ska du ha vettig arbetsbelysning och inga 1 watts led så kanske en led(diod) per var 3e cm, både i bredd och djup.

Talar vi färdiga led lampor håller dom ofta en svagt ljus och måste ökas i antal. Finns ju de nu förtiden som ger ett riktigt varmt och behagligt ljus men fortfarande inte träffat på nåt som kan mäta sig med 20w halogen.
Intressant tanke, kanske är bättre med en sådan här skena istället där det sitter 8st på 270mm
53203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
å då stämmer det ju det du skriver....

Vet ej watt talet på dessa
 
Tycker du skall leta efter varmvita, runt 3000K, de andra är lite väl vita. Struntar du i varmvitt är www.dealextreme.com en bra sida att jämföra priser på.
 
Tack för länken.
Gillar mycket ljus å i ett kök är det väll bättre med dagsljus sken
 
6
Ska du fälla in dom i skåpen eller hur har du tänkt?
 
blåhaken skrev:
Det finns färdiga LED-skenor att köpa. Dom är små och diskreta. Finns även dimningsbara.
Det verkar vara snäppet enklare. Men det är ju alltid kul att hemapula ;)
Ursäkta men det finns inte dimmningsbar LED belysning ännu så länge. Skulle dock vara bra.
 
Jag kan ha fel, förmodligen har jag det. Men jag vill minnas att en kompis hade det i sitt kök.
Han fick det iof inte att funka i början. Kan hända att han skrotade försöken.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Ursäkta men det finns inte dimmningsbar LED belysning ännu så länge. Skulle dock vara bra.

Ursäkta, men du har helt fel och det är jättebra!!! :rolleyes:
Har 24 st. som ska monteras i det nybyggda loftet, 12st. i badrummet och 8st. i sovrummet , jag tror inte det stoppar vid det antalet heller... :D
 
Mixar´n skrev:
Ursäkta, men du har helt fel och det är jättebra!!! :rolleyes:
Har 24 st. som ska monteras i det nybyggda loftet, 12st. i badrummet och 8st. i sovrummet , jag tror inte det stoppar vid det antalet heller... :D
erkände ju det...lite längre upp!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.