Har du tittat på att använda frånluftsvärmepump fullt ut i din anläggning. I Skåne borde ju detta vara optimalt, särskilt som du bygger nytt och kan anpassa isolering, värmesystem osv helt fritt.
Tex har ju NIBE en variant med inblandning av ute luft så att knäpunkten ligger ner mot -5°C, vidare finns ju Comfortzone som är helt anpassade för sådan drift.

En FTX ger ju en mer komplex utrustning med större installation utan annat syfte än att rädda energin i de påbjudna ventilationskraven. En minimal FLVP som betjänar varmvatten och en optimerad L/V-VP som får gå i en god driftpunkt för värmen kanske skulle vara bra. Men titta på tex CZ-50 som sagt.
 
Vid kostnadsberäkning bör även filter tas med, för de måste bytas och kostar pengar. Gäller både FTX och F.
 
Hej Igen och tack för tips och engagemang!

Jag tänkte faktiskt att jag skulle starta en ny tråd under värmepumpar.... Jag har ju en del funderingar, även kring FLVP. men som jag nämnde tidigare lutar det åt en luft vatten men jag vet inte så mycket om VP teknik. och hoppas att forumet kan hjälpa mig fördjupa kunskaperna även i det ämnet...

Jag tycker det är konstigt att det inte blivit mer reaktioner på uträkningen som ganska tydligt visar bristen på ekonomisk lönsamhet med kombinationen VP och FTX. Jag har fått för mig att det trots allt inte är en ovanlig kombination....

Men jag tar tacksamt emot nya infallsvinklar !!!

Men som det känns för ögonblicket går FTX bort till förmån för ren mek frånluft.

Jag är trots allt intresserad av att minska på ventilationsförlusterna och kan ju som jag ser det göra på ganska bred front.

1. Om jag minskar driftstiden och drar ner flödet till ett minium den tiden ingen vistas i huset ( uppskattningsvis 50h/vecka motsvarar då ca 30% av tiden & sålunda förbrukningen)

2. Om jag höjer temperaturen på inkommande ventilationsluft genom att ex ta luften via vår planerade vinterträdgård borde väl det kunna påverka en del??? Fler förslag mottages gärna!!

3. använder den uppvärmnda frånluften till något nyttigt.... Luft från Kök& Bad är ju fuktig och skitig luft och den vet jag inte riktigt vad den kan användas till..... men ren uppvärmnd rumsluft skulle jag tex kunna dra ut med fuktstyrd Pax fläkt i ett hemmabyggt torkskåp.....mycket tvätt blir det med 4 pers i hushållet
Kanske värma garaget??

Vad tror ni?? kom gärna med förslag.....
 
Jag forsätter mitt funderande....

Om jag använder vårt uterum (byggt i söderläge som vinkel på huset) som luftsluss under årets kalla månader hoppas jag att jag kan förändra dT från tidigare 13 till 7 och att jad dessutom drar ner ventilationen till ett minimum så snart ingen är i huset vilket jag räknar är ca 30 % av tiden

1,2 x 175 x 7 / 3600 x 8760 x 0,7 = 2503 Kwh / år

cop 5 på värmepumpen blir 2503/2,5 = 1001 Kwh /år

Det är väl ungefär vad fläktarna i FTXen drar......

badrumsfläkt och köksfläkt står ju för en del av ventilationen som jag som sagt inte vet hur jag ska återanvända men övrig frånluft vilket nog är större delen av luftflödet kan gå till torkskåpet.......... Jag läste på någon sida att en torktumlare drar ca 1 Kwh / kg tvätt
en torktumlare tar ca 7 kg tvätt dvs 7 Kwh / körning....
300 sådana på ett år blir ju hemska 2100 Kwh /år.

men det ligger ju ganska nära mina ventilationsförluster....... eller är detta att räkna päron & äpple:rolleyes:
 
Jag har ett konkret exempel:
Jag skrotade ut vårt gamla FTX -agg och satte in en frånluftsfläkt och fresh -ventiler i sovrum och allrum.
Installerade bergvärme.
Årsförbr. för VP:n är ca 4000kWh

Undrar vad jag hade haft med ett nytt FTX? 3750kWh?

Nja, FTX och VP är ju lite tårta på tårta, det är nog komforten man får värdera in mer isf.
Det blir ju trots allt lite kallras från fresh -ventilerna vid kyla och blåst.
Men jag ville inte betala 46000:- som vent. firman ville ha för utbyte av FTX, utan finansierade nästan halva bergvärme -kostnaden med de pengarna istället.
 
3750 .... Nej men teoretiskt 2500 kwh.
 
Snailman
jag har tänkt ha roterande ftx med ec motorer, mest för att jag inte vill få in ljud via ventiler i väggarna, och slippa kallras, jag har tänkt ha bergvärme oxå, främst för frikyla (ska väl kunna värma hustet oxå i förbifarten) jag kommer inte att räkna på om det lönar sig eller ej:) men ftx har jag tänkt montera själv så det blir nog inte så mycket dyrare än bara frånluft...
 
Hej Snailman....

Jag kan absolut absolut se comfortmässiga fördelar med en FTX men också några nackdelar så det är väl mest en fråga om prioriteringar, tycke & smak......
För mig känns det viktigt att veta på vilka grunder jag väljer mina investeringar och för mig står det klart att en FTX i kombination med VP är en kostnadsökning och inte som jag tidigare trott en investering som betalar sig.... men anser man det finns comfortmässiga skäl som uppväger kostnaden så ska man såklart köra på det....

Hur mycket/ lite har du budgeterat för din vent anläggning då??
 
Snailman
jo det finns både för och nackdelar, jag har ftx idag, men plattvärmeväxlare, så det blir ganska torr luft, sen är det viss återcirkulation av luften som jag tror är förbjudet idag, sen ser jag på det som så att de är lätt att göra om en ftx till ren frånluft om man vill (bara att låta bli att använda hälften av rören och fräsa in ventiler i väggarna, däremot är det väldigt mycket svårare att göra om ett frånluftssystem till ett ftx (alla tilluftrören saknas ju)

jag räknar väl med att ftx kan kosta något(några) tiotaltusen extra, men jag har inte räknat på det, och arbetskostnaden räknar jag som noll...

jag bygger nytt för att jag tröttnat på nuvarande hus, och vill att det nya ska vara precis som jag vill ha det...
 
hej igen Snailman.....
jag är också i samma sits på det sättet....tröttnat på mina gamla hus och renoveringen av dessa..... Med detta nybyggnadsprojekt som nu ska gå av stapeln är det tänkt att det ska bli precis som jag vill ha det.....

Dessvärre är hus rätt komplexa i all sin enkelhet och valmöjligheterna är oändliga....

men ett av mina huvudmål med detta förhoppningsvis sista husprojekt är att befria huset från onödiga prylar och kostnader som "marknaden" prackar på en. Prioritera konstruktionen framför trendriktiga och därmed dyra ytskikt.

ett annat mål är att hålla budgeten..... en viktig kvalitetsaspekt för mig.....
Några tiotusenlappar hit och dit blir fortare än man anar några hundringar.....rätt stora pengar mao....och det är lätt att bli fartblind under byggresan..... just denna gången ska jag undvika det.......hoppas jag...:rolleyes:

Har du inte byggt flera hus tidigare eller väldigt gott om pengar skulle jag inte rekomendera dig att vara oförsiktig med byggbudgeten....... Om huset blir exakt som du vill ha det men betydligt dyrare än du budgeterat blir glädjen av det kanske inte riktigt vad du hoppas på!!
som sagt... det beror ju i.o.f.s vilka ekonomiska resurser man har.....
Lycka till med planerna
 
Snailman
man kan ju även tänka på att man ska få ihop energibalansräkningen oxå, och då kan ju ftx eventuellt göra så att man tjänar in de pengarna genom tex billigare fönster (med högre u-värde) eller mindre och billigare värmepump tex
 
Hej!
Energibalansberäkningen handlar väl om jag fattat det rätt hur mycket köpt energi som behövs för uppvärmning och varmvatten. Visst ökar effektbehovet av bristen på en FTX... än mer i kombination med ett dåligt isolerat klimatskal.
Klimatskalets konstruktion påverkar i allra högsta grad husets behov av köpt energi !!

FTX i kombination med en VP gör tydligen inte det.....

större pump lite mer pengar såklart.....men nog lite om man jämför med ytterliggare installaton av ännu ett tekniskt system.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.