Vi har just nu en farstukvist med betong grund/golv, inga sprickor eller dylikt. Vi skulle vilja bygga ut denna farstukvist till en glas veranda vi kan använda året om. Men hur gör vi med isolering av golv?
 
  • 55510_1215794452.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa är ju att ta bort den betong golvet & göra om från början.

Då bygger ni om det till ett modernt golv med tjockt lager isolering osv.

Annars får man väll prova att lägga på minst 100mm isolering på det betong golvet, dvs blir ett kliv upp när man ska in i det rummet.
Ni bör nog räkna med att ni måste ha någon form av uppvärming i denna yta också. Ska ni ha golv värme så bör ni nog ha minst 200mm isolering i golvet.
 
Tack. =)
 
ska du verkligen ha det varmt på verandan så måste du bygga precis som ett hus, och då måste betongen bilas och i med mer frigolit, 10cm är för lite, och sätta in vanliga fönster, inte de inglasningar som finns på marknaden. Nästan alla värden som uppges för dessa är glasets isolerförmåga, inte hela konstruktionens. Värmegolv tycker jag är ett dåligt val för en veranda, denna besöker man ju bara ibland, och då är värmegolv väldigt oflexibelt system som tar timmar att få upp värmen med, då har du ju redan fikat klart.
Hade jag varit du så hade jag funderat över om man verkligen måste kunna vara där hela året, alltid. Kan man tänka sig att avstå från dec-januari, då det ändå är mörkt ute och inte lika stor vits med att sitta på en veranda. Med dessa mer modesta krav på användandet så har du mycket mer att välja mellan i konstruktionsväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.